شماره بهره برداری ۱۹۰۴۲۴_۳

به اشتراک بگذارید
پیاده روی بعد از کاشت مو

چه مدت بعد از کاشت مو میتوان ورزش و پیاده روی کرد؟

کاشت مو یک روش طبیعی برای رفع طاسی سر و افزایش زیبایی و اعتماد به نفس است. عمل کاشت مو بدون بیهوشی بوده و با اینکه زمان زیادی طول می‌یکشد ولی اصلا عمل سختی نیست. با این حال دوران نقاهت و مراقبت‌های بعد از عمل بسیار مهم است. در واقع این مراقبت‌ها می‌توانند طولانی مدت باشند پس در کاشت مو دروان بعد از عمل از اهمیت بیشتری برخوردار است. در این مقاله می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا پیاده روی بعد از کاشت مو یا ورزش منعی دارد یا خیر؟

ورزش بعد از کاشت مو

ورزش کردن آن هم بعد از کاشت مو شاید برای بسیاری افراد دغدغه نباشد. اما ورزشکاری را تصور کنید که کاشت مو انجام داده است. قطعا این فرد علاقه دارد زودتر به روال عادی زندگی خود برگردد و ورزش را از سر بگیرد. یا فردی را تصور کنید که فعالیت‌های روزمره زیادی داشته است. یکجا نشینی برای این فرد قطعا آسان نخواهد بود. با اینکه محدودیت‌های بعد از کاشت مو برای پیاده روی و ورزش وجود دارد اما طبق یک برنامه و به مرور می‌توان بر میزان فعالیت‌ها افزود. در ادامه دقیقتر توضیح خواهیم داد.

چرا نباید بعد از کاشت مو ورزش کنیم؟

محدودیت ورزش بعد از کاشت مو دائمی نیست. ولی باید حدود یک تا دو ماه از هرگونه فعالیت ورزشی، پیاده روی و … دوری کنید. زیرا ممکن است به موهای تازه کاشته شده آسیب برسد. برای مثال در چند روز اول حتی فعالیت‌های عادی نیز مناسب نیست و باید استراحت کرد. زیاد خم شدن یا فعالیت زیاد حتی اگر سبک باشد در روزهای اول ممکن است باعث خونریزی در ناحیه اهدا کننده یا دریافت کننده شود.

پیاده روی بعد از کاشت مو نیز توصیه نمی‌شود. زیرا با پیاده‌روی در فضای باز آن هم در روز، موهای کاشته شده در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرند و نور آفتاب به شدت برای این موها که ضعیف هستند ضرر دارد. از طرفی حتی یک پیاده روی ساده در شب ممکن است باعث عرق کردن شود و عرق کردن سر می‌تواند به شدت برای موها مضر باشد.

ورزش بعد از کاشت مو

فعالیت های روزمره بعد از کاشت مو باید چگونه باشد؟

در واقع ورزش و پیاده روی بعد از کاشت مو اصلا بد نیست ، بلکه با ایجاد تعادل هورمونی و افزایش خون رسانی باعث افزایش رشد مو نیز خواهد شد ولی باید چند ماه صبر کنید تا به روال عادی برگردید. اما چه زمانی می‌توانید فعالیت را شروع کنید؟ چه زمانی می‌توانید پیاده روی کنید و چه زمانی می‌توانید ورزش‌های سنگین را از سربگیرید؟

هفته اول بعد از کاشت مو

هفته اول هرگونه فعالیت ممنوع است. حتی بهتر است از حجم فعالیت‌های روزمره خود نیز کم کرده و استراحت کنید. بخصوص در ۳ روز اول! پزشکان توصیه می‌کنند در روزهای اول حتی از خم شدن زیاد نیز اجتناب کنید. پس اگر خانه دار هستید بهتر است از دوستان یا آشنایان خود برای کارهای روزمره خود کمک بگیرید و اگر شاغل هستید چند روزی را مرخصی بگیرید.

