شماره بهره برداری ۱۹۰۴۲۴_۳

به اشتراک بگذارید
لیزر جوانسازی پوست

لیزر جوانسازی پوست چطور کار میکند؟

بیشتر افراد تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا از پوست خود محافظت کنند و همیشه جوان به نظر برسند. تغذیه مناسب، محافظت از پوست در برابر آفتاب، نوشیدن آب کافی و داشتن یک سبک زندگی سالم می‌تواند تا حد زیادی جلوی پیر شدن پوست را بگیرد. با وجود تمام این‌ها، باز هم قدرت گذر عمر بیشتر است و بالاخره تاثیر خود را روی پوست می‌گذارد. افتادگی، چین‌وچروک‌ها، خطوط ریز و درشت و … آثار طبیعی پیری هستند که گریزی از آن‌ها نیست. گاهی اوقات وجود این آثار روی پوست می‌تواند آزاردهنده باشد و فرد را وادار به از بین بردن آن‌ها کند. از بهترین گزینه‌های جوانسازی پوست می‌توانیم به لیزر اشاره کنیم. اما لیزرها انواع مختلفی دارند و به منظورهای گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله به بررسی انواع لیزر جوانسازی پوست و کاربردهای آن‌ها می‌پردازیم. اگر شما هم به جوانسازی پوست با لیزر فکر می‌کنید، با ما همراه باشید.

لیزر جوانسازی پوست برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

اگر پیری، جوش و آکنه، نور آفتاب و… به پوست شما آسیب رسانده است، لیزر جوانسازی پوست می‌تواند به جوان‌تر و سالم‌تر کردن پوست کمک کند. جوانسازی پوست با لیزر تمام لکه‌ها، زخم‌ها، چین‌وچروک‌ها یا خطوط نواحی مختلف پوست را از بین می‌برد.

در این روش پزشک با استفاده از لیزر، لایه‌های آسیب‌دیده پوست را با دقت نابود می‌کند تا سلول‌های جدید پوستی ایجاد شوند و پوست را سفت‌تر و جوان‌تر نشان دهند. جوانسازی پوست با لیزر را می‌توانید هم به‌تنهایی و هم با سایر جراحی‌ها و روش‌های زیبایی روی صورت انجام دهید. از جمله کاربردهای لیزر جوانسازی پوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

رفع و پیشگیری از چروک

در روش جوانسازی پوست با لیزر پرتوهای کوتاه و متمرکز نور به سمت پوست هدایت می‌شود. این پرتوها با ایجاد گرما در لایه‌های زیرین بافت پوست را بهبود می‌دهد و باعث تحریک رشد مجدد کلاژن‌ها می‌شود. تولید کلاژن باعث جوان‌سازی پوست شده و چروک‌ها را از بین می‌برد.

لاغر کردن و فرم دادن به بدن و صورت

گرمای ایجادشده توسط لیزر قدرت شکستن ساختار چربی زیر پوست را دارد. امواج لیزر به زیر پوست نفوذ کرده و در عمق مشخصی از پوست گرمای مناسبی تولید می‌کنند. این امواج حتی می‌توانند به چربی‌های رسوب‌کرده در بافت‌های بدن هم حمله کنند و با ذوب کردن قسمت‌هایی از آن‌ها به بدن یا صورت فرم خاصی بدهند.

سفت شدن پوست

یکی از محبوب‌ترین روش‌های لیفت پوست، لیزر است. با استفاده از لیزر بدون جراحی و خونریزی می‌توانید پوست صورت خود را لیفت کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوید. از طرفی امواج لیزر تولید کلاژن و الاستین را در زیر پوست تحریک می‌کنند که این دو ماده به سفت شدن و کشیده شدن پوست کمک می‌کند.

لیزر جوانسازی پوست

از بین بردن ضایعات پوستی

از دیگر کاربردهای محبوب و موفقیت‌آمیز لیزر می‌توانیم به از بین بردن ضایعات پوستی اشاره کنیم. برای این کار، ناحیه تحت درمان با استفاده از امواج لیزر مورد هدف قرار می‌گیرد و ضایعات و ناهمواری‌های پوستی را از بین می‌برد.

