ابدومینوپلاستی

ابدومینوپلاستی یا جراحی زیبایی شکم : هزینه ، مزایا و عوارض

وزن همه انسان‌ها ثابت نیست و ممکن است تحت تاثیر عوامل مختلفی تغییر کند، برخی دچار کاهش وزن و برخی دچار افزایش وزن می‌شوند. یکی از راه‌های درمان افزایش وزن، افتادگی پوست بدن و شل شدگی پوست ابدومینوپلاستی است. ابدومینوپلاستی به عنوان یکی از مقرون به صرفه‌ترین جراحی‌ زیبایی شکم شناخته شده و در مقایسه با سایر روش‌های لاغری عوارض و معایب کمتری دارد.
بارداری، افسردگی، چاق شدن و غیره همه باعث تغییر سایز فرد می‌شوند. بخشی از اضافه وزن با ورزش کردن و رعایت تغذیه کاهش پیدا می‌کند اما بخشی از چربی‌ها که سفت شده‌اند دیگر با این روش‌ها کاهش نمی‌یابند بلکه باید از روش‌های پزشکی، دستگاه‌های لاغری و غیره استفاده کرد.
در این مطلب قصد داریم تا هر آنچه راجع به ابدومینوپلاستی باید بدانید را در اختیارتان قرار دهیم.

ابدومینوپلاستی چیست؟

ابدومینوپلاستی(Abdominoplasty ) یک روش لاغری و کوچک کردن شکم است که برای اصلاح ظاهر شکم از آن استفاده می‌کنند. در این روش پزشک سعی می‌کند چربی و بافت‌های اضافی را برداشته و به سفت شدن و لیفت شدن پوست بدن در آن ناحیه کمک کنند. در این روش ممکن است تغییرات جرئی در ناحیه شکم داشته باشید که تغییر محل ناف بدن یکی از آن‌ها است.

بیشتر بخوانید:
لیپوساکشن چیست؟

ابدومینوپلاستی برای چه کسانی مناسب است؟

یکی از پر تکرار‌ترین سوالات کاربران این است که آیا ابدو برای همه افراد مناسب است؟ آیا میزان چاقی می‌تواند لزوم این عمل جراحی را اثبات کند؟

در ادامه عواملی را معرفی می‌کنیم که نشان می‌دهد آیا این عمل زیبایی برایتان مناسب است یا خیر؟

• چین شکم: کسانی که روی ناحیه شکم دارای تاخوردگی و چین خوردگی هستند می‌توانند با عمل ابدو این عارضه را برطرف کنند.
  • شل شدن پوست: زمانی که به هر دلیلی(بارداری، بیماری، افسردگی و غیره) وزن بدن افزایش می‌یابد و بعد از آن به صورت ناگهانی دچار کاهش وزن می‌شوید، ممکن است پوست بدن حالت چروکیده و افتاده‌ای پیدا کند. کسانی که پوست شل و افتاده‌ای دارند بهترین گزینه برای ابدو هستند.
  • اخم ناف: ناف باید حالت گرد و بیضی شکلی داشته باشد اما اگر پوست اطراف آن شل شود و به شکل اخم درمی‌آید، با این شکل ناف نمی‌توانید در میهمانی‌ها لباس‌های کوتاهی بپوشید.
  • آویزان بودن شکم: زمانی که پوست شکم شل و افتاده شود به شکل آویزان قرار می‌گیرد که در اصطلاح به این حالت مافین تاپ می‌گویند.
  • دو تکه شدن شکم: اگر در زمان نشستن، شکمتان حالت دو تکه‌ای دارد می‌توانید از ابدو برای از بین بردن این حالت کمک بگیرید.

روش انجام عمل ابدو چگونه است؟

به نقل از betterhealth: ابتدا باید به یک پزشک مجرب و حرفه‌ای مراجعه کنید، پزشک بعد از بررسی و معاینه جسمی آزمایشات لازم پیش از عمل را تجویز می‌کند. در این جلسه مشاوره با پزشک باید هرگونه دارویی که مصرف می‌کنید یا هر بیماری که دارید را با پزشکتان در میان بگذارید. این آزمایشات خونی باید به صورت ناشتا انجام شوند و تعیین کننده وضعیت هموگلوبین، توانایی انعقاد خون، کراتین و الکترولیت‌ها هستند.

برای عمل جراحی پزشک ابتدا یک برش کوچک در ناحیه زیر شکم و بالای ناحیه شرمگاهی ایجاد کرده و آن را تا امتداد پهلوها به صورت بیضی ادامه می‌دهد. در این مرحله پزشک چربی‌ها و پوست اضافی را از شکم جدا کرده و عضلات دیواره شکم را به یکدیگر نزدیک می‌کند. بدین ترتیب شل شدگی و افتادگی نواحی شکم برطرف می‎شود.
در بخش بعدی عمل پزشک پوست اضافی ناحیه تحتانی شکم را برمی‌دارد و باقی‌مانده آن را به سمت پایین و چین و چروک ناف و ناحیه شرمگاهی از بین می‌رود. دراین روش جای ناف تغییر می‌کند و پزشک به ناچار یک سوراخ جدید برای جای ناف روی سطح پوست شکم تعبیه می‌کند.