هفته دوم پس از کاشت مو

هفته دوم می‌توانید به روال عادی زندگی خود برگردید و کارهای روزمره خود را انجام دهید. البته کارهای سنگین و برداشتن بارهای سنگین همچنان ممنوع است و می‌تواند آسیب جدی به موهای کاشته شده وارد کند.

هفته سوم پس از کاشت مو

همچنان ورزش کردن و پیاده روی بعد از کاشت مو در هفته سوم ممنوع است. اما می‌توانید برای خرید کردن و … پیاده روی کوتاه مدتی انجام دهید.

هفته چهارم پس از کاشت مو

از هفته چهارم به بعد ورزش‌های بسیار سبک مثل یوگا یا تمرینات کششی که به بدن فشار نیاورده و باعث عرق کردن نشوند. عوارض عرق بعد کاشت مو زیاد است. از پایان هفته سوم و اوایل هفته چهارم موردی نخواهد داشت.

۱ ماه بعد از کاشت مو

یک ماه بعد از کاشت مو می‌توانید ورزش کردن را شروع کنید ولی فقط ورزش‌های سبک! بهتر است در این مورد با پزشک خود نیز مشورت کنید. ولی استفاده از وزنه، بدنسازی، کراس فیت و شنا ممنوع است. این ورزش‌ها سنگین هستند و شنا نیز به علت وجود کلر در آب استخر می‌تواند به موها آسیب برساند.

عوارض فعالیت های سنگین بعد از کاشت مو چیست؟

اگر پس از کاشت مو بخصوص در هفته‌های اول به ورزش‌های سنگین روی بیاورید به علت افزایش ضربان قلی و فشار خون، جریان خون در بدن افزایش یافته و احتمال خونریزی به شدت بالا خواهد بود.

ورزش‌ یا فعالیت‌های سنگین ممکن است باعث پارگی بخیه شود. البته این مشکل فقط در برای روش‌های ایجاد خواهد شد که در آن ناحیه اهدا کننده جراحی شده و بخیه می‌خورد. اما در روش‌هایی مثل FUE چنین مشکلی وجود ندارد.

ورزش و پیاده روی بخصوص ورزش سنگین با عرق کردن همراه است. عرق می‌تواند به فولیکول‌ موهای تازه کاشته شده که بسیار ضعیف و شل هستند آسیب رسانده و باعث ریزش آنها شود. به همین دلیل ممکن است با ورزش کردن باعث ریزش بیشتر و غیرطبیعی موهای کاشته شده خود شوید و در نهایت از تراکم موهای خود راضی نباشید و نتیجه خوبی نگیرید. اگر بانک موی ضعیفی نیز داشته باشید امکان ترمیم و کاشت دوباره خیلی کم خواهد بود.

بهبودی کامل پس از کاشت مو

ما در مقاله میزان و زمان ورزش کردن را برای کسانی که روند بهبودی پس از کاشت مو را به صورت طبیعی طی می‌کند بیان کردیم. طبیعی است بهبودی و دوران نقاهت در افراد مختلف متفاوت است. ممکن است برخی افراد دیرتر بهبود پیدا کنند و مجبور باشند زمان بیشتری را برای ورزش کردن یا انجام فعالیت‌های رزومره صبر کنند. به همین علت بهتر است قبل از انجام هرکاری با پزشک خود مشورت کنید.

بهبودی بعد از کاشت مو

آیا ورزش باعث ریزش مو میشود؟

به طور کلی ورزش باعث سلامتی در کل بدن می‌شود. کسانی که ورزش می‌کنند از استرس به دور هستند، ورزش به تنظیم فشار خون و گردش خون بهتر کمک می‌کند به علاوه ورزش باعث می‌شود سطح هورمون‌های بدن تنظیم شوند. افرادی که به صورت حرفه‌ای ورزش می‌کنند نیز اصولا به تغذیه خود حساس بوده و زیر نظر متخصص یک رژیم خوب دارند.

