شماره بهره برداری ۱۹۰۴۲۴_۳

به اشتراک بگذارید
عوارض جوانسازی پوست با لیزر

عوارض جوانسازی پوست با لیزر چیست؟

بارها پیش آمده است که روبه‌روی آینه ایستاده‌ایم و با دیدن چین‌وچروک‌ها، جوش‌ها، افتادگی‌ها و سایر مشکلات پوستی خود به فکر فرو رفته‌ایم. این تغییرات بیشتر اوقات نشان از گذر عمر و سرد و گرم چشیدن روزگار است و برای بسیاری از افراد ممکن است حتی خوشایند باشد. با این حال، هیچ‌کس نمی‌تواند منکر این قضیه شود که پوست جوان و شاداب تا حد زیادی روی زیبایی و حتی اعتمادبه‌نفس ما تاثیر می‌گذارد. به همین خاطر ممکن است به راه‌های مختلفی برای جوانسازی پوست فکر کرده باشیم.

لیزر از جدیدترین فناوری‌هایی است که در علم پزشکی بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرد. یکی از کاربردهای لیزر جوانسازی پوست و رفع مشکلات پوستی است. اما بسیاری از افراد ممکن است نسبت به عوارض جوانسازی پوست با لیزر بدبین باشند و حتی از آن بترسند. اما مگر جوانسازی پوست با لیزر عوارض دارد؟ در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم و به‌طور کامل عوارض جوانسازی پوست با لیزر را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

جوانسازی پوست با لیزر چگونه انجام میشود؟

جوانسازی پوست با لیزر یک روش زیبایی و درمانی پوست است که طی آن از اشعه و انرژی لیزر برای بهبود ظاهر پوست یا درمان مشکلات پوست صورت و بدن استفاده می‌شود. در حالت کلی، جوانسازی پوست با لیزر به دو دسته لیزر فرسایشی و لیزر غیرفرسایشی تقسیم می‌شود. در هر دوی این روش‌ها اشعه و امواج انرژی به سمت سلول‌های آسیب‌دیده هدایت می‌شوند و با تولید گرما مشکلات را بهبود می‌دهند.

در لیزر فرسایشی سلول‌های لایه خارجی نازک پوست (اپیدرم) در اثر گرما تبخیر شده و لایه زیرین پوست (درم) گرم می‌شود. در نتیجه این اتفاق، تولید و رشد کلاژن در پوست تحریک می‌شود. با تحریک و تولید کلاژن بهبود ناحیه تحت‌درمان شروع می‌شود و پس از گذشت چند روز، پوست این ناحیه صاف‌تر و سالم‌تر به نظر می‌رسد.

عملکرد لیزر غیرفرسایشی تا حدودی مانند لیزر فرسایشی است. اما در این روش خبری از زخم یا تبخیر و حذف لایه خارجی پوست نیست. در این روش تنها با ایجاد گرما در لایه‌های زیرین پوست، رشد کلاژن بیشتر می‌شود و رنگ و بافت پوست بهبود پیدا می‌کند. عوارض جوانسازی پوست با لیزر غیرفرسایشی بسیار کمتر از عوارض جوانسازی پوست با لیزر فرسایشی است. در واقع لیزرهای غیرفرسایشی روش‌هایی با تهاجم کمتر هستند و به زمان کمتری برای بهبود نیاز دارند. طبیعی است که تاثیرگذاری آن‌ها هم ممکن است در شرایط مشابه کمتر از لیزرهای فرسایشی باشد.

