پسوریازیس ناخن

پسوریازیس ناخن چه علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟

آیا تا به حال نام پسوریازیس ناخن را شنیده‌اید؟ آیا با علائم و نشانه‌های این بیماری آشنا هستید؟
پسوریازیس ناخن یک اختلال پوستی است که در آن سرعت تکثیر سلول‌های پوستی ۱۰ برابر نسبت به حالت طبیعی بیشتر می‌شود. تکثیر بیش از حد سلول‌ها باعث می‌شود تا بدن به این عامل واکنش نشان دهد که معمولا با التهاب و حساسیت‌های پوستی همراه است. پسوریازیس بیماری است که می‌تواند در بخش‌های مختلف بدن نمایان شود که یکی از رایج‌ترین نوع آن پسوریازیس ناخن است.
در این مطلب قصد داریم تا اطلاعات جامع و کاملی درباره پسوریازیس ناخن در اختیارتان قرار دهیم.

پسوریازیس ناخن چیست و چرا به وجود می آید؟

پسوریازیس ناخن یک بیماری مزمن سیستم ایمنی است که باعث خشکی شدید پوست، پوسته و فلس شدن روی ناخن‌ها می‌شود. دلیل بروز این بیماری آن است که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سلول‌های خودی ناخن حمله می‌کند و بدن هم در برابر این موضوع واکنش‌های شدیدی از جمله تاول، لکه روی ناخن، تغییر رنگ ناخن، قرمز شدن پوست و غیره از خود نشان می‌دهد.

علائم پسوریازیس ناخن چیست؟

به نقل از healthline: علائم پسوریازیس ناخن در افراد متفاوت است، مهم‌ترین و رایج‌ترین علائم عبارتنداز:

• تغییر رنگ ناخن: پسوریازیس موجب تیره شدن رنگ ناخن و بی‌رنگ شدن آن می‌شود این یکی از رایج‌ترین علائم پسوریازیس است.
  • ضخیم شدن ناخن: افزایش ضخامت ناخن‌ها و تغییرات ظاهری آن هم یکی دیگر از علائم این بیماری شناخته می‌شود.
  • جدا شدن ناخن از گوشت: زمانی که عفونت زیر ناخن شدت پیدا کند موجب جدا شدن ناخن از بستر خود می‌شود، در این زمان باید برای درمان و جلوگیری از تشدید عفونت به متخصص مراجعه کنید.
  • تغییرات در سطح ناخن: با ابتلا به پسوریازیس، سطح ناخن دچار تغییرات بسیاری می‌شود. تغییر بافت ناخن و کرکره‌ای شدن آن، ضخامت متفاوت در نقاط مختلف ناخن و نازک شدن آن از تغییرات سطح ناخن است.

روش های تشخیص پسوریازیس ناخن چگونه است؟

پسوریازیس ناخن را می‌توان با بررسی وضعیت ناخن تشخیص دهید. در این بیماری روی نوک ناخن‌ها لکه‌های سفید، زرد و قرمز ایجاد می‌شود و به مرور زمان این لکه‌های گسترش پیدا کرده و به سمت کوتیکول ناخن رشد می‌کنند. زمانی که این لکه‌ها به سمت کوتیکول ناخن پیش بروند، باکتری‌ها وارد فضای زیر ناخن می‌شوند و عفونت ایجاد می‌کنند. این عفونت موجب تیره شدن رنگ ناخن می‌شود و به دلیل نازک کردن و تغییر شکل ناخن فرد به پسوریازیس مبتلا می‌شود. با ابتلا به این بیماری و با گذشت زمان می‌توانید تمام علائم پسوریازیس ناخن را مشاهده کنید.

معرفی روش های درمان پسوریازیس ناخن

به نقل از aad: خوشبختانه در علم پزشکی روش‌های درمانی بسیاری برای پسوریازیس ناخن وجود دارد و این روش‌ها برای درمان پسوریازیس خفیف تا شدید قابل استفاده است. برای به نتیجه رسیدن درمان باید چند ماه به صورت مرتب و روزانه به مصرف داروهای خوراکی، موضعی و سایر روش‌های درمانی پایبند باشید.

دارو درمانی:

یکی از اولین اقداماتی که پزشکان بر علیه درمان و کنترل این بیماری انجام می‌دهند مصرف دارو است. زمانی که به پسوریازیس خفیف مبتلا شده باشید مصرف دارو می‌تواند یک راه درمان قطعی باشد. اگر در همان روزهای نخست مشاهده علائم پسوریازیس نسبت به درمان آن اقدام کنید پزشک سعی می‌کند با دارو این عارضه را رفع کند.

