پسوریازیس چیست؟

پسوریازیس چیست؟ + دلایل، انواع و درمان

پسوریازیس(Psoriasis) که با نام صدف پوستی یا صدفک هم شناخته می‌شود یک عارضه و اختلال پوستی است که باعث می‌شود تا پوست ۱۰ برابر سریع‌تر از حد طبیعی تکثیر سلولی کند. سلول‌های پوستی معمولا هر ۱۰ تا ۳۰ روز یکبار تکثیر می‌شوند و رشد می‌کنند در حالی که در کسانی که مبتلا به پسوریازیس هستند سلول‌ها هر ۳ تا ۴ روز یکبار تکثیر می‌شوند.
این عارضه با علائم و نشانه‌های مختلف همراه است، اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در رابطه با این بیماری کسب کنید در ادامه این بلاگ با ما همراه باشید تا با این بیماری و راه‌های درمان آن بیشتر آشنا شوید.

پسوریازیس چیست؟

پسوریازیس یک عارضه خودایمنی است که سیستم ایمنی بدن را وادار می‌کند تا به بدن آسیب وارد کند. این بیماری زمانی خود را نشان می‌دهد و علائم آن آشکار می‌شود که چرخه زندگی سلول‌های پوستی سرعت پیدا کند و به دنبال آن پسوریازیس خود را به صورت فلس‌های ضخیم پوستی و پوسته‌هایی روی نواحی مختلف بدن نشان می‌دهد. سلول‌های مرده و آسیب دیده مدام در حال ریزش هستند و سلول‌های جدید جایگزین آن‌ها می‌شوند در بیماری پسوریازیس سرعت و شدت ریزش این سلول‌ها افزایش پیدا می‌کند.

این بیماری با وجود اینکه در بین زنان و مردان شایع نیست اما به عنوان یک بیماری ژنتیکی شناخته می‌شود و به راحتی قابل انتقال نیست. در حال حاضر این عارضه حدود ۲ درصد از مردم جهان را درگیر خود کرده که در میان این آمار اروپایی‌ها ۵ برابر بیشتر از آسیایی‌ها به پسوریازیس مبتلا می‌شوند. احتمال ابتلا به این بیماری در زنان و مردان به یک اندازه است و در هر سن و سالی می‌تواند سیستم بدنی فرد را درگیر خود کند و هیچ محدودیت سنی و جنسی ندارد.

پسوریازیس چیست

علائم پسوریازیس

علائم بیماری پسوریازیس بیش از هر بخشی دیگری در پوست صورت نشان داده می‌شود. زمانی که تقسیم سلولی سریع‌تر انجام شود و چرخه سلولی پوست صورت به هم بریزد، زخم‌های نقره‌ای رنگ و ضخیمی روی سطح پوست بوجود می‌آید که با التهاب، قرمزی، سوزش و خارش همراه است.
از دیگر علائم این عارضه می‌توان به ضخیم شدن ناخن‌ها و پوسته شدن و ترک خوردن پوست اشاره کرد.

با توجه به وب‌سایت webmd: پسوریازیس خفیف در مقایسه با پسوریازیس شدید درد، از کارافتادگی و تغییر شکل پوستی زیادی در فرد ایجاد نمی‌کند. این علائم علاوه بر اینکه سایر نواحی بدن را درگیر خود می‌کند بیشتر در نواحی آرنج، زانو و پوست سر خود را نشان می‌دهند.

انواع پسوریازیس

این بیماری با توجه به عوارضی که در فرد ایجاد می‌کند و با توجه به ناحیه‌ای که در آن ایجاد می‌شود انواع مختلفی دارد.

پسوریازیس صورت

این نوع پسوریازیس خود را به شکل لکه‌های قهوه‌ای و صورتی رنگی روی پوست صورت نشان می‌دهد که به عنوان یک عارضه خفیف بیشتر در نواحی گوش‌ها، پیشانی، گردن و خط مو خود را نشان می‌دهد.