عوارض جوانسازی پوست با لیزر

فواید جوانسازی پوست با لیزر چیست؟

درست است که در این مقاله قصد داریم به عوارض جوانسازی پوست با لیزر بپردازیم، اما اجازه بدهید ابتدا بگوییم چرا این روش می‌تواند بهترین و کم‌خطرترین انتخاب برای جوانسازی و رفع مشکلات پوستی باشد. لایه‌برداری با لیزر می‌تواند خطوط ریز و چین‌وچروک‌های پوست صورت، گردن، دست‌ها و سینه را کاهش دهد. همچنین با از بین بردن زخم‌ها، لکه‌ها و آسیب‌های ناشی از نور خورشید و افزایش سن، ظاهر پوست را صاف و یک‌نواخت می‌کند. شما باید با توجه به مشکل خود بهترین لیزر پوست را انتخاب کنید.

همان‌طور که گفتیم گرمای ایجادشده توسط لیزر باعث وارد شدن آسیب‌های جزئی به لایه‌های پوستی می‌شود که بازسازی کلاژن را افزایش می‌دهد. پس بعد از مدت کوتاهی شاهد برگشتن زیبایی و جوانی خود خواهید بود. کم بودن عوارض جوانسازی پوست با لیزر از مهم‌ترین فواید آن است که با عوارض روش‌های جراحی زیبایی قابل مقایسه نیست.

بیشتر بخوانید:

لیزر اربیوم

چه کسانی نباید جوانسازی پوست با لیزر انجام دهند؟

حتما می‌دانید که در علم پزشکی هیچ قطعیتی وجود ندارد و نمی‌توان یک روش درمانی را برای تمام افراد با هر مشکل و شرایطی تجویز کرد. جوانسازی پوست با لیزر هم یک روش زیبایی و درمانی است که روی مشکلات تمام افراد جواب نمی‌دهد. برای این که بتوانید بدون ترس از عوارض جوانسازی پوست با لیزر، از این روش استفاده کنید باید بدن شما از سلامت عمومی برخوردار باشد و توقعات واقع‌بینانه‌ای از نتیجه درمان خود داشته باشید.

جوانسازی پوست با لیزر می‌تواند آسیب‌های پوستی در اثر نور خورشید، خطوط دور چشم و اطراف دهان، جای زخم و جوش‌ها و آثار پیری را از صورت حذف کند. اما اگر می‌خواهید افتادگی‌های عضلات صورت خود را درمان کنید، گزینه مناسبی برای انجام لیزر نیستید. همچنین افرادی که دارای ویژگی‌های زیر هستند باید از انجام این روش بپرهیزند؛ چون عوارض جوانسازی پوست با لیزر برای چنین افرادی می‌تواند بسیار خطرناک باشد:

  • آکنه و جوش فعال
  • ابتلا به تب‌خال
  • پوست بسیار تیره
  • چین‌وچروک‌های عمیق
  • افتادگی بیش از حد پوستی
  • بیماری‌های خودایمنی
  • بارداری یا شیردهی

عوارض جوانسازی پوست با لیزر

عوارض جوانسازی پوست با لیزر چیست؟

پیشرفت‌های عمده فناوری لیزر در طول سال‌های اخیر باعث بالا رفتن اثرگذاری و کاهش عوارض جوانسازی پوست با لیزر شده است. خوشبختانه بیشتر این عوارض بسیار خفیف هستند و با مصرف دارو یا انجام مراقبت‌های ساده به‌سادگی می‌توانید آن‌ها را کنترل کنید. با این حال، عوارض جوانسازی پوست با لیزر در بعضی از موارد می‌تواند مشکلاتی جدی برای فرد به وجود آورد که معمولا در اثر عدم داشتن مهارت یا تجربه کافی پزشک، مراقبت نامناسب از پوست بعد از درمان و قرار گرفتن در معرض نور خورشید رخ می‌دهد.

