عارضه های پسوریاتیک جدید

۸ توصیه کاربردی برای بهبود عارضه‌های جدید پسوریاتیک

فرض کنید که مدت‌ها منتظر یک قرار ملاقات مهم و بزرگ بوده‌اید و بالاخره روز موعد رسیده‌است. شما حسابی برای این قرار ملاقات هیجان دارید و اندکی هم احساس اضطراب می‌کنید. اما صبح روز قرار از خواب بیدار می‌شوید و می‌بینید که یک عارضه پسوریاتیک جدید و بزرگ روی پوست‌تان ظاهر شده‌است. قطعاً این وضعیت شما را ناراحت و حتی نگران می‌کند. اما چه کار باید بکنید؟

درمان عارضه‌های پسوریاتیک به صورت فوری و در همان روز بروز، بسیار دشوار خواهد بود؛ زیرا راهکارهای درمانی در دسترس نمی‌توانند این عارضه‌ها را فوراً “ناپدید” کنند و قطعاً پسوریازیس هم بیماری‌ای نیست که علائم آن محدود به همان یک عارضه باشد. پسوریازیس یک بیماری خودایمنی مزمن است که شما باید در طول زندگی خود دائم آن را کنترل و مدیریت کنید. اگرچه هیچ درمان قطعی‌ای برای پسوریازیس وجود ندارد، اما با استناد به برخی راه‌کارها می‌توانید علائم آن را تا حد زیادی تسکین بدهید و کنترل کنید.

اگر دقیقاً در روزِ یک قرار ملاقات بزرگ و مهم متوجه شدید که یک عارضه پسوریاتیک جدید روی پوستتان ظاهر شده‌است، برای بررسی وخامت اوضاع و درمان آن به نکات زیر توجه داشته باشید:

• شاید در وهله اول به شدت نگران ظاهر آن عارضه پوستی شوید و اعتمادبه‌نفس خود را از دست بدهید. اما شما باید بدانید که پسوریازیس یک بیماری است و نیاز به مراقبت و توجه دارد. برای تسکین و تخفیف علائم این بیماری راه‌حل‌های متعددی در دسترس هستند، اما هیچ‌کدام نمی‌توانند طی یک روز آن‌ها را به کل از بین ببرند.
  • گاهی اوقات، این عارضه‌های پسوریاتیک دردناک هستند و شما را آزار می‌دهند. در این شرایط، باید تدبیری برای تسکین التهاب و نرم‌کردن پوست خود بیاندیشید تا ناراحتی‌تان رفع شود. به‌علاوه، اگر درد ناشی از این عوارض از تحمل شما خارج بود، یک قرص مسکّن ساده مصرف کنید.
  • اگر عارضه‌های پسوریاتیک روی پوست شما احساس خارش دارند، اکیداً از خاراندن آن‌ها خودداری کنید؛ زیرا اگر آن‌ها را بخارانید، التهاب پوست افزایش پیدا می‌کند و وخامت علائم تشدید می‌شود.

در ادامه راهکارهایی برای تسکین علائم و عوارض ناشی از بیماری پسوریازیس معرفی شده‌اند. به یاد داشته باشید که بیماری پسوریازیس انواع مختلفی دارد که هر کدام به مراقبت‌های خاص خود احتیاج دارند.

1. برنامه و طرح درمان خود را ملاک قرار دهید.

در زمان بروز یک عارضه پسوریاتیک جدید روی پوست، پیش از هر چیز باید به برنامه درمان پیشنهادی پزشک که مشخصاً برای شخص شما طراحی شده‌است، رجوع کنید. آیا شما و پزشک معالجتان تا به حال درباره روش‌های تسکین و درمان فوری عارضه‌های پسوریاتیک با هم صحبت کرده‌اید؟ آیا در برنامه درمان شما راهکاری برای رفع عارضه‌های پوستی پیشنهاد شده‌است که در آن روزِ قرار ملاقات مهم به کارتان بیاید؟

اگر در شرایط این‌چنین و دیگر موقعیت‌های بحرانی متوجه وجود نقص در برنامه درمان خود شدید، حتماً آن را یادداشت کنید و با پزشک معالج در میان بگذارید. این کار اگرچه در آن لحظه دردی از شما دوا نمی‌کند، اما در آینده به کارتان خواهد آمد. علائم پسوریازیس و عوامل محرک آن در هر فرد با فرد دیگر تفاوت می‌کنند؛ بنابراین، سوابق و تجربیات زیستی چند روز گذشته‌تان را مرور کنید تا متوجه شوید که چه عواملی در بروز آن عارضه‌های پسوریاتیک جدید نقش داشته‌اند. در قرار ملاقات بعدی با پزشک، این مسائل را حتماً به ایشان اطلاع دهید تا بر مبنای آن‌ها، برنامه درمان را اصلاح کند. به این ترتیب، پزشک می‌تواند راهکارهایی برای پیشگیری از بروز علائم پسوریاتیک جدید در آینده در برنامه درمان شما بگنجاند.