کلاژن سازی

همان‌طور که در قسمت‌های قبلی گفته شد، مهم‌ترین بخش کاربرد لیزر جوانسازی پوست همان تحریک کلاژن‌ها است. در واقع، در این روش با تاباندن امواج فراصوت به زیر پوست، آسیب‌های جزئی به بافت‌های زیرین وارد می‌شود. وجود این آسیب‌ها به مغز دستور تولید کلاژن را صادر می‌کند و همان‌طور که می‌دانید کلاژن پروتئین اصلی جوان‌سازی پوست است.

انواع لیزر جوانسازی پوست و کاربرد آنها

لیزرها را با توجه به طول موج  و کاربرد آن‌ها می‌توانیم به دسته‌های متعددی تقسیم کنیم. هرکدام از طول موج‌های لیزر می‌توانند مشکلات خاصی از پوست را هدف قرار دهند و برطرف کنند. از جمله مهم‌ترین و پرکاربردترین لیزرها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

لیزر فرکشنال آر اف

جوانسازی پوست با لیزر فرکشنال آر اف یک روش درمانی موثر برای ترمیم و بهبود پوست‌های آسیب‌دیده است. این روش درمانی می‌تواند چین‌وچروک‌های پوستی، جای زخم‌ها و جوش‌ها، منافذ قابل‌مشاهده پوست ، افتادگی پوست، رنگ‌دانه‌ها و ضایعات پوستی را به‌طور چشمگیری کاهش دهد و پوستی صاف و سالم برای شما ایجاد کند. مزیت این نوع لیزر جوانسازی پوست این است که روی انواع رنگ‌های پوست پاسخ می‌دهد و می‌تواند بیماری‌های پوستی زیادی را درمان کند.

لیزر فرکشنال آر اف یک روش نوآورانه و بدون جراحی است که در حداقل زمان ممکن، پوستی صاف و شفاف برای شما به ارمغان می‌آورد. در این روش انرژی از طریق سطح پوست به لایه‌های زیرین منتقل می‌شود و با ایجاد زخم‌های بسیار ریز باعث شروع فرایند درمان طبیعی پوست می‌شود. به این ترتیب بافتی جدید و سالم شروع به تشکیل شدن می‌کند. در طول درمان ممکن است تنها احساس سوزش بسیار کمی مانند آفتاب‌سوختگی روی پوست خود احساس کنید. این نوع لیزر تنها ۲۰ تا ۴۵ دقیقه طول می‌کشد و بعد سه یا چهار بار درمان می‌توانید به نتایج مطلوب خود دست پیدا کنید.

لیزر فرکشنال CO2

لیزر فرکشنال CO2 نوعی لیزر جوانسازی پوست است که تاثیر آن بارها توسط مقاله‌ها و آزمایش‌های معتبر علمی ثابت شده است. به‌عنوان مثال، یک مقاله علمی در SpringerLink ثابت کرد که این نوع لیزر می‌تواند به ناپدید شدن کامل رنگ‌دانه‌ها و لکه‌های پوستی کمک کرده و تا حداقل سه ماه بعد از درمان، باعث بازسازی کلاژن شود.

از دیگر کاربردهای این لیزر می‌توانیم به رفع خطوط ریز، چین‌وچروک‌ها، زخم‌ها، افتادگی پوست و بهبود پوست در ناحیه صورت، گردن و قفسه سینه اشاره کنیم. تمام افرادی که دارای پوستی آسیب‌دیده، پیر، افتاده یا سایر بیماری‌های پوستی هستند می‌توانند نتایج خوبی از آن دریافت کنند. البته زنان باردار و افراد دارای پوست‌های تیره بهتر است از انجام جوانسازی پوست با لیزر فرکشنال CO2 خودداری کنند. این لیزر تنها قسمت آسیب‌دیده پوست را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و ناحیه اطراف آن را دست‌نخورده باقی می‌گذارد.