عوارض جوانسازی پوست با لیزر عبارت‌اند از:

التهاب و قرمزی

به گفته یک مقاله علمی در سایت liebertpub، التهاب، تورم و قرمزی از شایع‌ترین عوارض جوانسازی پوست با لیزر هستند. این واکنش‌ها پیامدهای طبیعی آسیبی است که لیزر به بافت پوست وارد کرده و تنها در صورتی غیرطبیعی تلقی می‌شود که ادامه‌دار باشد. قرمزی ناشی از لیزرهای فرسایشی ممکن است دو تا سه ماه طول بکشد. اما باید بعد از ۶ ماه هیچ اثری از آن نباشد. در غیر این‌صورت باید به پزشک مراجعه کرده و برای رفع این مشکل دارو مصرف کنید. از طرفی سایر بیماری‌های پوستی مانند روزاسه ممکن است قرمزی و التهاب پوست را تشدید کند.

خارش

خشک شدن، پوسته پوسته شدن و خارش پوست از دیگر عوارض جوانسازی پوست با لیزر است. ممکن است ۱۲ تا ۷۲ ساعت بعد از درمان، خارش یا سوزش داشته باشید و پنج تا هفت روز بعد از لیزر، پوست شما خشک و پوسته پوسته شود. البته این عوارض جوانسازی پوست با لیزر بسته به مشکلی که درمان شده، بعد از ۱۰ تا ۲۱ روز از بین می‌روند.

تغییر رنگ پوست

از دیگر عوارض جوانسازی پوست با لیزر که بیشتر در لیزرهای فرسایشی اتفاق می‌افتد، تغییر رنگ پوست است. در این روش‌ها ممکن است پوست درمان‌شده تیره‌تر یا روشن‌تر از قبل شود. این تغییر رنگ بعد از چند هفته از انجام لیزر بروز پیدا می‌کنند. البته تغییرات دائمی رنگ پوست در افرادی که پوست تیره‌تری دارند، شایع‌تر است.

سوختگی

همان‌طور که گفتیم، اشعه لیزر با ایجاد گرما در زیر پوست، مشکلات و آسیب‌های پوستی را از بین می‌برد. در صورتی که پزشک تجربه کافی نداشته باشد و انرژی و عمق نفوذ اشعه‌ها را به‌درستی تنظیم نکند، ممکن است پوست شما دچار سوختگی شود.

بروز حساسیت

پوست ناحیه تحت‌درمان بعد از لیزر بسیار حساس است. به همین خاطر احتمال دارد واکنش‌های آلرژیک از خود نشان دهد. در واقع پوستی که تازه بازسازی شده، محافظ خود را از دست داده و به‌طور موقت در مقابل کوچک‌ترین محرک‌ها بسیار آسیب‌پذیر است. انجام مراقبت‌های لازم می‌تواند حساسیت‌های پوستی بعد از لیزر را تا حد زیادی کاهش دهد یا از بین ببرد.

سایر عوارض خطرات

علاوه بر عوارض جوانسازی پوست با لیزر که در بالا ارائه شد، عوارض خطرناک‌تر و نادرتری هم وجود دارد که بیشتر از هرچیز به دلیل عدم مهارت پزشک و انجام غیربهداشتی درمان به وجود می‌آیند. عفونت‌های باکتریایی، ویروسی و قارچی از جمله عوارض خطرناک لیزر هستند که در صورت عدم تشخیص تب‌خال اتفاق می‌افتند.

بیشتر بخوانید:

هایفوتراپی لاغری

عوارض جوانسازی پوست با لیزر

اهمیت مراقبت های قبل و بعد از لیزر در کنترل عوارض جوانسازی پوست با لیزر

جوانسازی پوست با لیزر به‌عنوان یک روش ایمن و موثر در جهان شناخته شده و از محبوبیت خاصی برخوردار است. عوارض جوانسازی پوست با لیزر که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، در بسیاری از موارد بسیار خفیف هستند و با انجام مراقبت‌های قبل و بعد از لیزر هیچ مشکل خاصی برای شما ایجاد نمی‌کنند. مجله پزشکی WebMd انجام مراقبت‌های زیر را برای جلوگیری از عوارض جوانسازی پوست با لیزر توصیه می‌کند:

