درمان زخم های پسوریازیس

۵ نکته پزشکی در درمان زخم های پسوریازیس

بیماری پسوریازیس با ضایعات پوستی سخت و پولک‌مانند، خارش و گاهاً درد همراه است. این ضایعات که با نام پلاک‌های پوستی نیز شناخته می‌شوند، گاهی خفیف و گاهی بسیار حاد و وخیم هستند.  اگر پسوریازیس وخیم و حاد باشد، پلاک‌های پوستی ترک می‌خورند و دچار خون‌ریزی می‌شوند؛ در نتیجه، در همان محل ضایعات پوستی، شکاف و زخم باز به وجود می‌آید. این شکاف‌ها و زخم‌های باز بسیار دردناک هستند و احتمال عفونت در آن‌ها نیز بالاست؛ و علاوه بر آن، برخی از بیماران را دچار استرس روحی و روانی می‌کنند.

اگر شما هم به بیماری پسوریازیس مبتلا هستید و ضایعات پوستی بدن‌تان را درگیر کرده‌اند، بهتر است که تکنیک‌های کمک‌های اولیه را بشناسید تا در زمان آسیب و خون‌ریزی پوست بتوانید از خودتان به بهترین نحو مراقبت کنید. آگاهی از این تکنیک‌ها و روش‌ها درمان زخم های پسوریازیس، امکان پیشگیری از بروز عفونت در زخم‌ها و مدیریت شرایط بحرانی را برایتان فراهم می‌کند.

به یاد داشته باشید که اگر پوست شما دائم دچار زخم و خون‌ریزی شود، شرایط بیماری‌تان به تدریج رو به وخامت می‌رود و بهبودی حاصل نخواهد شد. اگر تعداد دفعات بروز زخم و خونریزی در ضایعات پوستی‌تان زیاد است، حتماً این مسئله را به پزشک یا درماتولوژیست خود اطلاع بدهید.

کمک‌های اولیه برای مراقبت از شکاف‌ها و درمان زخم های پسوریازیس

در شرایطی که پلاک‌های پوستی ناشی از پسوریازیس دچار ترک‌خوردگی و خونریزی شوند، در وهله اول باید به سراغ تکنیک‌های پیشگیری از عفونت بروید و پس از آن تمام تلاش خود را برای تسریع روند بهبود زخم‌ها پیش بگیرید.

ما به شما توضیح می‌دهیم که در چنین شرایطی چه کاری باید انجام بدهید:

1. پیش از هر چیز، دست‌هایتان را با آب گرم و صابون بشوید و پیش از آبکشی، اجازه بدهید که کف به مدت ۲۰ ثانیه روی پوست شما بماند. برای آنکه این بازه زمانی ۲۰ ثانیه‌ای حفظ شود، حین شستشوی دست‌ها با کف صابون آهنگی از آقای صدا را برای خودتان زمزمه کنید و پس از پایان شعر، دست‌ها را آبکشی نمایید. بعد از آنکه دست‌ها را شستید، در صورت امکان دستکش لاتکس به دست کنید. به این ترتیب، پوست انگشتان دست شما به طور مستقیم با زخم در تماس نخواهد بود.
  2. اگر زخم‌ها یا شکاف‌های پوستی دچار خونریزی شده‌اند، یک گاز استریل یا پارچه تمیز روی آن‌ها قرار بدهید و طی چند دقیقه با اندکی فشار خون‌ریزی را متوقف کنید.
  3. پس از توقف خون‌ریزی، زخم را با آب گرم یا محلول سالین بشویید. اگر روی زخم‌ها یا شکاف‌ها نخ پارچه، آلودگی یا لوازم آرایش باقی مانده‌است، آن‌ها را کامل پاکسازی کنید و زخم را تمیز نمایید.
  4. ناحیه آسیب‌دیده را این‌بار با آب گرم و صابون بشویید و با یک پارچه تمیز خشک کنید.
  5. زخم یا شکاف را با یک چسب زخم، باند استریل یا بانداژ مایع ببندید. شما می‌توانید این لوازم کمک‌های اولیه را از داروخانه‌ها یا فروشگاه‌های اینترنتی خریداری کنید. زمانی‌که زخم را با چسب یا باند استریل می‌پوشانید، احتمال آلوده‌شدن آن به باکتری‌ها و دیگر عوامل بیماری‌زای محیطی کاهش پیدا می‌کند و بافت پوست می‌تواند به آسانی خود را ترمیم کند.