لیزر جوانسازی پوست فرکشنال

یولیزر کوانتا

یولیزر کوانتا یک دستگاه لیزر جوانسازی پوست است که می‌توان با دو روش تهاجمی و غیرتهاجمی از آن استفاده کرد. انتخاب این روش‌ها یا ترکیب آن‌ها با هم تنها به عهده پزشک است که با توجه به شرایط هر فرد مشخص می‌شود. تابش امواج لیزر کوانتا کلاژن‌سازی پوست را تحریک کرده و حتی باعث بازسازی لایه‌های عمیق پوست و جوانسازی آن می‌شود.

لیفت پوست، درمان انواع لکه‌های پوستی ناشی از نور خورشید یا پیری، زخم‌ها و جای سوختگی، چین‌وچروک‌ها و ترک‌های پوستی و … از جمله کاربردهای این نوع لیزر هستند. البته تمام افراد نمی‌توانند مشکلات پوستی خود را با کوانتا درمان کنند. زنان باردار، کسانی که سابقه تبخال دارند، کسانی که داروهای ضدانعقاد خون مصرف می‌کنند و کسانی که دارای عفونت فعال در ناحیه درمان هستند، نمی‌توانند از مزایای این روش بهره‌مند شوند.

لیزر اربیوم

لیزر جوانسازی پوست اربیوم برای از بین بردن خطوط و چین‌وچروک‌های سطحی صورت، دست‌ها، گردن و قفسه سینه طراحی شده است. از مهم‌ترین مزایای لیزر اربیوم می‌توانیم به این نکته اشاره کنیم که این نوع لیزر کمترین آسیب را به بافت‌های اطراف ناحیه تحت‌درمان وارد می‌کند. پس عوارض جانبی کمتری نسبت به سایر لیزرها دارد.

برای انجام این لیزر بهتر است از بی‌حسی موضعی استفاده کنید تا درد هنگام درمان به حداقل ممکن برسد. با توجه به اینکه جوانسازی پوست با لیزر اربیوم کمترین عوارض را دارد، بهبودی آن هم بسیار سریع است.  این لیزر برای افرادی با رنگ پوست تیره می‌تواند بهترین انتخاب ممکن باشد.

لیزر فوتونا

جوانسازی پوست با لیزر فوتونا یک روش غیرجراحی و غیرتهاجمی است که از فناوری چندلیزر برای جوانسازی پوست، سفت شدن پوست صورت و بدن و همچنین رفع موهای زائد استفاده می‌کند. این سیستم لیزری دو طول موج مختلف را با هم ترکیب می‌کند تا در برخورد با انواع پوست‌ها و مشکلات پوستی موثر باشد. Er: YAG و Nd: YAG دو طول موج این لیزر هستند. از جمله کاربردهای لیزر فوتونا می‌توانیم به از بین نواقص پوستی مانند چین‌وچروک‌ها، خطوط ریز، بافت‌های نامنظم پوست و جای زخم‌ها اشاره کنیم.

جوانسازی پوست با لیزر فوتونا در سه مرحله انجام می‌شود. ابتدا پوست با استفاده از پرتوی Nd: YAG گرم و حالت‌دهی می‌شود. سپس لایه آسیب‌دیده با استفاده از پرتوی Er: YAG با دقت کافی حذف شده و در نهایت پرتوهای لایه‌بردار نواقص پوست را با تراشیدن از بین می‌برند. این نوع لیزر برای انواع پوست‌ها و رنگ‌های پوستی قابل استفاده است. اما در صورت داشتن شرایط خاص پزشکی حتما باید با پزشک متخصص مشورت کنید.

