خطرات زگیل تناسلی

خطرات زگیل تناسلی – آیا HPV کشنده است؟

آیا زگیل تناسلی را می‌شناسید؟ آیا با خطرات زگیل تناسلی آشنا هستید؟
یکی از رایج‌ترین و شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی بین زوجین، زگیل تناسلی است. این عارضه به راحتی از طریق رابطه جنسی و تماس با پوست منتقل خواهد شد. ابتلا به زگیل تناسلی محدودیت جنسی و سنی خاصی ندارد و افراد در هر سن و سالی که باشند در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی به این عارضه مبتلا خواهند شد.
این ویروس مانند سایر بیماری‌های بدن دارای انواع مختلف خوش‌خیم و بدخیم است، عامل بوجود آمدن زگیل تناسلی، ویروس پاپیلومای انسانی است. این بیماری به صورت برجستگی‌ و زائده‌ گوشتی ریز و درشت روی ناحیه تناسلی در زنان و مردان خود را نشان می‌دهد. این زائده‌های گوشتی در بیرونی‌ترین لایه پوست بوجود می‌آید. طبق آمار منتشر شده تنها ۱۰ درصد کسانی که به این عارضه مبتلا هستند علائم آن را نشان می‌دهند. این بیماری شاید از همان ابتدا علائم خود را نشان ندهد، معمولا چند هفته تا چند ماه طول می‌کشد تا علائم آن روی بدن ظاهر شود.

زگیل تناسلی از طریق رابطه جنسی دهانی، رابطه حنسی مقعدی و واژینال به منتقل می‌شود. برای تشخیص قطعی و درمان آن بهتر است به پزشک مراجعه کنید. پزشک ابتدا دستگاه تناسلی، آلت تناسلی و داخل مقعد و واژن را معاینه می‌کند. در صورت احتمال وجود این ویروس، آزمایش خون و پاپ‌‌اسمیر می‌توانند به صورت قطعی وجود این عارضه در بدن را مشخص کنند.

در این بلاگ با ما همراه باشید تا در رابطه با زگیل تناسلی و خطرات زگیل تناسلی اطلاعات جامع و کاملی در اختیارتان قرار دهیم.

آیا زگیل تناسلی کشنده است؟

ویروس زگیل تناسلی یا HPV نوع پرخطر ۱۶ و ۱۸، بسیار خطرناک و کشنده است. ویروس زگیل تناسلی به خودی خود نمی‌تواند کشنده باشد اما حدود ۷۰ درصد کسانی که سرطان دهانه رحم دارند به این ویروس مبتلا بوده‌اند. اگر به موقع نسبت به درمان ویروس زگیل تناسلی اقدام کنید قطعا می‌توانید به کمک دارودرمانی آن را کنترل کنید، در غیراینصورت به سرطان پیشرفته تبدیل می‌شود.

خطرات ابتلا به زگیل تناسلی چیست؟

با توجه به وب‌سایت webmd: از خطرات زگیل تناسلی می‌توان به عامل ابتلا به سرطان حنجره، دهانه رحم، مقعد، مری در زنان و مردان اشاره کرد. این ویروس در صورتی که کنترل و درمان نشود می‌تواند خطرات بسیار زیادی برای فرد به همراه داشته باشد. خطرات زگیل تناسلی عبارتنداز:

سرطان حنجره

یکی از رایج‌ترین خطرات زگیل تناسلی، سرطان حنجره است. حدود ۴۰ نوع از ویروس زگیل تناسلی می‌تواند موجب سرطان حنجره شود. سرطان حنجره ناحیه گلو و دهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. همانطور که می‌دانید یکی از راه‌های انتقال ویروس HPV سکس دهانی است. این ویروس علاوه بر رابطه جنسی واژینال و مقعدی از طریق سکس دهانی هم منتقل می‌شود. سرطان گلو یا حنجره HPV مثبت باعث بزرگ شدن و متورم شدن گلو خواهد شد. علائم سرطان گلو یا حنجره HPV مثبت:

• بی‌حسی درون دهان
  • تغییرات غیرعادی صدا
  • سرفه خونی
  • تورم زبان
  • درد گوش
  • تورم غدد لنفی
  • وجود توده‌های کوچک در درون دهان و اطراف آن
  • درد گلو در هنگام خوردن غذا

سرطان حنجره

بر اساس آخرین آمار ارائه شده از کشور آمریکا حدود ۱۰ درصد مردان و ۶ درصد زنان، از طریق سکس دهانی به این عارضه مبتلا می‌شوند.
پزشکان برای درمان سرطان حنجره HPV مثبت از همان روش‌های درمان سرطان گلو استفاده می‌کنند. معمولا شیمی درمانی، پرتو درمانی، برداشت سلول‌های سرطانی و جراحی رباتیک از بهترین روش‌های درمان این عارضه هستند.

سرطان مقعد

مقعد لوله کوتاهی است که وظیفه خارج کردن مدفوع از بدن را به عهده دارد. زگیل تناسلی یکی از مهم‌ترین دلایل بروز سرطان مقعد است. علاوه بر زگیل تناسلی، سن بالا، استعمال دخانیات، روابط جنسی مقعدی متعدد از دیگر عوامل ابتلا به سرطان مقعد هستند.

سرطان مقعد هم مانند سایر بیماری‌ها دارای علائم و نشانه‌هایی است:

• خارش و سوزش
  • درد مقعد
  • خونریزی از مقعد
  • وجود توده در مقعد

سرطان مقعد

پزشکان از روش‌های متعددی برای تشخیص این عارضه استفاده می‌کنند. نمونه برداری، سونوگرافی، بررسی فیزیکی مقعد از روش‌هایی هستند که می‌توان به کمک آن‌ها سرطان مقعد را تشخیص داد.

