شماره بهره برداری ۱۹۰۴۲۴_۳

به اشتراک بگذارید
واکسن گارداسیل

واکسن گارداسیل چیست؟ قیمت کاربرد و عوارض

در گذشته ابتلا به بیماری‌های مقاربتی یک ترس بزرگ در مردم بود اما امروزه به لطف پیشرفت علم پزشکی بیشتر بیماری‌های مقاربتی قابل درمان هستند. یکی از بیماری‌های رایج مقاربتی که امروزه زنان و مردان بسیاری را درگیر خود کرده ‌است HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی است. این ویروس مسری به تنهایی می‌تواند منجر به ۶ نوع سرطان دهان، رحم، مقعد، واژن، گلو و آلت تناسلی در بدن شود. ویروس HPV هیچ علامت خاصی ندارد و به راحتی از بدن یک فرد به دیگری منتقل می‌شود. به طور معمول در سراسر جهان از هر ۱۰ نفر حدود ۸ نفر آن‌ها به این عارضه مبتلا هستند، به همین دلیل بهتر است در زمان روابط جنسی با شریک خود تمام نکات بهداشتی را رعایت کنید، اگر این ویروس به طور کامل درمان نشود می‌تواند در آینده موجب سرطان‌های مختلف در بدن شود به همین دلیل بهتر است نسبت به پیشگیری و درمان آن اقدام کنید.
در این بخش می‌خواهیم علاوه بر آشنایی بیشتر با ویروس HPV، شما را با راه‌های درمان این بیماری و واکسن گارداسیل و انواع مختلف آن آشنا کنیم.

ویروس HPV چیست؟

ویروس HPV که با نام کاملHuman Papillomavirus  شناخته می‌شود یک بیماری مقاربتی و به شدت مسری است، این بیماری که یکی از بیماری‌های شایع و عفونی دستگاه تولید مثل است از طریق رابطه جنسی محافظت نشده منتقل می‌شود. ویروس اچ پی وی در زنان منجر به سرطان رحم و در مردان موجب بروز ۶ نوع سرطان خواهد شد. تاکنون بیش از ۱۰۰ نوع ویروس اچ پی وی شناسایی شده‌اند که از این میان حدود ۴۰ نوع آن موجب عفونت دستگاه تناسلی می‌شود، از میان ویروس‌های اچ پی وی ویروس نوع ۱۶ و ۱۸ دو ویروس سرطان زا هستند که۷۰ درصد موجب سرطان رحم در زنان می‌شوند و ویروس‌های ۳۱، ۳۳، ۴۵، ۵۲ و ۵۸ هم تا ۲۰ درصد احتمال بروز سرطان رحم را افزایش می‌دهند.
در این میان ویروس اچ پی وی نوع ۶ و ۱۱ کم خطر بوده و در نهایت منجر به زگیل تناسلی خواهند شد که این عارضه هم با درمان به موقع و رعایت نکات بهداشتی بهبود پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید

خطرات زگیل تناسلی

واکسن گارداسیل چیست؟

واکسن گارداسیل بدن انسان را در برابر بیماری‌های مقاربتی ازجمله ویروس اچ پی وی مقاوم می‌کند، با تزریق واکسن گارداسیل بدن از بیماری‌های مختلف مقاربتی که کاندوم توانایی جلوگیری از ابتلا به آن را ندارد، جلوگیری خواهد کرد. تزریق به موقع این واکسن قطعا در نتیجه تزریق تاثیرگذار است، بیشتر کسانی که به این عارضه مبتلا هستند علائم خاصی ندارد به همین دلیل بهتر است این واکسن قبل از رابطه جنسی و در دوران نوجوانی تزریق شود تا موثر باشد.

واکسن گارداسیل در سنین نوجوانی اثرگذاری بسیار بیشتری دارد پس اگر درباره این عارضه اطلاعات کاملی ندارید به شما پیشنهاد می‌کنیم که در این مطلب با ما همراه شوید.  

معرفی انواع واکسن گارداسیل 

همانطور که در ابتدای این مطلب عنوان کردیم ویروس اچ پی وی انواع و اقسام مختلفی دارد به همین دلیل برای از بین بردن آن از واکسن‌های مختلفی استفاده می‌کنند که هر یک از آن‌ها قادر است گروه خاصی از این ویروس را از بین ببرد.

در حال حاضر سازمان غذا و دارو آمریکا(FDA) تنها این سه نوع واکسن گارداسیل را تایید کرده است:

  • گارداسیل (Gardasil)
  • گارداسیل ۹ (Gardasil9)
  • سرواریکس (Cervarix)

جدیدترین واکسن گارداسیل که بدن را در برابر ۹ ویروس HPV مقاوم می‌کند واکسن گارداسیل ۹ نام دارد. این واکسن از ابتلا به ویروس اچ پی وی نوع ۱۱، ۶، ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۴۵، ۵۲ و ۵۸ جلوگیری خواهد کرد.

بهترین زمان و نحوه تزریق واکسن گارداسیل

به نقل از CDC: برای اینکه واکسن گارداسیل تاثیرگذار باشد باید قبل از برقراری اولین رابطه جنسی و یا ورود این ویروس به بدن واکسن اچ پی وی را تزریق کنید، در غیر اینصورت تاثیرگذار نخواهد بود. بیشتر پزشکان بر این باورند که تزریق این واکسن در سنین پایین می‌تواند قدرت تاثیرگذاری بسیار بیشتری داشته باشد؛ به همین دلیل بهترین زمان برای تزریق واکسن گارداسیل در دختران و پسران در بازه سنی ۱۱ تا ۱۲ سالگی است.