پسوریازیس ناخن

این نوع پسوریازیس در مقایسه با انواع دیگر چندان شایع نیستند و در بیشتر مواقع با عفونت قارچی ناخن اشتباه گرفته می‌شود. شل شدن ناخن، حفره‌های ناخن، تغییر رنگ آن از علائم ابتلا به پسوریازیس ناخن است.

پسوریازیس ناحیه تناسلی

یکی از انواع پسوریازیس که در بین زنان و مردان بسیار رایج است پسوریازیس ناحیه تناسلی است. پزشکان هنوز نتوانسته‌اند علت ابتلا به این عارضه را شناسایی کنند اما ناهنجاری‌های سیستمی و ژنتیک را از دلایل ابتلا به این عارضه می‌دانند.

پسوریازیس مفصلی

التهاب مفاصل بدن در بخش‌های مختلف از نشانه‌ها و علائم ابتلا به پسوریازیس فصلی است که تمام تاندون‌ها و لیگامان‌ها را درگیر خود می‌کند. افرادی که مبتلا به این بیماری باشند از سن ۲۵ تا ۵۰ سالگی علائم آن را نشان می‌دهند.

انواع پسوریازیس

پسوریازیس اریترودرمیک

یکی از نادرترین و رایج‌ترین نوع پسوریازیس است که به صورت لکه‌های سوختگی خود را نشان می‌دهد. به دلیل عدم توانایی بدن در بهبود این عارضه فرد مبتلا به پسوریازیس را به سرعت در بیمارستان بستری می‌کنند.

پسوریازیس پوست سر

ابتلا به پسوریازیس پوست سر در کسانی که به پسوریازیس پلاک مبتلا هستند بسیار بیشتر است. شوره سر، خط موی خالی و خارش سر از مهم‌ترین علائم این عارضه هستند.

پسوریازیس معکوس

یکی از رایج‌ترین بخش‌هایی که این نوع پسوریازیس خود را نشان می‌دهد، نواحی چین‌دار پوست مانند کشاله ران، زیربغل و زیر سینه‌ها هستند که عرق و رطوبت بسیار بیشتری در مقایسه با سایر نواحی بدن دارند. علائم این نوع پسوریازیس بسیار شبیه به باکتری و عفونت قارچی است.

پسوریازیس خالدار

یکی از رایج‌ترین نوع پسوریازیس در کودکان نوع خالدار است که کودکان بسیاری را در سراسر جهان درگیر خود می‌کند. این عارضه پوستی واگیردار نیست و از طریق تماس پوست به دیگران منتقل نمی‌شود، در صورت عدم درمان به پسوریازیس پلاک تبدیل می‌شود.

پسوریازیس خالدار

پسوریازیس پلاکی

بیشتر افراد به این نوع پسوریازیس مبتلا می‌شوند  که با نام ولگاریس هم شناخته می‌شود. این نوع پسوریازیس به صورت لکه‌های قرمز و سفید خود را نشان می‌دهند.

دلایل ابتلا به پسوریازیس چیست؟

پسوریازیس یکی از بیماری‌هایی است که با سیستم ایمنی بدن ارتباط مستقیمی دارد. زمانی که سیستم ایمنی بدن بیش از حد فعالیت داشته باشد پسوریازیس سیستم ایمنی فعال شده و موجب تکثیر سریع سلول‌های پوست می‌شوند. به همین دلیل کسانی که به این عارضه مبتلا هستند پوستی ملتهب و قرمز دارند. اما این عارضه هم مانند دیگر بیماری‌ها علت مشخصی دارد که در صورت تشخیص و کنترل آن می‌توان از ابتلا به پسوریازیس جلوگیری کرد.