مزایای ابدومینوپلاستی چیست؟

ابدو موجب از بین رفتن ترک‌های پوستی، کاهش میزان چربی، مانع افتادگی شکم و لیفت عضلات می‌شود. این موارد از مهم‌ترین مزایای ابدو هستند.

عوارض ابدومینوپلاستی چیست؟

ابدومینوپلاستی یک جراحی زیبایی شکم است که عوارض آن به دو دسته عوارض عمومی و عوارض اختصاصی ابدو تقسیم می‌شود.

از رایج‌ترین عوارض عمومی ابدومینوپلاستی می‌توان به تشکیل لخته خون، خونریزی، عفونت، مشکلات بیهوشی، استفراغ و تهوع اشاره کرد.
اما رایج‌ترین و مهم‌ترین عوارض ابدومینوپلاستی که شدت آن‌ها در بدن هر فردی متفاوت است عبارتنداز:

• کبودی و خونریزی جزئی یکی از رایج‌ترین عوارض ابدو است. خونریزی، کبودی و هماتوم یکی از عوارض رایج است و شدت آن با توجه به وسعت جراحی کم و زیاد می‌‎شود.
  • گاهی اوقات اختلال در خونرسانی موجب از بین رفتن بافت عضله، چربی و پوست می‌شود که در علم پزشکی به این عارضه نکروز می‌گویند. نکروز بعد از مدت کوتاهی خود به خود از بین می‌رود. سیگار کشیدن و مصرف دخانیات احتمال نکروز را بیشتر می‌کند به همین دلیل تا بهبودی کامل از مصرف مشروبات الکلی و دخانیات دوری کنید.
  • سروما یکی دیگر از عوارض رایج ابدو است که در اطراف محل برش ایجاد می‌شود، سروما یک توده کیستی حاوی مایع است که در زیر پوست قرار دارد و پزشکان به منظور کاهش این عارضه از لوله‌هایی برای خروج مایعات و ترشحات از بدن استفاده می‌کنند.
  • در همه جراحی‌ها احتمال بروز عفونت وجود دارد، عفونت را در ابدومینوپلاستی باید جدی بگیرید. پزشکان برای کاهش عفونت در این عمل جراحی از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده می‌کنند.
  • جای زخم و بخیه ابدو به ۱ تا ۲ سال زمان نیاز دارد تا از بین برود.

مراقبت های قبل از جراحی ابدومینوپلاستی یا لاغری شکم

قبل از جراحی ابدومینوپلاستی لازم است که به چند نکته مهم توجه کنید:

• از ۳ ماه قبل از جراحی باید وزن ثابتی داشته باشید.
  • در صورت نیاز پزشک داروهای خاصی برایتان تجویز می‌کند که تا قبل از جراحی باید آن‌ها را مصرف کنید.
  • سعی کنید از نظر جسمی و روحی خود را برای عمل جراحی آماده کنید.
  • از ۶ هفته قبل از عمل استعمال دخانیات، مشروبات الکلی و هر ماده مخدری که نیکوتین دارد را به حداقل برسانید.

بیشتر بخوانید:
لیپوماتیک چیست؟

مراقبت های بعد از جراحی ابدومینوپلاستی یا لاغری شکم

مدت زمان بهبودی فرد و دوران نقاهت به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها پایبند بودن به نکات مراقبتی بعد از عمل است.

• لوله‌هایی که در محل برش قرار می‌دهند برای خروج مایعات و ترشحات بدن است و می‌توانید بعد از گذشت ۵ روز آن را خارج کنید.
  • از آنتی‌بیوتیک‌ها به منظور جلوگیری از عفونت استفاده می‌کنند، تمام داروهای آنتی بیوتیک را طبق دستور پزشک مصرف کنید.
  • سعی کنید در طول روز پیاده‌روی آرام داشته باشید زیرا این کار از لخته شدن خون در بدنتان جلوگیری می‌کند.
  • پزشک مسکن‌هایی را برای کاهش درد و التهاب تجویز می‌کند.
  • برخی از پزشکان به منظور رقیق شدن خون، برای مدت زمان کوتاهی از داروهای رقیق کننده استفاده می‌کنند.
  • تا ۶ هفته بعد از عمل جراحی از لباس‌های مخصوصی که پزشک برایتان تجویز می‌کند استفاده کنید.
  • تا ۳ هفته بعد از عمل ابدو، رابطه جنسی نداشته باشید.
  • بعد از جراحی ابدو به منظور جلوگیری از بازگشت افزایش وزن از رژیم غذایی مناسبی پیروی کنید.