• متوترکسات: از این دارو برای درمان پسوریازیس شدید و سایر بیماری‌های خودایمنی استفاده می‌شود.
  • رتینوئید: یکی از شایع‌ترین داروهایی که در بهبود پسوریازیس استفاده می‌کنند، رتینوئید است که معمولا با مصرف آن با دوز کم آغاز می‌شود و با یک و دو میلی‌گرم هم ادامه پیدا می‌کند.اگر این دارو را با غذاهای چرب مصرف کنید، جذب آن افزایش می‌یابد.
  • سیکلوسپورین: این داروهای سرکوب کننده ایمنی تاثیر بسیاری بر درمان پسوریازیس ناخن در کودکان دارد. دوز مصرفی این دارو با توجه به شدت عارضه بین ۲ تا ۵ میلی‌گرم است و نباید آن را بدون تجویز پزشک مصرف کنید.

مرطوب کننده ها:

یکی از دلایل ابتلا به پسوریازیس ناخن خشکی و دهیدراته شدن پوست دست و اطراف ناخن است. استفاده از مرطوب کننده‌ها مانع خشکی پوست دست می‌شود و احتمال ابتلا به پسوریازیس ناخن را کاهش می‌دهد.

درمان با لیزر:

لیزر‌های دارای Eximer 308 موجب بهبود پسوریازیس می‌شود و در کنار لیزر، مصرف دارو می‌تواند سرعت درمان با لیزر را افزایش دهد.

پووا درمانی:

این روش درمانی با نام نوردرمانی هم شناخته می‌شود، در این روش پزشک پسورالن موضعی یا خوراکی را برای بیمار تجویز می‌کند. زمانی که بیمار این دارو را استفاده کرد باید در معرض تابش اشعه‌های فرابنفش قرار بگیرد، پووا درمانی قادر است تا پسوریازیس را درمان کند و مانع جدا شدن ناخن از بسترش شود و در درمان فرورفتگی‌های کوچک زیر ناخن تاثیر کمتری دارد.

درمان های خانگی:

در زمان‌های قدیم مردم برای درمان بیماری‌ها و عارضه‌های مختلف از درمان‌های خانگی و طب سنتی استفاده می‌کردند. این روش‌ها در برابر معایب بسیار کمی که دارند دارای مزایای بسیاری هستند. برخی از پزشکان معتقدند که روش‌های خانگی و طب سنتی در یک بازه زمانی طولانی می‌تواند موجب بهبود عارضه شوند و هنوز هم شواهد علمی کافی برای اثبات این روش‌های درمانی وجود ندارد. در استفاده از روش‌های خانگی احتمال آلرژی و حساسیت بسیار بالاست به همین دلیل بهتر است قبل از آن تست حساسیت را انجام دهید. از بهترین و موثرترین روش‌های خانگی که موجب درمان پسوریازیس ناخن می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• نمک دریایی: یکی از رایج‌ترین راه‌های درمان خانگی پسوریازیس ناخن استفاده از نمک دریایی است که موجب تسکین علائم پسوریازیس می‌شود. چند قاشق نمک دریایی در یک کاسه آبگرم بریزید و ناخن‌های خود را برای چند دقیقه داخل آن قرار دهید، این کار را دو تا سه بار در هفته انجام دهید تا به نتیجه مطلوب برسید.
    • زردچوبه: کورکومین یک ماده شیمیایی است که خواص ضد قارچی و ضد التهابی دارد و موجب بهبود علائم پسوریازیس ناخن می‌شود. زردچوبه سرشار از کورکومین است و می‌توان آن را به صورت قرص استفاده کرد یا به صورت ادویه به غذا اضافه کرد.
    • آلوئه ورا: خواص گیاه آلوئه ورا بر هیچکسی پوشیده نیست، ژل آلوئه ورا در برگ‌های آن قرار دارد و درمان کننده بیماری‌های پوستی و التهابی است. کمتر کسی به ژل آلوئه ورا حساسیت دارد اما بهتر است قبل از مصرف آلوئه ورا تست حساسیت آن را انجام دهید. برای درمان پسوریازیس ناخن می‌توانید روزی دو الی سه مرتبه از ژل آلوئه ورا استفاده کنید.
    • کپسایسین: فلفل تند سرشار از کپسایسین است و خاصیت ضدالتهابی دارد و می‌تواند موجب بهبود پسوریازیس ناخن شود. به همین دلیل است که در تمام پمادها و کرم‌های درمان کننده پسوریازیس از کپسایسین استفاده می‌شود.