1. آرامش خود را حفظ کنید.

استرس سبب بروز واکنش‌های التهابی در بدن است و سیستم ایمنی را نیز فعال می‌کند. در نتیجه، عوارض و علائم بیماری پسوریازیس عود می‌کنند. از استرس و اضطراب دور باشید و اجازه ندهید که این عوامل باعث تشدید وخامت عوارض بیماری شوند؛ زیرا به این طریق، در یک دور باطل گرفتار خواهید شد و از پسِ هر عارضه پسوریاتیک یک عارضه یا پلاک پوستی دیگر پدید می‌آید.

برای چند دقیقه به راه‌هایی که استرس را از شما دور می‌کنند و شما را به آرامش می‌رسانند، فکر کنید. آیا یک تمرین یوگای کوتاه یا مدیتیشن می‌تواند این کار را برای شما انجام دهد؟ آیا تماشای یک برنامه تلویزیونی، مطالعه کتاب یا پیاده‌روی می‌توانند کمکی به شما بکنند؟ تماس با یکی از دوستان یا اعضای خانواده و صحبت درباره مشکلات و بیماری‌تان چطور؟ به این نکته توجه داشته باشید که استرس و اضطراب در آن روزِ موعد و قرار ملاقات بزرگ، هیچ دردی از شما دوا نمی‌کند و اگر استرس داشته باشید، هیچ کاری از پیش نخواهید برد.

1. دوش بگیرید یا حمام کنید.

یک دوش یا حمام با آب ولرم می‌تواند التهاب پوست شما را تسکین بدهد و تا حدی هم از استرس‌تان بکاهد. برای استحمام از آب داغ استفاده نکنید؛ زیرا آب داغ باعث خشک‌شدن هر چه بیشتر پوست می‌شود و حتی عارضه‌های پوستی را وخیم‌تر می‌کند. اگر در ناحیه عارضه‌های پسوریاتیک درد احساس می‌کنید، یک دوش آب سرد شاید بتواند اندکی از دردتان بکاهد. دوش آب سرد التهاب را نیز از پوست دور می‌کند. و نکته دیگر آن است که حمام خود را بیش از ۱۰ دقیقه طول ندهید.

در زمان استحمام، از شوینده‌های دارای اسانس و بو به هیچ عنوان استفاده نکنید زیرا این قبیل شوینده‌ها التهاب پوست را افزایش می‌دهند و باعث سوزش یا خارش هر چه بیشتر خواهند شد.

ما به شما توصیه می‌کنیم که وان حمام را پر از آب کنید و در آن مقداری نمک اپسوم، روغن یا جوی دوسر بریزید؛ و سپس برای مدتی در وان دراز بکشید تا استرس کم‌کم از شما دور شود. این راه‌کار همچنین پوست شما را نرم می‌کند و پوسته‌های اضافه و مرده را از سطح بدنتان پاک خواهد کرد. علاوه بر این، با این تکنیک می‌توانید التهاب را هم از پوست خود دور کنید و از شر خارش رها کنید. یک استراحت ۱۵ دقیقه‌ای در داخل وان حمام می‌تواند حالتان را تا حد زیادی بهتر کند.

1. بعد از حمام از لوسیون و کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده کنید.

پس از استحمام همیشه باید پوست خود را مرطوب کنید. برای این کار به سراغ مرطوب‌کننده‌های ملایم و بدون بو بروید. به غیر از محصولات مرطوب‌کننده تخصصی، از گزینه‌های دیگری مثل لوسیون یا پماد هم می‌توانید استفاده کنید.

اگر عوارض پسوریاتیک روی پوست شما دردناک و ملتهب هستند، مرطوب‌کننده خود را پیش از استفاده برای چند دقیقه داخل یخچال قرار دهید تا خنک شود؛ و بعد، از آن استفاده کنید.

