عوامل تشدید بیماری پسوریازیس

عوامل تشدید بیماری پسوریازیس چیست و چگونه می‌توان آن را کنترل کرد؟

اگر به بیماری پسوریازیس مبتلا هستید، باید این نکته را بدانید که شناخت علائم و عوامل تشدید بیماری پسوریازیس یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین گام‌ها برای کاهش اثر این بیماری بر کیفیت زندگی روزمره به شمار می‌آید. علاوه بر این، شما باید عواملی را که باعث تشدید وخامت این بیماری در شما می‌شوند را به خوبی بشناسید تا بتوانید آن‌ها را از زندگی خود حذف و از وخیم‌ترشدن بیماری جلوگیری کنید.

از آنجاییکه پسوریازیس یک بیماری خودایمنی است، در نخستین مرحله از مدیریت آن باید بدانیم که در زیر پوست بیمار چه اتفاق‌ها و فرآیندهایی در جریان هستند. یکی از تفاوت‌های پسوریازیس با دیگر انواع اختلال‌های پوستی شایع آن است که داروها و قرص‌های آزاد در داروخانه‌ها نمی‌توانند مکانیسم عمل این بیماری را به طور کامل غیرفعال و علائم را حذف کنند اما کنترل پسوریازیس امکانپذیر است.

اگر شما عوامل مؤثر بر تشدید وخامت بیماری خود را بشناسید، قطعاً امکان بیشتری برای مدیریت و کنترل علائم در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

آشنایی با عوامل تشدید بیماری پسوریازیس

گاهی اوقات، علائم و عوارض بیماری پسوریازیس به صورت تصادفی و خودبه‌خودی رو به وخامت می‌گذارند. اما در برخی دیگر از شرایط، یک عامل یا دلیل محرّک سبب تشدید وخامت آن بیماری می‌شود.

شدت و حدت علائم بیماری پسوریازیس در تمام افراد مبتلا یکسان نیست. به همین دلیل شما باید در زندگی خودتان عوامل محرّک و مؤثر بر بیماری‌تان را بشناسید و تا حد امکان آن‌ها را حذف کنید. در ادامه، نه مورد از شایع‌ترین عوامل محرک بیماری پسوریازیس به شما معرفی شده‌اند.

• استرس

افزایش آنی سطح استرس یا تنش مدام در زندگی می‌توانند باعث تشدید وخامت بیماری پسوریازیس شوند. پسوریازیس خود به تنهایی می‌تواند برای برخی از بیماران استرس‌زا باشد.

• آب‌وهوای سرد و خشک

در شرایطی که دما و رطوبت کاهش پیدا می‌کند، احتمال تشدید علائم بیماری پسوریازیس افزایش می‌یابد.

• ترومای پوستی

بنا به نظر ملانی ای. واریکا، درماتولوژیست مرکز پزشکی کرماونت در نیویورک، ترومای پوستی می‌تواند در عود علائم بیماری پسوریازیس مؤثر باشد. برخی از انواع تروماهای پوستی عبارتند از برش، خراش پوست، نیش حشرات و یا آفتاب‌سوختگی شدید.

• برخی از داروهـا

پیش از مصرف هر نوع دارو با هر قصد و منظور، حتماً با پزشک معالج خود مشورت کنید تا از عدم اثرگذاری آن دارو بر علائم بیماری خود مطمئن شوید. دکتر ملانی ای. واریکا می‌گوید که برخی از داروها مثل بتابلاکرها، لیتیوم و داروهای آنتی‌مالاریال می‌توانند باعث افزایش التهاب در بدن و تشدید علائم پسوریازیس شوند.

• افزایش وزن

افزایش وزن یا چاقی در تشدید وخامت بیماری پسوریازیس نقش دارند. این ادعا در سال ۲۰۱۳ و طی یک تحقیق که در نشریه آکادمی درماتولوژی آمریکا به انتشار رسید، اثبات شد.

• مصرف دخانیات

مصرف دخانیات و تنباکو نه تنها باعث تشدید علائم پسوریازیس می‌شود، بلکه احتمال ابتلا به پسوریازیس را هم در افراد سالم افزایش می‌دهد.

• بیماری‌های عفونی

دکتر واریکا می‌گوید که برخی از بیماری‌های عفونی مثل ایدز و عفونت استرپتوکوکی می‌توانند احتمال عود علائم بیماری پسوریازیس را افزایش دهند.

• مصرف الکل

مصرف الکل با افزایش وخامت علائم پسوریازیس در ارتباط مستقیم است.

