شماره بهره برداری ۱۹۰۴۲۴_۳

به اشتراک بگذارید
مراحل رشد مو بعد از کاشت

مراحل رشد مو بعد از کاشت چگونه است؟

کاشت مو یکی از عمل‌های زیبایی است که برای درمان ریزش مو و طاسی سر انجام می‌شود. در این عمل فولیکول‌های مو از بانک مو (بانک موی اکثر افراد در پشت سرشان قرار دارد) برداشته شده و در قسمت‌های طاس سر کاشته می‌شود. نتیجه کاشت مو در مدت زمان کوتاهی قابل مشاهده نیست و فولیکول‌های کاشته شده برای رشد نیاز به زمان نسبتا طولانی در حد چند ماه دارند. رشد مو بعد از کاشت مو به عوامل زیادی مانند روش کاشت مو، تخصص پزشک، ژنتیک، مراقبت‌های بعد از کاشت، ‌تغذیه و عوامل دیگر بستگی دارد. در این مقاله به توضیح مراحل رشد مو بعد از کاشت به تفکیک ماه می‌پردازیم. پس برای آگاهی از این مراحل با ما همراه باشید.

چه مدت بعد از کاشت مو می‌توان بهترین نتیجه را دید؟

موهای کاشته شده برای رشد به زمان نیاز دارند و نباید انتظار مشاهده نتیجه فوری ازکاشت مو را داشت. در واقع موها بعد از کاشت وارد یک فرایند طولانی مدت شده و در هر مرحله از این فرایند اتفاق خاصی برای آن‌ها می‌افتد. پس از پیوند، موهای کاشته شده در طی سه هفته تا حد زیادی دچار ریزش می‌شوند. در طول این مدت فولیکول‌های پیوندی به ‌نوعی به حالت خواب می‌روند و باعث رویش مجدد مو نمی‌شوند. این اتفاق بخشی از روند طبیعی رشد بوده و مدت زمان آن در افراد مختلف، متفاوت است.

نتیجه کاشت مو معمولا در مدت ۶ تا ۹ ماه بعد از کاشت نمایان می‌شود. البته در مواردی ممکن است این بازه تا ۱۲ ماه هم طول بکشد که هیچ جای نگرانی نیست. چرا که روند رشد موها در افراد مختلف با هم متفاوت است.

نمودار زمانی مراحل رشد مو بعد از کاشت در زیر آورده شده ‌است.

نمودار رشد مو بعد از کاشت مو

  هفته اول بعد از کاشت مو چه اتفاقی می‌افتد؟

بعد از اتمام کاشت مو ناحیه اهداکننده سرتان و اطراف پیشانی برای جلوگیری از تورم بعد از عمل باندپیچی خواهد شد. در روزهای اول سوراخ‌های قرمز ریزی در ناحیه اهداکننده مشاهده خواهید کرد. احساس تورم، خارش و درد خفیف از دیگر علائم اولیه کاشت مو است. بروز این موارد کاملا طبیعی بوده و نشان‌دهنده هیچ مشکل خاصی نخواهد بود. استفاده از یخ، لوسیون‌های نرم‌کننده و داروهایی که پزشک تجویز می‌کند، در این دوران به رفع ناراحتی‌های بعد از کاشت کمک خواهد کرد.

در روزهای پنجم تا هفتم پیوند فولیکول‌ها قوی‌تر شده و لمس کردنشان منجر به سقوط نمی‌شود. البته هنوز باید از خاراندن و لمس یا برخورد محکم هرچیزی با آن‌ها جلوگیری کنید. در طی چهار یا پنج روز بعد از عمل ساقه‌های مو در ناحیه کاشته شده دچار ریزش می‌شوند. توجه کنید که ریزش مو به معنای عدم پیوند فولیکول‌ها نیست و با شروع ریزش در این زمان فولیکول سالم باقی می‌ماند.

هفته اول بعد از کاشت مو

هفته دوم و سوم بعد از کاشت مو چه اتفاقی می‌افتد؟

در هفته دوم بعد از عمل ورم و سوراخ‌های قرمز ناشی از کاشت مو رو به بهبودی می‌رود. شستشوی مداوم و اصولی سر در این زمان باعث جلوگیری از عفونت و کاهش خارش شده و به رشد بهتر فولیکول‌ها کمک می‌کند.

