شماره بهره برداری ۱۹۰۴۲۴_۳

به اشتراک بگذارید
تبخال تناسلی

تبخال تناسلی چیست؟ + روش های تشخیص و درمان

تبخال یک عارضه شایع پوستی است که اگر منشا به وجود آورنده آن از نوع بیماری‌های مقاربتی باشد، این بیماری به یک عارضه‌ی غیر قابل درمان تبدیل می‌شود. تبخال تناسلی یک نوع ویروس است که به راحتی از بدن یک فرد به فرد دیگر منتقل می‌شود. این بیماری دلایل بسیار متعددی دارد و در بدن هر فردی با توجه به سیستم ایمنی و وضعیت جسمانی دارای علائم مختلفی است. اگر می‌خواهید تبخال تناسلی را بیشتر بشناسید و با راه و روش‌های درمان و تشخیص این عارضه آشنا شوید پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

تبخال تناسلی چیست و چه تفاوتی با زگیل تناسلی دارد؟

برای بیان تفاوت تبخال تناسلی و زگیل تناسلی لازم است که با این دو بیماری و روش‌های انتقال آن‌ آشنا شوید. تبخال تناسلی(Genital herpes) یکی از بیماری‌های عفونی مقاربتی شایع در زنان و مردان است که می‌تواند موجب ایجاد تاول‌هایی در اطراف مقعد، واژن و دهان می‌شود. هرپس سیمپلکس(HSV) نوع یک و هرپس سیمپلکس(HSV) نوع دو، ویروس‌های به وجود آورنده تبخال تناسلی هستند و هر یک از آن‌ها موجب ایجاد تبخال در بخش‌های مختلف بدن می‌شوند به عنوان مثال هرپس سیمپلکس نوع یک عامل تبخال دهان است.
تبخال تناسلی به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. بوسیدن، رابطه جنسی دهانی، رابطه جنسی مقعدی، رابطه جنسی واژینال، تماس‌های ساده و دوستانه مانند دست دادن و غیره از رایج‌ترین و مرسوم‌ترین روش‌های انتقال تبخال تناسلی است.

زگیل تناسلی یکی دیگر از بیماری‌های مقاربتی است که ویروس پاپیلومای انسانی(HPV)عامل به وجود آورنده آن شناخته می‌شود، این بیماری معمولا روی آلت تناسلی و نواحی واژن خود را نشان می‌دهد و با دارای انواع و اقسام مختلفی است.

بیشتر بخوانید:
خطرات زگیل تناسلی

روش های انتقال تبخال تناسلی

 از رایج‌ترین راه‌های انتقال این ویروس می‌توان به داشتن روابط جنسی محافظت نشده، استفاده از وسایل جنسی مشترک و روابط جنسی دهانی اشاره کرد. این ویروس علاوه بر آلت تناسلی و واژن نواحی دیگری همچون گلو، دهانه رحم، دهان و مقعد را درگیر خود می‌کند.  

علایم تبخال تناسلی چیست؟

به نقل از وب‌سایت cdc: تبخال تناسلی دارای علائم و نشانه‌های مختلفی است که با توجه به تعداد دفعات ابتلا به آن این علائم می‌تواند متفاوت باشد. با وجود اینکه این علائم در بدن هر فردی متفاوت است اما ممکن است فردی بدون هیچ علائمی به این بیماری مبتلا شود.

اولین و مهم‌ترین علائم تبخال تناسلی همیشه در بدن زنان شدت بیشتری نسبت به مردان دارد و حدود ۳ الی ۴ هفته طول می‌کشد تا این علائم از بین بروند. تاول‌های متعددی که در زنان در بخش خارجی ناحیه تناسلی، باسن، مقعد و ران و در مردان روی آلت تناسلی، پوست بیضه و اطراف مقعد ظاهر می‌شوند. این تاول‌ها بسیار دردناک هستند و به مرور زمان خشک و پوسته پوسته می‌شوند. از دیگر علائم و نشانه‌های HSV می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ادرار دردناک، تب، درد مفاصل و سردرد
  • تحریک و افزایش التهاب گره‌های لنفاوی در کشاله ران
  • تهوع و استفراغ و مشکلات گوارشی که کمتر کسی را درگیر می‌کند.
  • درد و ناراحتی در زمان دفع و التهاب رکتوم یا مقعد

بعد از گذر از این مرحله ویروس در دوران نهفتگی خود به سمت عصب و نخاع بدن پیش می‌رود و برای مدت زمانی آن‌جا غیرفعال باقی‌می‌ماند، این دوران نهفتگی هیچ علائم و نشانه‌ای ندارد. احتمال برگشت بیماری د رکسانی که به ویروس سیمپلکس نوع دو مبتلا می‌شوند بسیار بالاست.