پسوریازیس ناخن چه عوارضی دارد؟

پسوریازیس ناخن دارای عوارض بسیاری است که رایج‌ترین آن‌ها عبارتند از:

• نازک شدن ناخن‌ها و تغییر شکل آن‌ها
    • راه راه شدن و در اصطلاح کرکره‌ای شدن بافت ناخن
    • ضعیف شدن ساختار ناخن و خرد شدن آن
    • ضخیم شدن ناخن‌ها در اثر ابتلا به عفونت قارچی اونیکومایکوزیس
    • رشد غیر معمول ناخن‌ها(رشد سریع یا رشد کند)

روش های پیشگیری یا کاهش علائم پسوریازیس ناخن

پسوریازیس ناخن هم مانند هر عارضه دیگری قابل درمان است و با استفاده از راهکارهای مختلف می‌توانید از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنید. متخصصان پوست و مو و زیبایی توصیه کرده‌اند که با رعایت این نکات مراقبتی می‌توانید از بروز این بیماری جلوگیری کنید:

• سعی کنید همیشه ناخن‌های خود را کوتاه نگه‌دارید، زیرا ناخن‌های بلند موجب تجمع آلودگی‌ها زیر ناخن می‌شوند.
    • استفاده از مرطوب کننده را فراموش نکنید، بعد از هربار شستشو بهتر است از مرطوب کننده استفاده کنید تا از خشک شدن پوست دستتان جلوگیری کنید.
    • به هیچ عنوان به کوتیکول‌های ناخن آسیب وارد نکنید. برای کوتاه کردن ناخن‌ها، بزرگ کردن صدف ناخن و غیره از لوازم استریل استفاده کنید.
    • جویدن ناخن و کندن پوست اطراف آن فقط موجب افزایش احتمال عفونت ناخن می‌شود، اگر عادت به جویدن ناخن دارید باید به کمک یک متخصص آن را ترک کنید.
    • پوست و سلول‌های جمع شده زیر ناخن خود را نخراشید زیرا این کار خطر عفونت و پسوریازیس را افزایش می‌دهد.
    • از ناخن مصنوعی استفاده نکنید زیرا چسب آن احتمال جدا شدن ناخن از بستر آن را بیشتر می‌کند.

معرفی کلینیک صدف

اگر به دنبال یک کلینیک معتبر و حرفه‌ای هستید، قطعا کلینیک صدف تهران یکی زا بهترین گزینه‌ها به شمار می‌رود. این کلینیک توانسته با بهره‌گیری از دانش به روز پزشکان، کادر درمان حرفه‌ای، تجهیزات مدرن و جدید رضایت مراجعین را کسب کند. تمامی خدمات مجموعه کلینیک صدف زیر نظر پزشکان و متخصصان انجام می‌شود و در دوران نقاهت با کمتر عارضه‌ای همراه خواهد بود. در یان مجموعه تمام خدمات زیبایی پوست و مو با بهترین و با کیفیت‌ترین متریال به مشتریان عرضه می‌شود، برای اطلاع از خدمات این مجموعه می‌توانید به وب‌سایت کلینیک صدف مراجعه کنید.

1. آیا راهی برای درمان دائمی و قطعی پسوریازیس ناخن وجود دارد؟
      متاسفانه این بیماری راه درمان قطعی و دائمی ندارد اما می‌توان با مصرف دارو آن را کنترل کرد و موجب بهبود آن شد.
    2.  رایج‌ترین علائم پسوریازیس ناخن چیست؟
      سوزش، درد و التهاب ناخن و پوست اطراف آن از رایج‌ترین علائم ابتلا به این عارضه هستند.
    3. آیا علائم پسوریازیس در همه افراد یکسان است؟
      وضعیت جسمی افراد با یکدیگر تفاوت بسیاری دارد به همین دلیل نمی‌توان گفت که این علائم در همه افراد یکسان است.
    4. آیا داروهای سیستمیک برای درمان این عارضه مناسب هستند؟
      این داروها از آن دسته داروهایی هستند که در تمام بدن پخش می‌شوند و برای درمان پسوریازیس شدید تجویز می‌شود.