در هفته سوم شما با شوک ریزش مو مواجه می‌شوید. ریزش شدید مو در این دوره طبیعی است و باعث رشد مجدد فولیکول‌های پیوندی می‌شود. در طی هفته دوم و سوم ظاهر شما کاملا عادی می‌شود؛ به‌طوری‌که کسی متوجه انجام کاشت موی شما نخواهد شد.

هفته سوم بعد از کاشت مو

 ماه‌های دوم تا چهارم بعد از کاشت رشد مو چگونه است؟

با این بازه زمانی پوست سر شما کاملا بهبود یافته و هیچ اثری از قرمزی یا تورم و سایر مشکلات مشاهده نخواهد شد. از ماه دوم به بعد فولیکول‌های کاشته شده ظاهر شده و کم‌کم شروع به رشد می‌کنند. تا ماه سوم رشد موها کماکان کم بوده و هنوز هم برای رسیدن به نتیجه دلخواهتان زود است.

با شروع ماه چهارم سرعت رشد مجدد موها افزایش یافته و حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از رشد موها را در سر خود احساس خواهید کرد. می‌توان گفت در این دوران شما شاهد تغییراتی در سر خود خواهید بود.

ماه‌های پنجم تا نهم بعد از کاشت رشد مو چگونه است؟

ماه پنجم و ششم موهای کاشته شده آنقدر رشد کرده‌اند که می‌توانید نسبت به کوتاه کردن آن‌ها اقدام کنید. البته در این دوره نازکی و کم‌پشتی موها هنوز هم قابل مشاهده است، اما با رسیدن به اواخر آن موها رشد بیشتری خواهند داشت و ضخامت آن‌ها هم رو به افزایش خواهد بود.

تا ماه ششم و هفتم موهای کاشته شده ۵۰ درصد از مسیر رشد را طی کرده‌ و تراکم، ضخامت و طول موها کاملا دلگرم‌کننده است. پوست سر در این دوران به همان حالت اولیه خود برمی‌گردد و انعطاف‌پذیری آن بیشتر می‌شود.

۶۰ تا ۷۰ درصد نتیجه کاشت مو در ماه‌های هشتم و نهم به ‌وضوح دیده می‌شود. در این زمان شما می‌توانید موهایتان را هرطور که می‌خواهید اصلاح یا آرایش کنید. در این دوره زمانی هم امکان ریزش مو وجود دارد. فولیکول‌ها در این بازه وارد فاز استراحت می‌شوند ولی بعد از گذشت دو ماه موهای جدید جایگزین آن‌ها خواهند شد.

5 ماه بعد از کاشت مو

مراحل رشد مو یک سال بعد از کاشت چگونه است؟

به اتمام سال اول دیگر خیالتان بابت رشد موهای کاشته شده راحت می‌شود. چرا که در انتهای سال بسیاری از مشکلات حاصل از کاشت مو در سر یا موهایتان کاملا برطرف شده است و رویش و رشد موهای کاشته شده در اغلب نواحی دریافت‌کننده دیده می‌شود.

در این بازه زمانی شما شاهد رشد موهای خود تا بیش از ۹۰ درصد خواهید بود و و از تراکم موهایتان رضایت خواهید داشت. وجود فر یا موج در موهای سر امری رایج است که با گذشت زمان از بین می‌رود.

مراحل رشد مو دو سال بعد از کاشت مو چگونه است؟

ظاهر نهایی سر و رشد مو پس از کاشت در سال دوم قابل مشاهده است. پس از سال دوم موها رشد طبیعی خود را کاملا بازیافته است و تراکم بسیار مناسب و طبق انتظار شما را خواهد داشت. همچنین ضخامت موهای کاشته شده با گذشت زمان افزایش می‌یابد؛ بنابراین در سال دوم موهای ضخیم‌تری نسبت به سال اول خواهید داشت.