در صورت امکان، بعد از اینکه پوست خود را با مرطوب‌کننده یا نرم‌کننده آغشته کردید، روی آن را با یک پارچه یا پلاستیک تمیز ببندید و برای چند ساعت به حال خود بگذارید. این کار باعث می‌شود که مرطوب‌کننده یا نرم‌کننده بهتر توسط پوست جذب شود.

1. اگر درد یا التهاب عارضه پسوریاتیک برایتان غیرقابل‌تحمل است، از داروهای مسکّن یا ضدالتهاب ساده استفاده کنید.

گاهی از اوقات وخامت و شدت عوارض پسوریاتیک به قدری بالاست که نیاز به مصرف داروی مسکّن یا ضدالتهاب دارید. در این شرایط، گزینه‌های مختلفی در اختیار شما خواهد بود. البته پیش از استفاده از هر نوع دارو با پزشک خود مشورت کنید یا دستورالعمل مصرف آن را از روی بسته‌بندی بخوانید؛ زیرا برخی از آن‌ها عوارض جانبی حاد و جدی برای شما به همراه خواهند داشت. برخی از داروهایی که در شرایط بحرانی و غیرقابل‌تحمل می‌توانند به کمک شما بیایند، عبارتند از:

• ترکیبات کراتولیتیک مثل سالیسیلیک اسید؛ که پوسته‌های اضافی را از سطح بدن حذف می‌کنند.
  • قطران ذغال؛ که به ترمیم پوست پس از بروز عارضه کمک می‌کند. کرم‌ها و دیگر محصولات حاوی ذغال در کاهش خارش، رفع پوسته‌های اضافی از سطح بدن و تسکین التهاب نیز مؤثر هستند.
  • هیدروکورتیزون؛ که یک استروئید بسیار ملایم است و بدون نسخه پزشک قابل تهیه می‌باشد. این دارو برای کاهش التهاب و قرمزی پوست در اثر پسوریازیس کاربرد دارد. اما به این نکته توجه داشته باشید که هیدروکورتیزون به اندازه‌ای قوی نیست که بتواند به تنهایی از پوست شما در مقابل عوارض پسوریاتیک محافظت کند.
  1. داروهایی را که پزشک برای برنامه درمانتان در نظر گرفته‌است، مصرف کنید.

از مصرف داروهایی که پزشک معالج برایتان تجویز کرده‌است، غافل نشوید. اگر به پسوریازیس متوسط یا حاد مبتلا هستید، پزشک احتمالاً برایتان چند داروی خوراکی تجویز می‌کند که باید آن‌ها را در موعدهای مقرّر مصرف کنید تا علائم بهبود یابند. اگر علائم حاد و وخیم باشند، در کنار داروی خوراکی باید از کرم‌ها یا پمادهای موضعی نیز استفاده نمایید.

پزشک معالج چند داروی مسکّن یا ضدالتهاب ساده (مثل آنتی‌هیستامین) نیز به شما معرفی می‌کند که در زمان عود عوارض از آن‌ها استفاده کنید.

1. پوست را در معرض نور آفتاب قرار بدهید.

نور آفتاب تأثیر به‌سزایی در بهبود علائم پسوریازیس دارد و حتّی برای برخی از انواع وخیم این بیماری، روش نوردرمانی تجویز می‌شود. بنابراین، یک حد معین از نور آفتاب می‌تواند التهاب و رنجش ناشی از عارضه‌های پسوریاتیک را به میزان قابل‌ملاحظه‌ای تسکین بدهد. با این حال، بیش از ده دقیقه نباید در معرض آفتاب باشید. شایان ذکر است که اگر پوست برای طولانی‌مدت در معرض نور آفتاب باشد، احتمال ابتلا به سرطان پوست افزایش پیدا می‌کند. پیش از اجرای هر نوع تکنیک نوردرمانی چه به صورت خوددرمانی چه در کلینیک، با پزشک معالج خود مشورت کنید.

1. با پزشک تماس بگیرید.

اگر عارضه‌های پسوریاتیک جدید روی پوستتان استرس و اضطراب زیادی را برایتان به دنبال داشته و با درد و ناراحتی زیاد همراه هستند، با پزشک خود تماس بگیرید. پزشک قطعاً به شما کمک می‌کند تا در آن روز بزرگ و مهم، بر چالش بزرگی که گرفتارش شده‌اید، فائق بیایید و شرایط را مدیریت کنید.