• ژنتیک
  • نقص سیستم ایمنی بدن
  • افزایش وزن و چاقی
  • مصرف برخی داروها چون داروهای قلبی
  • عفونت در بدن

دلایل ابتلا به پسوریازیس چیست؟

روش تشخیص پسوریازیس چگونه است؟

با توجه به وب‌سایت cdc: برای درمان این بیماری پزشک ابتدا یک معاینه جسمی انجام می‌دهد و سلامت پوست سر، پوست بدن و صورت و ناخن‌ها را بررسی می‌کند. علاوه بر این ممکن است سوالاتی درباره سلامتی و سابقه بیماری از شما کند.

• آیا داروی خاصی مصرف می‌کنید؟
  • آیا اخیرا بیمار بودید؟
  • آیا استرس داشته‌اید؟
  • آیا در مفاصل احساس درد دارید؟

پاسخ این سوالات می‌تواند در نتیجه معاینه و تشخیص بیماری بسیار مهم و تاثیرگذار باشد. بعد از معاینه جسمی پزشک برای تشخیص قطعی از آزمایش یا نمونه برداری استفاده می‌کند.

پزشک با استفاده از بی‌حسی موضعی و از طریق بیوپسی پانچ نمونه بافت را برداشت می‌کنند. دستگاهی لوله‌ای شکل است که هنگام فشار دادن به پایین چسبیده و موجب جدا شدن یک تکه از گوشت می‌شود. سپس نمونه بافت را با رنگ آبی رنگ‌آمیزی می‌کنند و سلول را زیر میکروسکوپ قرار می‌دهند، اگر سلول‌های پوستی متراکم و فشرده شوند فرد مبتلا به پسوریازیس است. بعد از گذشت یک هفته پاسخ آزمایش آماده می‌شود و در این مدت پزشک داروهای مسکن را برای کاهش درد تجویز می‌کند.

معرفی روش های درمان پسوریازیس

خوشبختانه راه و روش‌های زیادی برای درمان این عارضه وجود دارد که هر یک از این راه‌های درمانی مزایا و معایب متفاوتی دارند، برای درمان پسوریازیس بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

درمان با دارو

داروهای مختلفی وجود دارد که می‌توانند علاوه بر کاهش خارش و سوزش، رشد سلول‌های جدید را کندتر کنند و مانع رشد و پیشرفت این عارضه می‌شوند. در روند درمان با دارو پزشک با توجه به سن بیمار، شدت بثورات و سلامت کلی فرد دارو تجویز می‌کند.
کرم‌های استروئیدی، نوردرمانی، متوترکسات، مرطوب‌کننده‌های پوستی همه از داروهای موثر در درمان پسوریازیس هستند.

معرفی روش های درمان پسوریازیس

درمان های خانگی

روش‌های خانگی برای درمان پسوریازیس در مدت زمان طولانی‌تری به نتیجه و بازده مناسب می‌رسند. برخی افراد به دلیل شیمیایی نبودن این روش درمان و ترکیبات طبیعی که در ساختار آن وجود دارد ترجیح می‌دهند برای درمان از روش‌های خانگی استفاده کنند.
زردچوبه، پوست موز، کیسه یخ، سرکه سیب، آلوئه ورا، نمک دریا، روغن کرچک از بهترین و تاثیرگذارترین روش‌های درمان هستند.

از دیگر روش‌های درمانی و جایگزین می‌توان به یوگا، طب سوزنی، طب فشاری و یوگا اشاره کرد.

آیا کودکان نیز به پسوریازیس مبتلا می‌شوند؟

پسوریازیس یک بیماری است که محدودیت سنی و جنسی ندارد و ممکن است کودکان هم به آن مبتلا شوند. در حال حاضر ۴۰ درصد افراد زیر ۱۶ سال و ۱۰ درصد آن‌ها در سن زیر ۱۰ سال به این عارضه مبتلا می‌شوند. پسوریازیس در کودکان خفیف است و نمی‌تواند مشکل بزرگی ایجاد کند.