به‌طور کلی حجم، رشد و تراکم موهای کاشته شده در سال دوم به اوج خود رسیده و نتیجه مطلوب خود را در این زمان خواهید یافت.

مراحل رشد مو دو سال بعد از کاشت

آیا ریزش مو در افراد بعد از کاشت مو طبیعی است؟

ریزش موهای کاشته شده در افراد بعد از کاشت مو کاملا طبیعی است و جزئی از فرایند رشد موها است. ریزش موها در این زمان به ایمن نگه داشتن فولیکول‌های کاشته شده کمک می‌کند و همچنین جا برای رویش موهای تازه باز می‌کند.

در ماه اول رشد مو پس از کاشت تقریبا تمام موهای پیوند شده از بین می‌روند. البته این ریزش فقط مربوط به ساقه‌های مو است و آسیبی به فولیکول‌های کاشته شده وارد نمی‌کند. چه بسا که این اتفاق به استحکام ریشه مو منجر می‌شود.

آیا مراحل رشد مو بعد از کاشت در همه افراد یکسان است؟

رشد طبیعی موها و نتیجه نهایی کاشت مو برای افراد مختلف متفاوت است. در واقع کاشت مو ممکن است برای همه افراد نتیجه مطلوبی نداشته باشد. چرا که نتیجه کاشت مو به عوامل بسیاری بستگی دارد. اما عواملی وجود دارد که باعث می‌شود رشد موها سرعت پیدا کند که در سایت medium.com به طور کامل بیان شده است و در این مقاله نیز به آنها پرداختیم. مهم‌ترین عامل در رسیدن به ظاهر و تراکم دلخواه مهارت پزشک جراح است. به همین دلیل لازم است متقاضی قبل از انجام عمل کاشت مو با شناخت کافی از تخصص پزشک و امکانات کلینیک کاشت مو اقدام به این عمل کند.

چرا کلینیک صدف برای کاشت مو می‌تواند انتخاب مناسبی باشد؟

همان‌طور که گفتیم انتخاب کلینیک و پزشک متخصص مهم‌ترین عامل برای رسیدن به نتیجه عالی و مورد انتظار است. کلینیک صدف با داشتن مجوز رسمی از وزارت بهداشت یکی از بهترین، مطمئن‌ترین و مجهزترین کلینیک‌های کاشت مو در تهران است. این کلینیک با رعایت تمام استانداردهای وزارت بهداشت و داشتن مجوز برای انجام جراحی‌های کاشت مو، این عمل را با بهترین روش‌ کاشت مو انجام می‌دهد.

کلینیک صدف با وجود ۶۰۰ متر فضای اختصاصی برای کاشت مو بزرگترین کلینیک کاشت مو در تهران و حتی ایران است. این کلینیک به هر مشتری یک اتاق VIP اختصاص می‌دهد و فرایند‌های برداشت و کاشت در مکان‌های مجزا و اختصاصی با رعایت تمام اصول بهداشتی انجام می‌شود.

تیم پزشکی کلینیک صدف از بهترین و برجسته‌ترین اساتید دانشگاه‌های ایران و امارات از جمله دکتر سیدعلی هاشمی تشکیل شده است. این تیم با بیش از ۱۵ سال تجربه کاری در طی چهار سال اخیر موفق به انجام ۲ هزار عمل رضایت‌بخش شده ‌است. از طرفی کلینیک صدف در طی ۱۰ سال فعالیت خود به ۴۰ هزار مشتری ارائه خدمت کرده و مفتخر است که توانسته رضایت ۹۸ درصد مشتریان را به خود جلب کند.

کلینیک صدف در راستای خدمت به مشتریان و رفاه آنان مشاوره رایگان قبل از عمل و مراقبت و پاسخگویی ۲۴ ساعته بعد از عمل را برای آنان فراهم می‌کند. دریافت هزینه به صورت اقساط و ارائه ضمانت‌نامه ایران برای هر عمل از دیگر خدمات این کلینیک است.