سرطان مقعد مانند سایر بیمای‌ها راه درمان مختلفی دارد، تشخیص به موقع این عارضه می‌تواند در بهبود سرطان مقعد به شدت تاثیرگذار باشد. برای درمان این سرطان از شیمی‌درمانی، پرتودرمانی، جراحی و ایمونوتراپی استفاده می‌کنند.

سرطان دهانه رحم

یکی از شایع‌ترین خطرات زگیل تناسلی در زنان، سرطان دهانه رحم است. بیش از ۹۹ درصد کسانی که به سرطان دهانه رحم مبتلا شده‌اند، به دلیل ویروس فعال زگیل تناسلی بوده است. دهانه رحم قسمت انتهایی رحم است که به واژن متصل می‌شود. اگر این سرطان در مراحل اول تشخیص داده شود، می‌توان آن را درمان و کنترل کرد. اما هرچه مدت زمان بیشتری از آن بگذرد قطعا درمان آن هم سخت‌تر خواهد شد.

بیشتر بخوانید:
زگیل تناسلی در زنان

بهترین روش برای پیشگیری از ابتلا به سرطان رحم، آزمایش پاپ اسمیر است. در این آزمایش پزشک زنان به وسیله اسپوکولوم، واژن را باز کرده و از دهانه رحم نمونه‌برداری می‌کند. بدین وسیله می‌توان وجود سرطان دهانه رحم و سایر عفونت‌های زنانه را تشخیص داد.

سرطان دهانه رحم

علائم سرطان دهانه رحم عبارتنداز:

• کاهش وزن شدید و کاهش اشتها
  • خونریزی واژن بعد از رابطه جنسی
  • تورم در پاها
  • اختلال در ادرار
  • احساس درد در لگن در زمان رابطه جنسی
  • خونریزی بعد از اتمام یائسگی
  • ترشحات آبکی و خونی

لیزر، سرمادرمانی، برداشتن رحم، دارودرمانی، جراحی لگن از روش‌های درمان سرطان دهانه رحم هستند.

خطرات HPV در دوران بارداری

معمولا قبل از اقدام به بارداری، پزشک زنان احتمال ابتلا به زگیل تناسلی را بررسی می‌کند. این ویروس با وجود اینکه روی سلامت جنین تاثیری ندارد اما برای یک بارداری بی‌خطر باید رشد کامل سلول‌ها را بررسی کرد.

زگیل تناسلی اگر در دوران بارداری در واژن رشد کند، موجب خونریزی در زایمان خواهد شد.

معمولا اندازه و سایز زگیل‌های تناسلی در دوران بارداری بیش از شرایط عادی است. از این رو نسبت به درمان آن سریعا اقدام کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه شود؟

برای درمان و کنترل این بیماری بهتر است در همان روزهای اولی که متوجه علائم و نشانه‌های زگیل تناسلی شدید، نسبت به درمان آن اقدام کنید. در روزهای اول روند درمان بسیار راحت‌تر و سریع‌تر پیش خواهد رفت.
پزشکان با استفاده از روش‌های درمانی مختلفی چون کرایوتراپی، لیزر درمانی، دارودرمانی و جراحی سعی می‌کنند این عارضه را کنترل کنند و زگیل‌های تکی و خوشه‌ای را از بین ببرند.
این بیماری هیچ وقت درمان نمی‌شود و تنها می‌توان به کمک دارو و روش‌های درمانی آن را کنترل کرد. مردان برای درمان این عارضه بهتر است از یک اورولوژیست کمک بگیرند و زنان هم برای درمان به پزشک زنان مراجعه کنند. البته مراجعه به متخصص پوست هم بی‌تاثیر نخواهد بود.

بیشتر بخوانید:
علائم زگیل تناسلی

زگیل تناسلی و بارداری

معرفی کلینیک صدف

کلینیک تخصصی پوست و مو صدف، یکی از کلینیک‌های معتبر در زمینه خدمات زیبایی در شهر تهران است. تمام خدمات زیبایی پوست و مو اعم از لیزردرمانی، کاشت مو، مزوتراپی، کربوکسی‌تراپی و سایر درمان‌های پوست و مو در این کلینیک زیر نظر متخصصین انجام می‌شود.
ارائه خدمات با کیفیت، استفاده از دستگاه‌ها و تجهیزات مدرن، متخصصین با تجربه و ده‌ها دلیل دیگر باعث شده تا بسیاری از مراجعین از سرتاسر کشور برای انجام خدمات زیبایی به کلینیک صدف مراجعه کنند.

1. چه زمانی باید تست HPV انجام داد؟
    اگر از نظر جنسی فعال هستید و شرکای جنسی متعددی دارید، حتما نسبت به انجام تست HPV اقدام کنید.
  2. آیا زنان بیش از مردان دچار زگیل تناسلی می‌شوند؟
    با وجود اینکه زنان بسیار آسیب‌پذیرتر از مردان هستند اما احتمال ابتلا به این عارضه در زنان و مردان یکسان است.
  3. آیا ویروس زگیل تناسلی از مادر به جنین منتقل می‌شود؟
    در صورتی که زایمان به صورت طبیعی باشد، احتمال انتقال این بیماری به جنین وجود دارد.
  4.  آیا داروهای گیاهی و درمان‌های خانگی به این عارضه کمکی می‌کنند؟
    خیر، هیچ یک از درمان‌های خانگی روی ویروس زگیل تناسلی موثر نیستند. بهتر است در زمان مشاهده علائم این بیماری برای درمان و جلوگیری از پیشرفت آن به پزشک مراجعه کنید.