آیا کودکان نیز به پسوریازیس مبتلا می‌شوند؟

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت مشاهده هر یک از علائم و نشانه‌های زیر بهتر است در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید:

• اگر شک دارید که به پسوریازیس مبتلا هستید.
  • بروز لکه‌های پوستی و درد در مفاصل و پاها

کنترل و درمان این عارضه زمانی که خفیف است و در مراحل اولیه قرار دارد به مراتب بسیار راحت‌تر از زمانی است که شدت بگیرد.

پسوریازیس مشکلی در ازدواج ایجاد می‌کند؟

کسانی که به این عارضه مبتلا می‌شوند استرس و نگرانی زیادی در رابطه با ازدواج و انتخاب همسر دارند، چراکه تصور می‌کنند ممکن است به خاطر این بیماری فرصت‌های خوبی را از دست بدهند. نباید اعتماد به نفس و شجاعت خود را از دست بدهید، در همان مراحل اولیه آشنایی باید این موضوع را با طرف مقابلتان در میان بگذارید. پذیرش یا عدم پذیرش این موضوع دست شما نیست، به همین خاطر نباید خود را ببازید و اعتماد به نفس خود را از دست دهید.

آیا کرونا باعث تشدید پسوریازیس می‌شود؟

هنوز هیچ تحقیق علمی نتوانسته این موضوع را تایید یا رد کند که بیماری پسوریازیس در ابتلا به کرونا تا چه اندازه تاثیرگذار است.
معمولا کسانی که به بیماری پسوریازیس مبتلا می‌شوند بیشتر در معرض بیماری‌های خطرناکی چون فشار خون، قند خون، دیابت و انسداد روده قرار می‌گیرند.

پسوریازیس در صورتی می‌تواند موجب ابتلا به کرونا شود که در کنار آن فرد بیماری زمینه‌ای چون فشار خون یا دیابت داشته باشد.

پسوریازیس و کرونا

معرفی کلینیک صدف

کلینیک فوق تخصصی پوست و مو صدف یکی از بهترین و قدیمی‌ترین کلینیک‌های زیبایی در شهر تهران می‌باشد . این مجموعه با مجوز رسمی از وزارت بهداشت و درمان در سال ۱۳۸۹ در تهران تاسیس گردید.

به‌کارگیری پزشکان متخصص و نمونه کشوری و استفاده از تجهیزات مدرن و پیشرفته روز دنیا باعث شده تا میزان رضایت از این مجموعه بالا باشد.
در این مجموعه انواع خدمات زیبایی چون لیزردرمانی، بوتاکس، فیلر، کربوکسی تراپی و سایر روش‌های زیبایی انجام می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این روش‌های درمانی به وب‌سایت کلینیک صدف مراجعه کنید.

آیا مصرف ویتامین D در بهبودی این عارضه تاثیرگذار است؟
اغلب کسانی که به این عارضه مبتلا هستند دچار کمبود ویتامین  D در بدن هستند، با برطرف کردن کمبود این ویتامین می‌توان علائم پسوریازیس را کاهش داد و معمولا کمبود ویتامین را با دوش آفتاب یا مصرف مکمل‌های تقویتی تامین می‌کنند.

روش غربی در درمان پسوریازیس کدام روش است؟
روش‌های غربی داروهای سرکوبگر ایمنیImmunosuppression  نام دارند، داروهایی مانند هیدروکورتیزون، بتامتازون، کلوبتازول، تریامیسونولون در این دسته دارو قرار دارند.

آیا مصرف ماهی می‌تواند موجب درمان پسوریازیس شود؟
ویتامین  A، ویتامین D و امگا۳ در جلوگیری از ابتلا به پسوریازیس نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری دارند.

نوردرمانی چگونه موجب درمان پسوریازیس می‌شود؟
در روش نوردرمانی پزشک نور ماورا بنفش را به پوست صورت می‌تاباند تا موجب رشد کند سلول‌ها شود.