زگیل تناسلی در مردان

بررسی همه روش های درمان زگیل تناسلی مردان

زگیل تناسلی ضایعه‌های برجسته‌ی کوچک و بزرگی هستند و بعضی از آن‌ها را می‌توان با دست لمس کرد، این ضایعه‌های گوشتی در آقایان به صورت برجستگی‌های پررنگ‌تر یا کم‌رنگ‌تر از رنگ پوست در نوک آلت تناسلی،  سایر نواحی دستگاه تناسلی خودر ا نشان می‌دهند.
همانطور که وجود ویروس HPVدر زنان بسیار خطرناک است، این ویروس در مردان هم می‌تواند خطرات و عوارض بسیاری داشته باشد. به همین دلیل است که باید بعد از دیدن اولین علئم نسبت به درمان زگیل تناسلی مردان اقدام کرد. پس بهتر است با شناخت این ویروس از ابتلا به آن پیشگیری کنید، ویروس زگیل تناسلی یکی از بیماری‌های عفونی و قابل انتقال در مردان است که ناحیه اندام تناسلی و مقعد را درگیر می‌کند. پاپیلومای انسانی عامل ایجاد این بیماری در بدن است و می‌تواند تا ماه‌ها بعد از ابتلا، علائم و نشانه‌ای نداشته باشد.

اما آیا این عارضه قابل درمان است؟ آیا راهی برای درمان زگیل تناسلی مردان وجود دارد؟ در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا با علائم زگیل تناسلی در آقایان و راه درمان زگیل تناسلی مردان بیشتر آشنا شوید.

علت زگیل تناسلی چیست؟

زگیل‌ تناسلی رشد بسیار کمی دارد و می‌توانند به صورت زگیل‌های تکی یا خوشه‌ای در نقاط مختلف ناحیه تناسلی رشد کنند. اما این بیماری هم مانند سایر بیماری‌ها بنا بر دلیل مشخصی ایجاد شده‌ است که این دلایل در زنان و مردان کمی با هم تفاوت دارند. در ادامه به دلایلی که موجب بروز ویروس HPV در بدن فرد می‌شود اشاره می‌کنیم:

• برقراری روابط جنسی بدون کاندوم
  • روابط جنسی متعدد
  • انتقال زگیل تناسلی از روی دست به ناحیه تناسلی
  • انتقال زگیل تناسلی از مادر به جنین در صورت زایمان طبیعی
  • تماس ناحیه تناسلی زوجین با یکدیگر

دلایل زگیل تناسلی در مردان

علائم زگیل تناسلی در مردان چیست؟

زگین تناسلی علائمی دارد که با شناخت این علائم می‌توانید در همان مراحل اولیه نسبت به درمان آن اقدام کنید:

• خارش و سوزش در ناحیه تناسلی
  • خونریزی در حین رابطه جنسی
  • قهوه‌ای یا صورتی شدن ناحیه تناسلی
  • تورم اندام تناسلی
  • ایجاد ضایعه‌های گوشتی روی آلت تناسلی و اطراف آن

عوارض و خطرات زگیل تناسلی در مردان چیست؟

برخی از زگیل‌های تناسلی خوش خیم هستند و به صورت ضایعه گوشتی روی پوست خود را نشان می‌دهند در حالی که بعضی از آن‌ها بدخیم هستند و موجب سرطان می‌شوند. باید برای درمان زگیل تناسلی مردان از هر نوعی به موقع اقدام کنید تا موثر واقع شود. پزشکان هر ساله نزدیک به ۴۲ هزار سرطان مرتبط با زگیل تناسلی را تشخیص می‌دهند که از این تعداد ۲۰ هزار نوع آن در مردان ایجاد می‌شود. به طور کلی مردانی که با چند زن رابطه جنسی دارند احتمال بیشتری وجود دارد که به زگیل تناسلی و سرطان مقعد مبتلا شوند، علاوه بر این موضوع کسانی که مبتلا به ویروس HIV هستند بدن بسیار ضعیفی در برابر این بیماری دارند. اما خطرات و عوارضی که زگیل تناسلی ممکن است برای آقایان ایجاد کند چیست؟

• زگیل تناسلی احتمال ابتلا به سرطان آلت تناسلی در مردان را تا ۶۰ درصد افزایش می‌دهد.
  • حدود ۹۰ درصد مردانی که به سرطان مقعد مبتلا می‌شوند، زگیل تناسلی دارند.
  • علت ۷۰ درصد سرطان‌های مربوط به گلو و اوروفارنکس، زگیل تناسلی در مردان است.

تشخیص زگیل تناسلی

برای تشخیص این عارضه ابتدا پزشک سابقه جنسی فرد و آلت تناسلی را معاینه و بررسی می‌کند. اگر پزشک با معاینه جسمی مشکوک به زگیل تناسلی شود لازم است که آزمایشات و تست‌های مختلفی انجام دهید تا وجود این عارضه را ثابت یا رد کند.
پزشکان معمولا از روشی به نام استووایتنینگ استفاده می‌کنند، در این روش اسید استیک ۵ درصد را برای ۵ تا ۱۰ دقیقه روی ناحیه مورد نظر قرار می‌دهند و پوست بدن را سفید می‌کنند تا بتوانند به راحتی وجود هرگونه ضایعه گوشتی را تشخیص دهند. برای بررسی دقیق از یک کولپوسکوپی جهت بزرگ‌نمایی این ناحیه استفاده می‌کنند، اگر ضایعه‌ای غیرعادی دیدند برای ادامه درمان از آن نمونه‌برداری می‌شود.