با توجه به موارد گفته شده ورزش دو عامل بزرگ ریزش مو یعنی مشکلات هورمونی و استرس را از بین می‌برد و با خون رسانی بهتر باعث افزایش رشد مو نیز می‌شود. پس به طور کلی ورزش باعث ریزش مو نمی‌شود.

اما این مورد برای بعد از عمل کاشت مو متفاوت است. برای کسانی که کاشت موی طبیعی انجام داده‌اند ورزش کردن تا مدتی باعث ریزش موهای کاشته شده یا ایجاد زخم و خونریزی خواهد شد.

 

سوالات متداول

چرا باید در روزهای ابتدایی بعد از کاشت مو استراحت کرد؟

روزهای اول مانند هر عمل دیگری باید استراحت کنید تا زودتر بهبود پیدا کنید. انجام فعالیت‌های سنگین و حتی کارهای ساده روزمره می‌تواند روی فولیکول های ضعیف تازه کاشته شده تاثیر بدی بگذارد. از طرفی بخش اهدا کننده در اثر فشار بیش از حد در روزهای ابتدایی ممکن است دچار خونریزی شود.

آیا عرق کردن به علت هوای گرم یا آفتاب شدید نیز برای موها مضر است؟

عرق کردن چه با ورزش چه به دلیل گرما یا آفتاب برای موهای تازه کاشته شده مضر است. به علاوه آفتاب مستقیم و شدید خود تاثیری به شدت مخرب روی موها دارد.

تا چه مدت بعد از کاشت مو نمیتوان ورزش کرد؟

بسته به وضعیت شما و اینکه چقدر بهبودی طول بکشد اینکه چه زمانی باید ورزش کنید متفاوت خواهد بود و بهتر است با پزشک مشورت کنید. ولی بهتر است تا یک ماه از ورزش کردن خودداری کنید.

پیاده روی بعد از کاشت مو تا چه زمانی ممنوع است؟

پیاده روی در هفته های اول بعد از کاشت ممنوع است. بعد از دو الی سه هفته برای کارهای ضروری در صورتی که در معرض آفتاب شدید، باران، باد و هوای آلوده نباشید میتوانید پیاده روی‌های سبک و کوتاه مدت داشته باشید.

۶ comments

بهناز ۵ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۴

بعد از یک ماه ورزش کردن با اپلیکیشن‌های ورزشی موردی نداره؟

Reply
کلینیک صدف ۵ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۴

با سلام

بستگی به برنامه ورزشی اپلیکیشن داره. بعضی اپلیکیشن‌ها برنامه سنگینی دارن. اگر مطمئن هستید حرکات ورزشی اپلیکیشن سبک و مناسب برای اولین ماه بعد از کاشت هست موردی نداره

Reply
شهبازی ۵ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۱

سلام وقتتون بخیر
ماساژ صورت ایرادی داره؟

Reply
کلینیک صدف ۵ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۲

با سلام
بهتره چند هفته اول بعد از کاشت اطراف ابرو و پیشانی رو ماساژ ندید. اگر ماساژ صورت به هر دلیلی براتون ضروری هست باید با پزشک خودتون مشورت کنید.

Reply
امیرحسین ۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۶

سلام من روز دهم کاشتم هست هم ابرو هم مو و به صورت ناگهانی یه اتفاقی افتاد که باعث شد ۲۰۰متری بدوم‌خواستم ببینم مشکل خاصی ایجاد نمیشه

Reply
کلینیک صدف ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۶

با سلام
ورزش و فعالیت سنگین بعد از کاشت مو و ابرو نباید انجام بشه ولی بهتره استرس نداشته باشید، مراقبت ها رو جدی تر انجام بدید و اگه متوجه موردی در ابرو یا موهای سرتون شدید به پزشک مراجعه کنید.

Reply

Leave a Comment