لیزر جوانسازی پوست

ماندگاری لیزر جوانسازی پوست چقدر است؟

هیچ‌کدام از روش‌های جوانسازی پوست را نمی‌توانیم یک روش دائمی برای از بین بردن چین‌وچروک‌ها، خطوط یا سایر آثار پیری بدانیم. چراکه گذر عمر همیشه پوست را پیر و پیرتر می‌کند. لیزر جوانسازی پوست تنها می‌تواند تا چند سال آثار پیری پوست را تا حدودی از بین ببرد و سرعت روند آن را کاهش دهد.

با این حال، نتیجه جوانسازی پوست با لیزر معمولا بین ۱ تا ۳ سال ماندگار است. برای طولانی‌تر کردن این زمان می‌توانید با مشورت پزشک از سایر روش‌های جوانسازی پوست هم استفاده کنید و تا حد امکان مراقب پوست صورت خود باشید.

هزینه لیزر جوانسازی پوست چقدر است؟

عوامل مختلف زیادی روی هزینه لیزر جوانسازی پوست تاثیرگذار هستند. همان‌طور که دیدید، انواع روش‌های جوانسازی پوست با لیزر وجود دارد که باید با مشورت و تشخیص پزشک یک مورد را انتخاب کنید. هرکدام از این روش‌ها هزینه‌های خاص خود را دارند. علاوه بر این، نوع آسیب پوستی، وسعت ناحیه تحت درمان، تخصص و تجربه پزشک، محل جغرافیایی کلینیک و دستگاه مورد استفاده تاثیرات مختلفی روی هزینه نهایی درمان پوست با لیزر می‌گذارند. هزینه نهایی لیزر جوانسازی پوست را می‌توانید بعد از مشورت با پزشک و تشخیص نوع درمان از او بپرسید.

مزایا و معایب استفاده جوانسازی پوست با لیزر چیست؟

لیزر جوانسازی پوست از جدیدترین روش‌های زیبایی و درمانی پوست است. مزایای زیادی برای جوانسازی پوست با لیزر وجود دارد که آن را به یک انتخاب عالی برای بهتر کردن احساس شما نسبت به خودتان تبدیل کرده است. از جمله مزایای لیزر جوانسازی پوست عبارت‌اند از:

  • کاهش خطوط و چین‌وچروک‌های پوست
  • درمان لکه‌های قهوه‌ای ناشی از آفتاب‌سوختگی یا پیری
  • سفت کردن پوست و بازسازی کلاژن
  • بهبود آسیب‌های پوستی مانند زخم‌ها و جای جوش‌ها
  • کوچک کردن و بستن منافذ باز و قابل‌مشاهده پوست

لیزر جوانسازی پوست

لیزر جوانسازی پوست در مقایسه با روش‌های جراحی ارزان‌تر است و عوارض کمتری دارد. در واقع عوارض استفاده از لیزر اصلا ماندگار نیست و در بدترین حالت، پس از گذشت چند روز از درمان، بهبود پیدا می‌کند. البته در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی ممکن است دچار مشکلاتی شوید. سایت پزشکی WebMD از موارد زیر برای معایب و خطرات احتمالی جوانسازی پوست با لیزر نام می‌برد:

  • سوختگی یا سایر صدمات ناشی از حرارت لیزر
  • ایجاد زخم
  • بروز تغییراتی در رنگ‌دانه‌های پوستی
  • فعال‌سازی مجدد تبخال
  • عفونت باکتریایی

کلام آخر

در این مقاله به بررسی انواع لیزر جوانسازی پوست پرداختیم. ممکن است پس از مطالعه این مقاله با خود فکر کنید، کدام یک از این روش‌ها برای من مناسب‌تر است؟‌ البته که این سوال بسیار اهمیت دارد، اما پاسخ آن را فقط باید از پزشک متخصص پوست بخواهید. همچنین توجه کنید که قبل و بعد از لیزر باید مراقبت‌هایی انجام دهید که تاثیرگذاری آن را بیشتر کرده و عوارضش را به حداقل برسانید. تجربه شما از جوانسازی پوست با لیزر چیست؟‌ آن را با ما به اشتراک بگذارید.

Leave a Comment