هزینه عمل ابدو چقدر است؟

یکی از مقرون به صرفه‌ترین جراحی‌های لاغری ابدومینوپلاستی است که در هر کلینیکی با توجه به پارامترهای مختلف، قیمت ثابت و مشخصی ندارد. از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین پارامترها می‌توان به تخصص و مهارت پزشک، آزمایش‌های پزشکی، بیمارستان مورد نظر، نسخه‌های دارویی، حق‌الزحمه پزشک و غیره اشاره کرد.

آیا ابدومینوپلاستی درد دارد؟

بیشتر کسانی که به دنبال این جراحی هستند از دردناک بودن این عمل می‌ترسند و همیشه این سوال برای آن‌ها وجود دارد که آیا عمل ابدو دردناک است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که عمل ابدومینوپلاستی یک جراحی سبک و آسانی نیست قطعا عوارض بعد از این عمل کم نخواهد بود. یکی از مهم‌ترین عوارض بعد از ابدومینوپلاستی درد دوران نقاهت است، پزشکان برای کاهش و تسکین درد دوران نقاهت مسکن‌های مختلفی تجویز می‌کنند که با توجه به شدت درد و وسعت جراحی دوزهای مختلفی دارد.

آیا ابدومینوپلاستی قابل بازگشت است؟

نتایج حاصل از ابدومینوپلاستی مانند هر روش جراحی لاغری ممکن است بازگشت داشته باشد، این روش درمانی به قدری تاثیرگذار است که شما می‌توانید بعد از اتمام دوران نقاهت نتایج حاصل از آن را مشاهده کنید. عوامل بسیاری وجود دارد که باعث بازگشت چربی‌ها و افزایش وزن بعد از ابدومینوپلاستی می‌شود:

• عدم رعایت برنامه غذایی مناسب
  • عدم تحرک، ورزش و فعالیت
  • افزایش وزن
  • ژنتیک
  • عدم تعادل هورمون‌ها
  • افزایش سن و کاهش کلاژن و خاصیت ارتجاعی پوست
  • مصرف الکل و دخانیات

امکان جراحی ابدو با سزارین وجود دارد؟

انجام عمل جراحی ابدومینوپلاستی با سزارین غیرممکن نیست، کسانی که به دنبال کاهش وزن سریع بعد از زایمان هستند می‌توانند از ابدو استفاده کنند. جراحی ابدو بسیار حساس و پیچیده است و باید برای انجام آن از یم پزشک متخصص کمک بگیرید.

معرفی کلینیک صدف

ابدومینوپلاستی با وجود مزایای بسیاری که برای زیبایی و خوش اندام شدن دارد، معایبی هم دارد که باعث می‌شود تا بیشتر افراد از انجام این عمل منصرف شوند. معایب و عوارض ابدو زمانی که از یک پزشک متخصص و حرفه‌ای و یک کلینیک معتبر کمک بگیرید قطعا کاهش پیدا می‌کند. یکی از کلینیک‌های معتبری که می‌توانید با خیالی راحت و اطمینان حاضر ابدومینوپلاستی انجام دهید، کلینیک صدف است. این مجموعه با بهترین پزشکان و با بهره‌گیری از دانش روز و تجهیزات پیشرفته ابدو را انجام می‌دهد. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با این مجموعه و آگاهی از تعرفه‌های جراحی لاغری به وب‌سایت کلینیک صدف مراجعه کنید.

• آیا ورم و التهاب شکم و نواحی اطراف آن بعد از عمل طبیعی است؟
    بعد از ابدومینوپلاستی ممکن است شکم تا ۲ ماه ورم داشته باشد که یک عارضه طبیعی بوده و جای هیچگونه نگرانی نیست.
  • بهترین و مناسب‌ترین سن برای انجام عمل‌های لاغری و زیبایی چه زمانی است؟
    ابدومینوپلاستی محدودیت سنی ندارد اما بهتر است برای انجام این عمل زیبایی حداقل ۱۸ سال سن داشته باشید.
  • چگونه بهترین پزشک را برای ابدومینوپلاستی انتخاب کنیم؟
    بهترین پزشک باید دارای ویژگی‌های مهمی همچون جراحی‌های موفق، به روز بودن دانش و تکنولوژی، تخصص و میزان تحصیلات، کلینیک مورد نظر و با اخلاق بودن پزشک اشاره کرد.
  • آیا امکان بارداری بعد از ابدومینوپلاستی وجود دارد؟
    با بارداری بعد از ابدومینوپلاستی فرم اندام و بدنتان به شکل قبل بازمی‌گردد، بهتر است زمانی برای انجام این کار اقدام کنید که دیگر قصد بارداری ندارید.