شماره بهره برداری ۱۹۰۴۲۴_۳

به اشتراک بگذارید
کلاه گذاشتن بعد از کاشت مو

پوشیدن کلاه بعد از کاشت مو و اصول آن

عمل کاشت مو (پیوند مو) یک روش جراحی برای برطرف کردن مشکل کم‌پشتی موهای سر، ریزش موی شدید و طاسی است. برای اینکه از این جراحی بهترین نتیجه را بگیرید، می‌بایست به نکات مراقبتی قبل و بعد از عمل توجه کنید. استفاده از کلاه مناسب یکی از مراقبت های بعد از کاشت مو است. در این مطلب قصد داریم تمام نکات مربوط به کلاه گذاشتن بعد از کاشت مو را با شما در میان بگذاریم. با ما همراه باشید.

چرا بعد از کاشت مو از کلاه استفاده می‌شود؟

بسیاری از افرادی که عمل کاشت مو را به عنوان راه حلی برای ریزش موهای خود انتخاب می‌کنند، نگران ظاهر سر خود بعد از انجام جراحی هستند. در عمل کاشت مو سر نیز مانند سایر جراحی‌ها جای زخم تا مدتی آشکار است. به همین خاطر پوشیدن کلاه بعد از کاشت مو در بین افراد راه حل رایجی است. با استفاده از کلاه می‌توان زخم‌ها را پوشاند و از پوست سر در برابر تابش مستقیم آفتاب و گرد و خاک حفاظت کرد. پزشکان هم پس از عمل جراحی کاشت مو به بیماران توصیه می‎‌کنند که هنگام خروج از منزل در شرایط آب و هوایی نامناسب، از کلاه استفاده کنند.

 

کلاه گذاشتن بعد از کاشت مو برای محافظت در برابر آفتاب

پس از کاشت مو پوست سر به میزان اندکی دردناک و ملتهب می‌شود. این التهاب می‌تواند در برابر تابش مستقیم آفتاب شدت پیدا کند. همچنین آفتاب‌سوختگی یکی از عواملی است که می‌تواند مانع از نتیجه‌بخشی عمل کاشت مو شود. آفتاب‌سوختگی به شدت به گرافت‌ها و یا فولیکول‌های پیوندی آسیب می‌زند.

از آنجایی که بسیاری از افراد بعد از کاشت مو تا چند روز دچار بی‌حسی پوست سر می‌شوند، تابش مستقیم آفتاب بر روی سر خود را احساس نمی‌کنند. به همین خاطر ممکن است تا چند روز بعد، متوجه آفتاب‌سوختگی نشوند. پس توصیه می‌شود تا چند هفته پس از کاشت مو، در فضای باز و در معرض آفتاب قرار نگیرید. اما در صورتی که ناچار به حضور در چنین محیطی هستید حتماً از کلاه استفاده کنید.

استفاده از کلاه در هوای بادی و بارانی

 یکی از موقعیت‌هایی که بعد از کاشت مو شما را دچار نگرانی می‌کند هوای بادی و بارانی است. البته خیس شدن سر و قرار گرفتن در معرض باد آسیب شدیدی به همراه ندارد اما می‌تواند باعث تحریک پوست سر شود. از آنجایی که پوست سر پس از کاشت مو بسیار حساس می‌شود، بهتر است تا مدتی پس از عمل در هوای بادی و بارانی نیز از کلاه استفاده کنید.

به علاوه، در نظر داشته باشید که محکم شدن فولیکول‌های پیوندی ۷ تا ۱۰ روز به زمان نیاز دارد. به همین خاطر باران و باد شدید می‌تواند فولیکول‌های پیوندی را که در این بازه بسیار حساس هستند جا به جا کند و یا حتی موجب جدا شدن آنها شود. تا حد امکان به مدت ۱۰ روز پس از کاشت مو در هوای نامساعد از منزل خارج نشوید. در صورتی که ناچار به ترک منزل هستید، کلاه را فراموش نکنید.

استفاده از کلاه برای محافظت در برابر گرد و خاک

آلودگی و گرد و خاک هم مانند آفتاب، باران و باد شدید می‌تواند برای فردی که به تازگی عمل کاشت مو انجام داده است، آسیب‌زا باشد. بعد از کاشت مو زخم‌های کوچکی بر روی سر ایجاد می‌شوند که در واقع زخم باز به حساب می‌آیند و خطر بروز عفونت در قسمت‌هایی که این زخم‌ها وجود دارند (ناحیه بانک مو و همچنین ناحیه کاشت مو) بالا است.