اگر در شرایطی بودید که به این لوازم و ابزارهای کمک‌های اولیه دسترسی نداشتید، زخم خود را باز بگذارید و در اسرع وقت، یک چسب زخم تهیه کنید و روی آن بچسبانید. علاوه بر این، در طول این مدت می‌توانید ناحیه آسیب‌دیده را به بالم لب یا ژل پترولیوم آغشته نمایید. اگر زخم را بدون پاکسازی و شستشو با بانداژ یا پارچه ببندید، آلودگی‌ها و باکتری‌ها در آن به دام می‌افتند و احتمال عفونت به میزان قابل‌ملاحظه‌ای افزایش پیدا می‌کند.

در بسیاری از مواقع، خودتان می‌توانید با تکیه بر تکنیک‌های پایه کمک‌های اولیه از بروز عفونت در ناحیه زخم‌ها جلوگیری کنید و آن‌ها را درمان نمایید.

امـا اگر بعد از مدتی نشانه‌های عفونت در زخم‌ها پدیدار شدند، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید و قضیه را با ایشان در میان بگذارید. برخی از علائم و نشانه‌های عفونت زخم عبارتند از:

• قرمزی
  • ترشح مایع‌های غیرعادی از ناحیه زخم
  • تب

اگر روند درمان زخم های پسوریازیس به کندی پیش می‌رود یا هیچ پیشرفتی در بهبود زخم‌ها مشاهده نمی‌کنید، باز هم باید پزشک را در جریان بگذارید. در این شرایط، پزشک وضعیت زخم را بررسی می‌کند و در صورت نیاز، گزینه‌های درمانی دیگری را در اختیارتان قرار می‌دهد.

چند راهکار ساده برای مراقبت از پوست

علاوه بر تکنیک‌های کمک‌های اولیه و مراقبت‌های پزشکی و تخصّصی، راهکارهای ساده اما مؤثر دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند ضایعات پوستی ناشی از پسوریازیس را تسکین بدهند.

در ادامه، سه راهکار ساده برای مراقبت از پوست را به شما معرفی کرده‌ایم:

• استحمام نقش به‌سزایی در نرم‌تر شدن بافت رویین زخم، حذف پوسته‌ها و پولک‌های اضافه و مرطوب‌سازی پوست بدن دارد. البته به این نکته توجه داشته باشید که باید با آب ولرم حمام کنید؛ نه با آب داغ! برای کاهش خارش پوست نیز می‌توانید وان را پر از آب کنید و داخل آن مقداری جوی دو سر پودرشده، روغن حمام بدون بو و ملایم یا نمک اپسوم بریزید؛ و بعد برای مدتی در وان دراز بکشید.
  • فوراً بعد از حمام، پوست خود را با مرطوب‌کننده‌های بدون بو و ملایم آغشته کنید. به این روش، رطوبت پوست حفظ خواهد شد.
  • عواملی را که پوست شما را تحریک و ملتهب می‌کنند، بشناسید و از آن‌ها دوری کنید. به‌علاوه، تا حد امکان از بروز زخم و شکاف روی ضایعات پوستی‌تان جلوگیری نمایید. اگر علائم پسوریازیس در اثر استرس و اضطراب عود کردند، از طریق مدیتیشن خودتان را آرام کنید یا به یکی از آهنگ‌های موردعلاقه‌تان گوش دهید تا استرس از شما دور شود.

به این نکته توجه داشته باشید که حتّی کوچکترین تغییرات در سبک زندگی می‌توانند پیامدهای بزرگ و قابل‌ملاحظه‌ای داشته باشند و پوست شما هم از این پیامدهای مثبت بی‌نصیب نخواهد ماند.

عوامل بروز ضایعات پوستی در بیماران مبتلا به پسوریازیس

مهم‌ترین و مؤثرترین راهکار برای حفظ سلامت و مقاومت پوست، پیشگیری از تشکیل پلاک‌های پوستی است که این امر از طریق اجتناب و گریز از عوامل محرک و التهاب‌زا محقق می‌شود.

اگر این عوامل محرّک پسوریازیس را بشناسید و آن‌ها را از زندگی خود حذف کنید، امکان پیشگیری از ابتلا به این بیماری و یا کنترل آن امکانپذیر خواهد بود. ما در مقاله دیگری به معرفی به معرفیمهمترین عوامل محرک پرداخته‌ایم.