مزایای تزریق واکسن گارداسیل چیست؟

از مهم‌ترین و رایج‌ترین مزایای تزریق واکسن اچ پی وی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمک به حفظ سلامتی: این واکسن از بدن شما در برابر بیماری‌های عفونی، عفونت‌های HPV و سرطان دهانه رحم جلوگیری خواهد کرد.
  • جلوگیری از ابتلا به سرطان: گارداسیل یکی از واکسن‌هایی است که از بدن در برابر برخی سرطان‌‌ها جلوگیری می‌کند.
  • محافظت در برابر عفونت و زگیل تناسلی: واکسن اچ پی وی از بدن فرد در برابر عفونت‌های ناحیه تناسلی و زگیل تناسلی جلوگیری می‌کند. با وجود اینکه زگیل تناسلی یک عارضه خطرناک نیست اما می‌تواند موجب درد و سوزش در ناحیه تناسلی شود. 

آیا واکسن گارداسیل عوارض دارد؟

واکسن‌ها مانند هر داروی دیگری ممکن است باعث بروز آلرژی در فرد شوند، معمولا افرادی که واکسن گارداسیل دریافت می‌کنند هیچ بیماری ندارند اما بعد از تزریق واکسن دچار علائم خفیفی می‌شوند که پزشکان این علائم خفیف را به عنوان عوارض تزریق واکسن گارداسیل معرفی کرده‌اند:

  • سرگیجه و غش کردن و افت فشار بعد از تزریق  
  • تب و حالت تهوع
  • درد عضلانی و مفصلی و احساس گرفتگی در ماهیچه
  • سر درد و احساس خستگی
  • درد، قرمزی و تورم در محل تزریق واکسن

موارد منع تزریق گارداسیل چیست؟

کسانی که در گروه‌های زیر قرار دارند می‌توانند واکسن گارداسیل را تزریق کنند در غیر اینصورت نباید این واکسن را تزریق کنید:

  • کسانی که با بیش از یک نفر رابطه جنسی دارند.
  • مردان و زنانی که با هم‌جنس‌های خود رابطه دارند.
  • کسانی که به دنبال روابط جنسی پرخطر هستند.
  • کسانی که شریک جنسیشان به زگیل تناسلی مبتلا است.
  • کسانی که به واسطه شغلی که دارند در معرض ابتلا به این عارضه هستند.

آیا افراد مبتلا به زگیل تناسلی می‌توانند از گارداسیل استفاده کنند؟

خیر زیرا این واکسن زمانی تاثیرگذار است که به این بیماری مبتلا نباشید، اگر به زگیل تناسلی یا HPV مبتلا شده باشید تزریق آن بی‌فایده خواهد بود.

قیمت واکسن گارداسیل در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

نرخ ارز و قیمت فروش واکسن گارداسیل مشخص می‌کند که قیمت نهایی آن چقدر است به همین دلیل با وجود نوسانات زیادی که در بازار وجود دارد نمی‌تواند به طور قطعی قیمت آن را عنوان کرد. قیمت واکسن گارداسیل همواره تحت تاثیر نوسانات بازار دچار کاهش و افزایش قیمت می‌شود.

از کجا واکسن گارداسیل بخرم؟

برخی از داروخانه‌های سطح کشور واکسن گارداسیل ایرانی و خارجی را عرضه می‌کنند، برای خرید این واکسن بهتر است قبل از مراجعه از موجودی آن‌ها مطلع شوید. قیمت واکسن گارداسیل در بازار آزاد بسیار بالاست شما می‌توانید این واکسن را با پرداخت هزینه کمتری از هلال احمر تهیه کنید.

روش های پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی

  • واکسن HPV را تزریق کنید.
  • در زمان رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید.
  • از رابطه داشتن با افراد متعدد خودداری کنید.
  • اگر به اچ پی وی مبتلا هستید قبل از ازدواج این موضوع را با طرف مقابلتان در میان بگذارید.
  • در صورت مشاهده هرگونه علائم مربوط به اچ پی وی، به پزشک مراجعه کنید.

معرفی کلینیک صدف

اگر به دنبال یک کلینیک معتبر در سطح شهر تهران هستید می‌توانید به کلینیک صدف مراجعه کنید. تمام خدمات زیبایی پوست و مو در این مجموعه زیر نظر پزشکان متخصص و با دستگاه‌ها و تجهیزات به روز و مدرن انجام می‌شود. در این کلینیک شما می‌توانید از تمام خدمات ازجمله فیشیال، کاشت مو، کاشت ابرو، بلفاروپلاستی، لیزر موهای زائد و غیره استفاده کنید.
برای اطلاع از تمامی خدمات و تعرفه‌های کلینیک می‌توانید به وب‌سایت کلینیک صدف مراجعه کنید.

سوالات متداول

  • آیا واکسن گارداسیل نیاز به تکرار دارد؟
    خیر، اگر تمام دوزهای این واکسن را به طور کامل و در موعد مقرر خود تزریق کنید دیگر نیازی به تکرار آن نخواهد بود.
  • با چه راهکارهایی می‌توان عوارض تزریق واکسن گارداسیل را کاهش داد؟
    نوشیدن آب و مایعات فراوان قطعا در کاهش عوارض مصرف این واکسن تاثیرگذار است، در کنار آن استراحت کافی می‌تواند شدت عوارض را کم کند.
  • آیا تزریق واکسن گارداسیل موجب عقیم شدن مردان می‌شود؟
    در حال حاضر هیچ تحقیقات علمی با منبع معتبری وجود ندارد که نشان دهد تزریق واکسن گارداسیل موجب عقیم شدن و ناباروری اسپرم‌ها در مردان می‌شود.
  • آیا خانم‌ها باردار هم می‌توانند واکسن گارداسیل تزریق کنند؟
    خانم‌های باردار به هیچ عنوان نباید واکسن گارداسیل را تزریق کنند.

Leave a Comment