• رژیم غذایی

اخیراً پژوهش‌های متعددی با موضوع بررسی نقش رژیم‌های غذایی در تشدید یا بهبود علائم بیماری پسوریازیس به تألیف رسیده‌اند. در سال ۲۰۱۸ یک تحقیق در نشریه آکادمی درماتولوژی آمریکا به انتشار رسید که نشان می‌داد کاهش میزان کالری در رژیم غذایی به بهبود علائم بیماری پسوریازیس کمک می‌کند؛ و این مکانیسم اثرگذاری مشخصاً در میان بیماران دارای اضافه‌وزن شایع‌تر است.

راه‌کارهای کنترل علائم بیماری پسوریازیس

برای کنترل علائم بیماری پسوریازیس راهکارهای مختلفی پیش روی شما هستند که برخی از آن‌ها را به تنهایی در منزل می‌توانید به کار بگیرید و برخی دیگر باید تحت نظر پزشک اجرا شوند.

اگر بسامد عود علائم پسوریازیس در شما بالاست، در این باره با پزشک معالج خود مشورت کنید. پزشک می‌تواند شرایط بیماری شما را مورد بررسی قرار دهد و برمبنای یافته‌های خود طرح درمانتان را اصلاح کند.

همانطور که گفتیم، برخی از راهکارهای کنترل علائم بیماری پسوریازیس بسیار ساده‌اند و خودتان به تنهایی می‌توانید آن‌ها را در منزل پیاده کرده و از این طریق سبک زندگیتان را اصلاح کنید. در ادامه این راهکارهای ساده و کاربردی برای شما معرفی شده‌اند.

• اطلاعات خود را درباره بیماری پسوریازیس افزایش دهید.

برای آنکه یک روش مناسب جهت کنترل علائم بیماری پسوریازیس پیدا کنید، در وهله اول باید اطلاعات خود را درباره آن بیماری و علائم همراه افزایش دهید.

دکتر واریکا در مصاحبه با سایت هلث‌لاین اظهار داشته‌است: “تمام افرادی که به بیماری پسوریازیس مبتلا هستند، باید با علل بروز این بیماری و همچنین، عوامل محرّک، دوره بیماری و روش‌های درمان احتمالی به خوبی آشنا باشند”. منابع و مرجع‌هایی که از سوی بنیاد ملّی پسوریازیس آمریکا و آکادمی درماتولوژی آمریکا معرفی می‌شوند، برای افزایش اطلاعات و آگاهی پیرامون بیماری پسوریازیس بسیار کارآمد هستند.

• پوست خود را حسابی آب‌رسانی کنید.

آب‌رسانی به پوست نقش بسیار مؤثری در بهبود علائم بیماری پسوریازیس دارد. دکتر واریکا می‌گوید که بیماران مبتلا به پسوریازیس روزانه باید از کرم‌ها یا دیگر محصولات حاوی نرم‌کننده برای مرطوب‌سازی پوست خود استفاده کنند. به این طریق، پوست بیمار به یک سد دفاعی قوی تبدیل می‌شود و علاوه بر آن، احتمال بروز ترومای پوستی نیز کاهش می‌یابد.

دکتر واریکا به هلث‌لاین گفته‌است: “بیماران مبتلا به پسوریازیس باید رطوبت‌رسانی به پوست را جدی بگیرند. در پی ابتلا به بیماری پسوریازیس، وقوع پدیده کوبنِر محتمل خواهد بود (پدیده کوبنر به معنی تشکیل پلاک‌های پسوریاتیک روی ناحیه‌هایی از بدن است که معمولاً دچار آسیب و ضایعه نمی‌شوند)؛ و متعاقباً بروز جراحت‌های پوستی مثل بریدگی، خراش، نیش حشرات و حتی تتو می‌تواند احتمال تشکیل پلاک‌های جدید روی نواحی گسترده از بدن را افزایش دهد.”

• در محیط خانه از دستگاه بخور استفاده کنید.

دکتر واریکا در گفتگو با هلث‌لاین گفته است: “استفاده از دستگاه بخور یا رطوبت‌رسان در محیط خانه، علی‌الخصوص در فصل سرد و خشک زمستان، رطوبت مورد نیاز پوست شما را تأمین می‌کند”. شما می‌توانید در زمان خواب شبانه یک دستگاه بخور در اتاق خواب خود روشن کنید. یا برای آنکه درصد رطوبت را در کل خانه بالا ببرید، در تمام اتاق‌ها و فضای پذیرایی خانه هم روزانه دستگاه بخور روشن نمایید.

منبع: https://healthline.com/