عوارض تبخال تناسلی چیست؟

تبخال تناسلی در کوتاه مدت و دراز مدت برای بدن عوارض و خطراتی به همراه دارد:

  • عفونت چشم: ویروس تبخال تناسلی اگر درمان نشود منجر به تاری دید، کوری موقت و زخم و در ناحیه چشم‌ها می‌شود.
  • تورم مغز: زمانی که تبخال تناسلی وارد بافت مغز شود فرد دچار آنفسالیت خواهد شد.   
  • عفونت انگشت: این ویروس به قدری نفوذ پذیر است که می‌تواند از طریق شکستگی انگشت وارد بدن شود و موجب تغییر رنگ زخم و تورم این ناحیه خواهد شد.
  • عفونت التهابی داخلی: این ویروس اگر به حال خود رها شود می‌تواند زمینه عفونت اندام‌های جنسی و مجاری ادراری مانند حالب، راست روده، واژن، رحم و دهانه رحم را فراهم کند.
  • عفونت مقاربتی: داشتن تاول و هر نوع زخم باز در ناحیه تناسلی احتمال ابتلا به عفونت مقاربتی در زنان و مردان را افزایش می‌دهد.
  • عفونت اندام داخلی: اگر HSV وارد خون شود فرد به عفونت اندام داخلی مبتلا خواهد شد.

روش های تشخیص تبخال تناسلی

زمانی که برای تشخیص و درمان تبخال تناسلی به پزشک مراجعه می‌کنید ابتدا پزشک از نظر جسمی، وضعیت عمومی شما را معاینه می‌کند سپس با توجه به علائم و نشانه‌های تبخال تناسلی از روش‌های مختلفی که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید برای درمان این عارضه اقدام خواهد کرد:

آزمایش خون:

پزشک برای کسانی که هیچ نشانه‌ای ندارند اما احتمال می‌دهند با کسی که این ویروس را داشته در ارتباط بوده‌اند آزمایش خون می‌نویسند. در آزمایش خون نشان داده می‌شود که آیا پادتنی بر علیه این ویروس در بدن ساخته شده است یا خیر، آزمایش خون نشان می‌دهد که آیا فرد در گذشته به این عارضه مبتلا بوده یا خیر و زمان دقیق آن را هم مشخص می‌کند. آزمایش خون برای زوج‌ها بسیار مهم است در صورتی که یکی از آن‌ها ناقل باشد با آزمایش خون می‌توان وجود این عارضه را تشخیص داد و از انتقال این بیماری به فرد دیگر جلوگیری کرد.  

کشت ویروس

با کمک کشت ویروس هرپس سیمپلکس می‌توان وجود این عارضه را تشخیص داد، زمانی که زخم تازه و باز دارید به راحتی می‌توان با استفاده از آزمایش کشت ویروس وجود تبخال تناسلی را تشخیص داد. این آزمایش برای کسانی انجام می‌شود که تا به حال به تبخال تناسلی مبتلا نشده‌اند. 

آزمایش زنجیره ای پلیمراز

از این نوع آزمایش برای وجود ویروس تبخال تنسالی در بدن استفاده می‌کنند، این نوع آزمایش نتیجه دقیق‌تر و قطعی‌تری نسبت به سایر روش‌های تشخیص تبخال تناسلی دارد و هزینه نسبتا بیشتری نسبت به روش‌های دیگر دارد.

روش های درمان تبخال تناسلی

درمان خانگی و طب سنتی از دیگر روش‌های کنترل این بیماری هستند:

درمان خانگی:

داروهای خانگی بسیاری برای درمان تبخال تناسلی وجود دارد که در ادامه با بهترین و تاثیرگذارترین درمان‌های خانگی آشنا خواهید شد:

  • سیر خواص ضدالتهابی دارد و با کمک آن می‌توان ویروس HSV نوع یک را درمان کرد. برای استفاده از سیر باید یک حبه از آن را خرد کنید و روی نواحی مورد نظر قرار دهید، بعد از ۱۵ دقیقه آن را آبکشی کنید.
  • نمک اپسوم یکی دیگر از روش‌های خانگی برای درمان تبخال تناسلی است که موجب التیام تاول‌های روی پوست می‌شود.
  • روغن زیتون یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که اولوروپین موجود در آن می‌تواند موجب ضدعفونی شدن پوست و از بین رفتن تبخال تناسلی شود، بدین ترتیب خارش و سوزش آن کاهش پیدا می‌کند.
  • گیاه چریش هم یکی از گیاهان ضدعفونی کننده و آنتی اکسیدان است که برای استفاده باید برگ‌های آن را خوب بکوبید تا حالت خمیری پیدا کند سپس برای ۳۰ دقیقه آن را روی پوست خود قرار دهید.
  • طب سنتی: بهترین راه برای درمان تبخال ستناسلی در طب سنتی اصلاح مزاج با حجامت است، بدین ترتیب خون کثیف و آلوده از بدن خارج می‌شود و با تغییر در برنامه غذایی می‌توانید به یک راه درمان موفق دست پیدا کنید.
  • از دیگر روش‌های درمان تبخال تناسلی با طب سنتی می‌توان به مصرف دمنوش‌های گیاهی همچون آویشن، پونه، نعنا، پونه کوهی و عرقیجات مختلفی مانند گیاه ختمی، بومادران، گل پنیرک و بادرنجبویه اشاره کرد.

