شماره بهره برداری ۱۹۰۴۲۴_۳

به اشتراک بگذارید
علت تیرگی زیر بغل چیست ؟

علت تیرگی زیر بغل چیست ؟

یکی از رایج‌ترین مشکلات پوستی که بین زنان و مردان بسیار شایع شده تیرگی زیر بغل است. تیرگی در نقاط مختلف بدن در اثر تولید بیش از اندازه رنگدانه طبیعی پوست به نام ملانین ایجاد می‌شود که بر خارجی‌ترین لایه پوست اثر می‌گذارد و موجب سیاهی و تیرگی آن خواهد شد. خوشبختانه جای نگرانی نیست زیرا روش‌های درمانی مختلفی برای این عارضه وجود دارد، پزشکان به کمک روش‌های درمانی و داروهای مختلف توانسته‌اند علاوه بر پیدا کردن علت تیرگی زیر بغل موجب بهبود آن و روشنی پوست شوند. در این مطلب با ما همراه شوید تا با علت تیرگی زیربغل و چگونگی درمان آن بیشتر آشنا شوید.   

علت تیرگی زیر بغل چیست؟

یکی از شرایط ناخوشایند برای خانم‌ها تیرگی زیربغل است که موجب نگرانی آن‌ها می‌شود، دلایل متعدد و مختلفی را می‌توان به عنوان علت تیرگی زیربغل معرفی کرد:

  • وراثت: وراثت یا ژنتیک ممکن است علت تیرگی زیر بغل باشد، کسانی که به طور ژنتیکی پوست تیره‌ای دارند در بخش‌های مختلفی از بدن چون سر زانوها، زیر بغل، آرنج و غیره پوست تیره‌تری خواهند داشت. 
  • اصطحکاک: استفاده از لباس‌های بسیار تنگ و پلاستیکی موجب اصطحکاک و سایش پوست می‌شود و یکی از عمده دلایل تیرگی پوست در ناحیه زیر بغل است. 
  • سلول های مرده پوست: سلول‌های سطح پوست بدن در حال تکثیر شدن هستند و قرار گرفتن سلول‌های مرده روی یکدیگر موجب تیره شدن ناحیه مورد نظر می‌شوند. بهتر است در نواحی که ممکن است دچار تیرگی شود از یک لایه‌بردار قوی استفاده کنید. 
  • بیماری‌های پوستی: بیماری‌های پوستی مانند آگانتوزیس نیگریکانس موجب افزایش تولید رنگدانه‌های پوست می‌شود و در ناحیه زیر بغل هم موجب تیرگی پوست خواهد شد. 
  • سایر بیماری‌ها: برخی از بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، کم کاری و پرکاری تیروئید و غیره به عنوان دلایل تیرگی زیر بغل شناخته شده‌اند. 
  • استفاده از محصولات بهداشتی نامناسب: استفاده از ضدتعریق‌ها و دئودورانت‌های مختلف در طولانی مدت موجب تیرگی پوست خواهند شد. 
  • عفونت: سوخت و ساز کورینه باکتریوم می‌تواند موجب تیرگی زیربغل شود. 
  • تغییرات هورمونی: اختلالات هورمونی در زنان بسیار شایع‌تر از مردان است و همین موضوع می‌تواند دلیلی بر تیرگی زیر بغل باشد. 
  • سرطان: زمانی که غدد سرطانی رشد کنند و تکثیر یابند پوست در بخش‌های مختلفی تیره می‌شود. سرطان بیش از هر بخش دیگری کبد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و موجب تیرگی پوست می‌شود. 
  • رنگدانه‌های بدن: در سطح پوست رنگدانه‌های مختلفی وجود دارد که میزان تکثیر و سرعت آن‌ها می‌تواند در رنگ پوست آن ناحیه تاثیرگذار باشد. به همین دلیل است که در برخی نواحی بدن رنگ پوست کمی تیره‌تر از سایر بخش‌های بدن است. 
  • از از سایر دلایل تیرگی زیربغل می‌توان به تعریق بیش از حد، اختلالات هورمونی، عدم رعایت بهداشت، مصرف دارو، مصرف سیگار، اضافه وزن، التهاب و استفاده مکرر از تیغ و ژیلت اشاره کرد. 

بیشتر بخوانید:

رفع تیرگی باسن

چگونه تیرگی زیر بغل را درمان کنیم؟ 

به نقل از healthline راه و روش‌های درمانی مختلفی برای این عارضه وجود دارد که در ادامه به رایج‌ترین و بهترین روش‌های درمانی اشاره می‌کنیم: 

دارودرمانی

برخی از پمادها و ژل‌های موضعی در صورتی که روزانه و روتین استفاده شوند موجب بهبود تیرگی زیر بغل خواهند شد. کرم‌های رتینوئیدی برای نازک و روشن شدن پوست، کرم هیدروکینون برای روشن کردن رنگ پوست، لایه برداری شیمیایی حاوی تری کلرواستیک اسید (TCA) برای از بین بردن سلول‌های آسیب‌دیده پوست، کلسیپوتریین (Dovonex)، کرم مبتنی بر ویتامین D برای کاهش رنگدانه، آنتی بیوتیک‌های موضعی یا صابون‌های ضد باکتریایی برای به حداقل رساندن ناراحتی از بهترین و تاثیرگذارترین پمادها و کرم‌های موضعی هستند.  

میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ نه تنها موجب سفید شدن پوست می‌شود بلکه جذب محصولات بهداشتی را هم افزایش می‌دهد. در میکرونیدلینگ پزشک با کمک یک قلم که دارای سوزن‌های ریز و متعددی است، سوراخ‌های ریزی روی پوست صورت ایجاد می‌کند که از همین سوراخ‌های ریز فاکتورهای رشد و مواد مغذی را به لایه‌های زیرین پوست می‌رسانند. 

میکرودرم

سفید کردن و روشن کردن پوست زیربغل با میکرودرم یکی از تاثیرگذارترین راه‌های درمان است که موجب تقویت بافت این ناحیه می‌شود. در این روش با سایش پوست با بالاترین درجه و به کمک ابزارهای مخصوص پوست زیربغل روشن‌تر خواهد شد. میکرودرم آبریژن به ترمیم پوست و ساخت کلاژن در بدن کمک بسیاری می‌کند. 

لیزردرمانی

یکی از رایج‌ترین راه‌های روشن کردن پوست بدن، لیزر موهای زائد است که می‌تواند دو تا سه درجه پوست را روشن‌تر از قبل کند. 

آی پی ال

یکی دیگر از روش‌های رفع تیرگی زیر بغل آی پی ال یا نور شدید پالسی است. در این روش پالس‌های نوری روی سطح پوست تابیده می‌شوند و فرآیند تولید کلاژن در پوست آغاز خواهد شد. پزشک لکه‌های تیره رنگ روی پوست را مورد هدف قرار می‌دهد و موجب روشن شدن آن‌ها می‌شود. بدین ترتیب بافت پوست در آن ناحیه بسیار شاداب‌تر، جوان‌تر و روشن‌تر خواهد شد. 

بیشتر بخوانید:

روش های رفع تیرگی زیربغل

راه‌های پیشگیری از تیرگی زیربغل

علاوه بر راه‌های درمانی بسیار متنوعی که برای این عارضه وجود دارد می‌توانید با استفاده از راه‌های پیشگیری تیرگی زیربغل از تشدید این عارضه جلوگیری کنید: 

  • عدم استفاده از لباس‌های تنگ و پلاستیکی
  • استفاده کمتر از ژیلت و تیغ برای از بین بردن موهای زائد بدن 
  • عدم استفاده از اسپری و دئودورانت‌های حاوی آلومینیوم کلرید 
  • رژیم‌های غذایی نامناسب 
  • پرهیز از تماس مستقیم پوست با عطر و ادکلن 

معرفی کلینیک صدف

اگر به دنبال یک کلینیک معتبر برای انجام خدمات زیبایی پوست و موی خود هستید پیشنهاد ما کلینیک صدف است. تمام خدمات زیبایی و درمانی مربوط به پوست و مو اعم از لیزر موهای زائد، کاشت مو، کاشت ابرو، فیشیال، تزریق چربی، کانتورینگ صورت، بلفاروپلاستی و غیره با بالاترین کیفیت و با استفاده از به روز‌ترین و مجهزترین دستگاه‌های روز دنیا انجام می‌شود. تمام متخصصین و پزشکان مجموعه کلینیک صدف در تلاش هستند تا بهترین خدمات را ارائه دهند، تمامی خدمات و امور زیبایی در این مرکز زیر نظر متخصصان و پزشکان انجام می‌شود. برای اطلاع از خدمات این مجموعه و آشنایی بیشتر با کلینیک صدف می‌توانید به وب‌سایت کلینیک صدف مراجعه کنید.

سوالات متداول 

  1. مصرف چه ویتامین‌هایی می‌تواند موجب روشن شدن پوست در نواحی تیره شود؟
    مصرف ویتامین‌های A، B، C، E را در برنامه غذایی خود قرار دهید تا موجب روشن شدن پوست بدنتان شود.  
  2. آیا مصرف قرص‌های ضدبارداری می‌تواند این عارضه را تشدید کند؟
    بله مصرف قرص‌های ضدبارداری موجب تشدید این عارضه و ایجاد لک روی بدن می‌شوند. 
  3. تیرگی زیربغل یک بیماری ارثی است؟
    یکی از دلایل تیرگی زیر بغل مربوط به ژنتیک است که در برخی افراد ممکن است این عارضه ارثی باشد. 
  4. چگونه می‌تواند سلول‌های مرده سطح پوست را از بین برد؟
    استفاده از لایه‌بردارهای مناسب موجب بهبود تیرگی پوست در این ناحیه و روشن شدن آن شود. 

Leave a Comment