در صورت ایجاد عفونت، تارهای سالم مو از دست می‌روند و تارهای کاشته شده مو به طور پراکنده و نامنظم در سطح سر رشد می‌کنند. به علاوه، شما تا چند روز قادر به شستشوی موهای خود پس از انجام عمل کاشت مو نیستید پس، پوشیدن کلاه بعد از کاشت مو جهت رعایت بهداشت پوست سر در بیرون از منزل توصیه می‌شود.

 

اصول پوشیدن کلاه بعد از کاشت مو

یادگیری نحوه صحیح پوشیدن کلاه بعد از کاشت مو نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر اصول صحیح پوشیدن کلاه را بدانید می‌توانید به بهترین نحو از تارهای جدید مو در برابر آسیب‌های احتمالی، محافظت کنید. برخی از مهمترین موارد انتخاب و استفاده از کلاه در زیر عنوان شده است:

  • کلاهی را انتخاب کنید که گشاد و شل باشد. بهتر است برای انتخاب کلاه با پزشک خود مشورت کنید.
  • کلاه را با هر دو دست و به آرامی بر روی سر خود قرار دهید. مراقب باشید که کلاه به بخش‌هایی که نباید با آن تماس داشته باشد، برخورد نکند.
  • استفاده از کلاه کاسکت تا ۳ هفته پس از عمل کاشت مو می‌تواند آسیب جدی به فولیکول‌ها وارد کند.
  • هنگام برداشتن کلاه، دقت کنید که به هیچ عنوان آن را به صورت زاویه‌دار از روی سر خود بلند نکنید. کلاه باید به آرامی و به صورت کاملاً عمودی از روی سر برداشته شود تا به فولیکول‌ها آسیب نزد.
  • برای اطمینان از رعایت بهداشت، کلاه خود را مرتب بشویید.
  • استفاده از کلاه را تا زمانی که پزشک متخصص به شما توصیه می‌کند، ادامه دهید.

کلاه گذاشتن بعد از کاشت مو برای تارهای جدید مو ضرر ندارد؟

طبیعی است که بسیاری از افرادی که عمل کاشت مو را انجام می‌دهند نگران هستند که استفاده از کلاه برای تارهای جدید مو مضر باشد. واقعیت این است که یک روز بعد از عمل، استفاده از کلاه خطری برای موهای جدید نخواهد داشت. اما با توجه به اینکه فولیکول‌ها تا مدتی بعد از کاشت بسیار حساس هستند، و همچنین به این دلیل که پوست سر بعد از عمل دچار التهاب شده است، باید با احتیاط کامل،  به آرامی و طبق اصول گفته شده کلاه را بر روی سر خود قرار دهید. در غیر اینصورت دچار ریزش مو خواهید شد.

نکته دیگر اینکه در زمان‌هایی که هوا به شدت آفتابی، بادی و یا بارانی نیست از کلاه استفاده نکنید؛ زیرا تعریق سر نیز برای فردی که به تازگی عمل کاشت مو را انجام داده است، مطلوب نیست.

آیا روش های دیگری برای پنهان نگه داشتن پوست سر پس از کاشت مو وجود دارد؟

در مقاله‌ای از سایت njfue می‌خوانیم : جراح به شما پیشنهاد می کند حداقل ۱۰ روز بعد از عمل ا شروع به استفاده از کلاه یا سایر لوازم جانبی سر  کنید. با این حال ، اگر هنوز می خواهید پوست سر خود را بپوشانید ، جراح توصیه می کند یک کلاه گشاد و قابل تنظیم یا کلاه استفاده کنید. پزشک می تواند با معرفی مناسب ترین نوع کلاه شما را راهنمایی کند. همچنین عاقلانه است که لباس خود را بر این اساس انتخاب کنید. از پوشیدن لباس هایی که برای پوشیدن  آنها باید از بالای سر خود عبور کنید، خودداری کنید در عوض لباس‌هایی که با دکه یا زیپ از جلو باز شده و پوشیده می‌شوند را استفاده کنید.

اگر شما نیز تجربه‌ پوشیدن کلاه بعد از کاشت مو را داشته‌اید آنرا با ما در میان بگذارید.

Leave a Comment