برای مشاهده نمونه روش های کاشت موی کلینیک صدف در اینستاگرام کلیک کنید

کلام آخر

مهم‌ترین نکته در رسیدن به نتیجه مطلوب زمان است. موهای کاشته شده در ماه‌های اول و دوم دچار ریزش شدید می‌شوند. این ریزش به تقویت فولیکول‌ مو کمک کرده و جا را برای رویش موهای جدید باز می‌کند.

از ماه چهارم موها شروع به رشد کرده و در ماه‌های هفتم به بعد ضخامت آن‌ها هم افزایش می‌یابد. بهترین زمان برای مشاهده نتیجه کاشت مو یک سال بعد از انجام پیوند است و در سال دوم موها ضخامت سابق خود را بازمی‌یابند. شما از رشد موهای خود بعد از کاشت رضایت دارید؟ تجربیاتتان را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

۱- برای سرعت بخشیدن به روند رشد موها چه کار باید کرد؟

داشتن رژیم غذایی مناسب بهترین کار برای سرعت بخشیدن به مراحل رشد مو بعد از کاشت است. یک رژیم مناسب شامل مواد معدنی، ویتامین‌ها و پروتئین‌ها است که به تقویت فولیکول‌های کاشته شده کمک کرده و رشد سریع‌تر موها را به ارمغان می‌آورد. بعضی ویتامین‌ها می‌توانند کلاژن و سلول‌های سالم در بدن را تقویت کنند.

۲- نتیجه کاشت مو کاملا طبیعی به نظر خواهد رسید؟

اگر کاشت مو توسط یک پزشک باتجربه و یک تیم حرفه‌ای انجام شود، ظاهر شما بعد از عمل کاملا طبیعی به نظر می‌رسد. رسیدن به نتیجه مطلوب و طبیعی از کاشت مو به برنامه‌ریزی مناسب بستگی دارد. این برنامه‌ریزی از طریق موقعیت مناسب و طراحی خط رویش مو، با فرم‌دهی متناسب صورت قابل انجام است. بااین‌حال، کیفیت مو و پوست سر ناحیه دریافت‌کننده در بیمار از دیگر عوامل مهمی است که بر طبیعی بودن نتیجه تاثیر می‌گذارد. مو در زوایای مختلف و در جهات مختلف رشد می‌کند؛ اگر پزشک زاویه و جهت رشد را با توجه به موهای موجود تنظیم کند، موهای کاشته شده کاملا طبیعی به نظرخواهند رسید.

۳- آیا بعد از کاشت مو تمام موهای سرم را از دست خواهم داد؟

تنها ریزش پس از کاشت مو، پدیده‌ای به نام «شوک ریزش مو» است. حدودا دو تا چهار هفته بعد از عمل، تمام موهای پیوند شده که تاکنون تحت تاثیر جابه‌جایی بوده‌اند، شوک خود را از دست می‌دهند و شروع به ریزش می‌کنند. این یک فرایند اجتناب‌ناپذیر است که پس از پیوند مشاهده می‌شود. ریزش مو یک وضعیت طبیعی و موقتی است که پس از گذشت دو ماه تمام می‌شود. حتی اگر موهای کاشته شده در مرحله از دست دادن شوک از بین بروند، فولیکول‌ها آسیب نمی‌بینند و فضای لازم برای رشد موهای جدید را فراهم می‌کنند.

۴- سن مناسب کاشت مو برای رسیدن به نتیجه بهتر چند است؟

سن مناسب برای کاشت مو در آقایان از ۳۰ سالگی به بعد است. مردان قبل از این سن الگوی ریزش معینی ندارند و تغییرات هورمونی در این زمان زیاد است. تاثیرات ژنتیکی روی ریزش مو تا قبل از سی سال هنوز کاملا مشخص نبوده و ممکن است موهای کاشته شده تا این سن، دچار ریزش دائمی شوند. اما بعد از سی سالگی الگوی ریزش مو کاملا مشخص شده و سطح هورمون‌ها تقریبا ثابت می‌شود. بنابراین کاشت مو بعد از سی سالگی کمتر دست‌خوش تغییرات ناگهانی و ریزش مجدد خواهد شد.

کاشت مو برای زنان هیچ محدودیت سنی ندارد و بانوان در هر سنی می‌توانند نسبت به کاشت مو اقدام کنند.