  • قبل از جوانسازی پوست با لیزر حتما با پزشک مشورت کنید تا ببیند کاندیدای خوبی برای این روش هستید یا خیر.
  • در صورت ابتلا به تب‌خال یا داشتن سابقه تب‌خال حتما به پزشک اطلاع دهید.
  • اگر مستعد ابتلا به تب‌خال هستید، داروهای آنتی‌بیوتیک تجویزشده توسط پزشک را به‌طور منظم مصرف کنید.
  • ۱۰ روز قبل از لیزر از مصرف داروها یا مکمل‌هایی مانند آسپرین، ایبوپروفن و ویتامین E که باعث رقیق شدن خون می‌شوند، خودداری کنید.
  • دو هفته قبل از درمان سیگار کشیدن را ترک کنید.

جوانسازی پوست با لیزر معمولا ۳۰ تا ۴۵ دقیقه طول می‌کشد و ناحیه تحت‌درمان از قبل با استفاده از کرم‌های موضعی، بی‌حس شده است. پس از اتمام لیزر، پزشک ممکن است محل درمان را پانسمان کرده و برای جلوگیری از عوارض جوانسازی پوست با لیزر، نکات زیر را به شما توصیه کند:

  • پس از ۲۴ ساعت، روزی چهار تا پنج بار نواحی تحت‌درمان را تمیز کرده و از وازلین استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از تورم، هنگام خواب سر خود را بالاتر از بدن خود قرار دهید.
  • ۱۰ تا ۲۱ روز بعد از درمان از وسایل آرایشی استفاده نکنید.
  • در معرض نور خورشید قرار نگیرید و همیشه از کرم ضدآفتاب با SPF بالای ۳۰ استفاده کنید.
  • هر دو ساعت یک بار کرم ضدآفتاب خود را تمدید کنید.
  • آب کافی بنوشید و پوست خود را مرطوب نگه دارید.

عوارض جوانسازی پوست با لیزر

چرا کلینیک صدف انتخاب مناسبی برای جوانسازی پوست با لیزر است؟

علت خطرناک‌ترین عوارض جوانسازی پوست با لیزر معمولا خطای پزشک و عدم تجربه مهارت او برای این کار است. پس انتخاب کلینیک و پزشک مناسب اولین قدم برای جلوگیری از عوارض جوانسازی پوست با لیزر است. کلینیک صدف از معروف‌ترین و بزرگ‌ترین کلینیک‌های تخصصی پوست و مو است که با مجوز رسمی از وزارت بهداشت در این زمینه فعالیت می‌کند.

این کلینیک تیمی از ماهرترین و باتجربه‌ترین پزشکان و متخصصان پوست و مو را تشکیل داده تا بهترین و باکیفیت‌ترین خدمات را به مشتریان خود عرضه کند. همچنین با انجام لیزر در این کلینیک خیالتان از عوارض جوانسازی پوست با لیزر کاملا راحت است؛ چون تیم مشاوره کلینیک صدف به‌صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات و مشکلات شما هستند و شما را در این راه همراهی می‌کنند.

کلام آخر

در این مقاله به بررسی عوارض جوانسازی پوست با لیزر پرداختیم و سعی کردیم با بیان توصیه‌های مراقبتی قبل و بعد از لیزر، به شما در این راه کمک کنیم. البته توجه کنید که اگر جوانسازی پوست با لیزر در یک کلینیک معتبر و توسط یک پزشک متخصص باتجربه انجام شود، هیچ مشکل خاصی برای شما ایجاد نمی‌کند. با این حال، با انجام مراقبت‌های لازم می‌توانید احتمال عوارض جوانسازی پوست با لیزر را به صفر برسانید و تجربه خوبی برای خود بسازید. نظر و تجربه شما در رابطه با عوارض جوانسازی پوست با لیزر چیست؟ آن را با ما به اشتراک بگذارید.

Leave a Comment