روش‌های درمان تبخال تناسلی

تبخال تناسلی درمان قطعی و مشخصی ندارد و فقط می‌توان با کمک داروهای ضد ویروسی و بهداشتی از پیشرفت و شدت یافتن آن جلوگیری کرد. آسیکلوویر، والاسیکلوویر و فامسیکلوویر از رایج‌ترین داروهای ضد ویروسی هستند که به صورت خوراکی مصرف می‌شوند و از پیشرفت تبخال تناسلی جلوگیری می‌کنند. در اولین دوره درمان تبخال تناسلی پزشک برای ۷ الی ۱۰ روز از داروهای ضدویروسی استفاده می‌کند تا شاید بتوان ویروس را ضعیف کرد و موجب نابودی آن شد.

در مرحله‌ی بعدی درمان که با عنوان درمان اپیزودیک شناخته می‌شود، پزشک زمانی از داروها استفاده می‌کند که علائم و نشانه‌های تبخال مشهود شود. این روش درمان می‌تواند شدت بیماری و مدت زمان ابتلا به آن را کاهش دهد از طرفی بیشتر روی کسانی تاثیرگذار خواهد بود که در سال حداکثر ۶ ماه درگیر این عارضه هستند، پس بهتر است تا ۷۲ ساعت بعد از مشاهده علائم تبخال تناسلی از این روش درمانی استفاده کنید.

درمان سرکوبگرانه آخرین مرحله درمان تبخال تناسلی است و در آن بیمار هر روز مقدار مشخصی دارو مصرف می‌کند تا از شدت یافتن ویروس تبخال جلوگیری کند. در این روش درمانی علاوه بر اینکه تعداد حمله‌ها و طول آن‌ها کاهش پیدا می‌کند، احتمال انتقال ویروس تبخال به شریک جنسی هم کمتر خواهد شد. پزشکان از این روش بیشتر برای کسانی استفاده می‌کنند که در گروه‌های زیر قرار داشته باشند:

  • کسانی که تا به حال به تبخال تناسلی مبتلا نشده‌اند و پادتن آن هم در خون آن‌ها وجود ندارد.
  • کسانی که سالانه ۶ بار به تبخال تناسلی مبتلا می‌شوند.
  • کسانی که سیستم دفاعی ضعیفی در برابر ویروس دارند و داروهای مهار کننده استفاده می‌کنند.

چطور از ابتلا به تبخال تناسلی پیشگیری کنیم؟

همه کسانی که رابطه جنسی دارند در معرض ابتلا به تبخال تناسلی قرار دارند اما مانند سایر بیماری‌ها می‌توان از راه‌های مختلفی برای پیشگیری استفاده کرد:

  • اگر زخم یا تبخالی اطراف دهان خود مشاهده کردید لازم است که برای درمان به پزشک مراجعه کنید.
  • شرکای جنسی باید نسبت به انتقال ویروس تبخال تناسلی از طریق روابط جنسی متعدد آگاه باشند.
  • کسانی که بیش از یک شریک جنسی دارند برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری باید به صورت دوره‌ای به پزشک مراجعه کنند.
  • استفاده از کاندوم لاتکس احتمال انتقال این ویروس را کاهش می‌دهد.

معرفی کلینیک صدف

اگر به دنبال یک کلینیک معتبر و حرفه‌ای در شهر تهران هستید ما به شما کلینیک صدف را معرفی می‌کنیم. انواع خدمات زیبایی پوست و مو ازجمله لیزر موهای زائد بدن و صورت، کاشت مو، کاشت ابرو، بلفاروپلاستی، جوانسازی صورت، بوتاکس و ده‌ها خدمات دیگر در این کلینیک زیر نظر پزشکان مجرب و حرفه‌ای و با بهترین کیفیت به مراجعین ارائه می‌شود. برای آشنایی با دیگر خدمات این مجموعه و تعرفه‌ها به وب‌سایت کلینیک صدف مراجعه کنید.

سوالات متداول

  1. آیا حمام نمک می‌تواند موجب کاهش علائم تبخال تناسلی شود؟
    بله حمام نمک یکی از روش‌های درمان این عارضه است که موجب کاهش خارش، التهاب و تورم تبخال می‌شود.
  2. قطعی‌ترین راه تشخیص تبخال تناسلی چیست؟
    آزمایش واکنش زنجیره‌ای پلیمراز بهترین و قطعی‌ترین آزمایشی است که پزشکان برای درمان این عارضه از آن استفاده می‌کنند.
  3. آیا در دوران بارداری هم ممکن است به تبخال تناسلی مبتلا شویم؟
    بله، در صورتی که در این دوران به تبخال تناسلی مبتلا شدید باید برای درمان و جلوگیری از پیشرفت آن به پزشک مراجعه کنید.
  4. نوزادانی که با تبخال تناسلی به دنیا بیایند آیا سالم خواهند ماند؟
    خیر این نوزادان معمولا دچار آسیب‌های مغزی، مرگ و نابینایی می‌شوند.


Leave a Comment