تشخیص زگیل تناسلی در مردان

روش های درمان زگیل تناسلی در مردان

به نقل از betterhealth: هیچ راه قطعی برای درمان زگیل تناسلی مردان وجود ندارد اما اگر به موقع نسبت به درمان زگیل تناسلی اقدام کنید با برخی روش‌های درمانی می‌توان آن را کنترل کرد. این روش‌های درمانی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم می‌توانند موفق عمل کنند:

• کرایوتراپی: در این روش پزشک سعی می‌کند تا زگیل را با نیتروژن مایع منجمد کند، این روش درمان به عنوان یکی از بهترین روش‌های درمانی شناخته شده و عوارض بسیار کمی دارد.
  • دارودرمانی: برخی پزشکان برای کنترل زگیل تناسلی از داروهای مختلفی استفاده می‌کنند که برای تاثیرگذاری بیشتر می‌توان در کنار سایر روش‌های درمانی از دارو به عنوان یک درمان مکمل استفاده کرد.
    از داروهای رایج در این عارضه می‌توان به پودوفیلوکس، رزین پودوفیلوم، فلوئورواوراسیل، اینترفرون آلفا و ایمیکیمودو اشاره کرد که به صورت موضعی و در محل مورد نظر باید استفاده شوند.
  • لیزر درمانی: لیزر درمانی یکی از بهترین روش‌ها برای از بین بردن زگیل‌های ریز و متوسط است، از این روش نمی‌توان برای زگیل‌های بزرگ و گوشتی استفاده کرد و از بی‌حسی موضعی استفاده می‌کنند. از معایب این روش می‌توان به هزینه بالا، طولانی بودن جلسات، باقی‌ماندن جای زخم اشاره کرد.
  • جراحی: از جراحی برای درمان و از بین بردن زگیل تناسلی بزرگ و گوشتی استفاده می‌کنند، در این روش پزشک با استفاده از بی‌حسی موضعی و گاهی اوقات بیهوشی ضایعه گوشتی را با تیغ می‌برد و جای آن را بخیه می‌زند.

روش های پیشگیری از زگیل تناسلی در مردان

برخی افراد تصور می‌کنند که استفاده از کاندوم می‌تواند از ابتلا زگیل تناسلی جلوگیری کند در حالی که اینگونه نیست، کاندوم نمی‌تواند از ابتلا صد در صد به این عارضه جلوگیری کند. شاید زگیل و ضایعه گوشتی در نواحی دیگر بدن باشند که در اثر تماس با پوست منتقل می‌شوند.

یکی از روش‌های درمان قطعی زگیل تناسلی در مردان تزریق واکسن گارداسیل است که باید قبل از ۳۰ سالگی تزریق شود، در صورتی که قبل از تزریق واکسن به زگیل تناسلی مبتلا شوید تزریق واکسن بی‌تاثیر خواهد بود. واکسن روی کسانی موثر است که تا به حال به این عارضه مبتلا نشدند و ویروس آن در بدنشان فعال نیست.

بیشتر بخوانید:
زگیل تناسلی در زنان

درمان زگیل تناسلی در مردان

معرفی کلینیک صدف

برای انجام خدمات زیبایی پوست و مو باید به یک کلینیک معتبر مراجعه کنید تا معایب و عوارض عمل زیبایی و خدمات زیبایی را به حداقل برسانید. تجهیزات و دستگاه‌های مدرن و جدید، تخصص پزشکان، استفاده از وسایل و ابزار تمیز و بهداشتی، محیط مناسب و ده‌ها عامل دیگر که در کاهش عوارض و خطرات عمل‌های زیبایی موثر هستند.

یکی از کلینیک‌های معتبری که می‌توانید با خیال راحت و اطمینان خاطر به آن‌جا مراجعه کنید، کلینیک صدف است. این کلینیک در شهر تهران قرار دارد و با ارائه خدمات خوب و با کیفیت و رضایت مراجعین توانسته توجه افراد بسیاری را جلب کند. در این کلینیک انواع خدمات پوست و مو اعم از مزوتراپی، کربوکسی تراپی، میکرونیدلینگ، لیزر درمانی و سایر خدمات زیبایی ارائه می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با دیگر خدمات کلینیک صدف پیشنهاد می‌کنیم به وب‌سایت این مجموعه مراجعه کنید.

زگیل تناسلی در مردان در چه نواحی خود را نشان می‌دهند؟
مجرای ادرار، آلت تناسلی، بیضه‌ها، راست روده از رایج‌ترین بخش‌ها برای بروز زگیل تناسلی در مردان هستند.

آیا ابتلا به زگیل تناسلی در مردان همیشه با علائم و نشانه همراه است؟
خیر، گاهی اوقات فرد این ویروس را در بدن خود دارد اما علائمی نشان نمی‌دهد و به اصطلاح ناقل است.

آیا تنها راه انتقال این عارضه از طریق تماس جنسی است؟
خیر، زگیل تناسلی می‌تواند از طریق اپیلاسیون، سونای بخار و حوله آلوده، و از طریق رابطه جنسی دهانی منتقل شود.

آیا دخول کامل موجب انتقال این عارضه به مقعد می‌شود؟
خیر، دخول واژنی و مقعدی اگر کامل انجام شود هم دلیلی بر انتقال این عارضه نیست، چرا که این ویروس از طریق تماس پوستی هم منتقل می‌شود.