۵- آیا بعداز کاشت مو موهای ناحیه اهداکننده مجددا رشد خواهد کرد؟

منبع اصلی موی اهداکننده که در کاشت مو استفاده می‌شود در پشت سر قرار دارد. از آنجا که فولیکول‌های مو در ناحیه پشت سر و بین گوش‌ها در برابر ریزش مو مقاوم هستند، به عنوان منبع اصلی پیوندهای مورد استفاده در کاشت مو باقی می‌مانند. فولیکول‌های موی استخراج شده از ناحیه بانک مو دوباره رشد نمی‌کنند، به همین دلیل استفاده موثر از ناحیه بانک مو مهم‌ترین عنصر در کاشت مو است که پزشکان ما در کلینیک صدف کاملا به آن واقف هستند. فولیکول‌های مو به‌طور همگن از ناحیه اهداکننده استخراج می‌شوند؛ بنابراین محل اهداکننده بعد از جراحی طاس یا با ظاهر نامناسب نخواهد بود.

 

۱۰ comments

بهرنگ ۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۴

با سلام و وقت بخیر. چه مدت بعد از کاشت مو می‌تونم موهام رو کوتاه کنم؟

Reply
ali ۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۰

سلام. بعد از یک ماه می‌توانید با قیچی موهایتان را کوتاه کنید. البته ما به شما توصیه می‌کنیم برای کوتاه کردن موهایتان حداقل ۶ ماه صبر کنید و بعد سر خود را بتراشید.

Reply
محمدعلی فراهانی ۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۵

سلام بین هر دو عمل کاشت مو چقدر باید فاصله بندازم؟

Reply
ali ۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۰

با سلام. ما توصیه می کنیم حداقل ۶-۷ ماه پس از کاشت اول صبر کنید البته فاصله ایده‌آل ۱۲ ماه است. زیرا برای انجام عمل دوم ابتدا باید نتایج اولین کاشت مو دیده شود. از طرفی برای دستیابی به حداکثر رشد موهای تازه پیوند شده و غیر قابل تشخیص بودن علائم عمل، یک سال زمان لازم است.

Reply
شایسته ۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۵

سلام. هشت ماه از عمل کاشت موی من میگذره ولی هنوز موهام ضخیم نشدند. تا آخر ضخامت موهام همینقدر نازک می‌مونه؟

Reply
ali ۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۰

با سلام. خیر نگران نباشید. مسئله مهم در رسیدن به نتیجه دلخواه صبر است. هرچه زمان بگذرد، تراکم و ضخامت موها افزایش خواهدیافت. از ماه هفتم به بعد موهای کاشته شده شروع به ضخیم شدن می‌کنند و به‌طور میانگین حدود ۱۲ تا ۱۸ ماه طول می‌کشد تا ضخامت موهای کاشته شده به موهای سابق برسد.

Reply
پارسایی ۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۶

سلام وقت بخیر. من ۲۳ سالمه و ریزش موی شدید دارم. این قضیه خیلی روی اعتمادبه‌نفس و ظاهرم تاثیر گذاشته ولی شنیدم که قبل از ۲۷ سالگی نباید کاشت مو انجام داد. این حرف درسته یا راهی برای انجام کاشت مو در سنین پایین‌تر هست؟

Reply
ali ۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۰

باسلام. بله توصیه می‌شود کاشت مو بعد از ۲۷ سالگی و پس از ارزیابی وضعیت موی بیمار و مرحله ریزش مو انجام شود. اما در حالت کلی پزشکان ما در کلینیک صدف پس از جلسه مشاوره، شایستگی بیمار برای کاشت مو را تعیین می‌کنند. پس بهتر است برای معاینه و مشاوره حضوری به کلینیک مراحعه فرمایید.

Reply
حسام زمانی ۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۸

سلام. عمل کاشت مو چه مدت طول می‌کشد؟

Reply
ali ۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۹

با سلام. بسته به تعداد گرافت‌های پیوندی و تکنیک مورد استفاده، عمل معمولاً ۵ تا ۶ ساعت طول می‌کشد.

Reply

Leave a Comment