شماره بهره برداری ۱۹۰۴۲۴_۳

به اشتراک بگذارید
انواع ریزش مو

با انواع ریزش مو آشنا شوید

ریزش مو که به آن آلوپسی نیز گفته می شود ، اختلالی است که در اثر وقفه در چرخه تولید مو در بدن ایجاد می شود. ریزش مو می تواند در هر نقطه از بدن رخ دهد، اما بیشتر اوقات پوست سر را درگیر می‌کند. به طور متوسط  پوست سر دارای ۱۰۰۰۰۰ مو است که دوره های رشد ، استراحت ، ریزش و بازسازی را طی می کند.

در مقاله‌ای از سایت nyulangone می‌خوانیم: یک چرخه رشد مو شامل سه مرحله است. در مرحله آناژن، موها به طور فعال رشد می‌کنند. این مرحله ممکن است سالها طول بکشد. در مرحله کاتاژن، رشد مو متوقف می‌شود و از فولیکول خود جدا می‌شود. مرحله کاتاژن حدود ۱۰ روز طول می‌کشد. در مرحله تلوژن فولیکول به مدت دو یا سه ماه استراحت می‌کند و سپس موها می‌ریزند. مرحله بعدی آناژن با رشد موی جدید در همان فولیکول شروع می‌شود. بیشتر مردم روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو به عنوان بخشی از این چرخه طبیعی را از دست می دهند.

اگر این چرخه دچار اختلال شود یا فولیکول مو آسیب ببیند، ممکن است موها سریعتر از زمان بازسازی شروع به ریزش کنند و منجر به علائمی مانند عقب رفتن خط رویش مو، ریزش مو یا نازک شدن کلی شود.

ریزش مو ممکن است با ژنتیک فرد مرتبط باشد، اگرچه بسیاری از شرایط پزشکی و رفتاری ممکن است چرخه رشد را مختل کرده و باعث ریزش مو شود. متخصصان پوست در زمینه اختلالات مو می توانند نوع ریزش مو و همچنین علت آن را تشخیص دهند. در ادامه مقاله به بررسی انواع ریزش مو می‌پردازیم.

آلوپسی آندروژنیک یا ریزش موی ارثی

ریزش موی آندروژنتیک شایع ترین نوع ریزش مو است آلوپسی آندروژنتیک که معمولاً به عنوان ریزش موی مردانه یا ریزش موی زنانه شناخته می شود، ارثی است اما با دارو یا جراحی قابل کنترل است.

الگوی مرد ریزش مو

در مردان، ریزش مو می‌تواند در هر زمان پس از بلوغ شروع شود و در طول سالها یا دهه ها پیشرفت کند. این ریزش مو از بالای شقیقه ها شروع می شود و در اطراف محیط و بالای سر ادامه می یابد و اغلب حلقه ای از موها را در کف سر به جا می‌گذارد. بسیاری از مردان با ریزش موی مردانه در نهایت طاس می‌شوند.

الگوی زنانه ریزش مو

در زنان، موها به آرامی در سراسر پوست سر نازک می‌شود اما خط مو معمولاً کاهش نمی‌یابد. بسیاری از زنان این نوع ریزش مو را به عنوان بخشی طبیعی از پیری تجربه می‌کنند. اگرچه ممکن است ریزش مو در هر زمان پس از بلوغ شروع شود. ریزش مو با الگوی زنانه می‌تواند موها را بطور چشمگیری نازک کند اما به ندرت منجر به طاسی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

جلوگیری از ریزش مو با ۲۷ راهکار موثر

آلوپسی آره‌تا یا ریزش موی سکه ای

در مقاله‌ای از سایت aafp می‌خوانیم: آلوپسی آره آتا یک آلوپسی حاد و تکه تکه است که ۲ درصد از جمعیت را بدون هیچ تفاوتی در جنسیت‌ تحت تاثیر قرار می‌دهد. تقریباً ۲۰ درصد از بیماران مبتلا کودکان هستند. علت این نوع از ریزش مو ناشناخته است اما احتمالاً خود ایمنی دلیل آن است. بیماران ممکن است بهبودی و عود را تجربه کنند. تشخیص معمولاً می‌تواند به صورت بالینی انجام شود.

ریزش مو در آلوپسی آرئاتا در سه الگوی مختلف رخ می دهد: آلوپسی تکه ای محدود، بیضی شکل و تکه های رنگی گوشتی در هر قسمتی از بدن است. آلوپسی توتالیس کل پوست سر را درگیر می‌کند و آلوپسی یونیورسالیس کل بدن را درگیر می‌کند.

بیشتر بخوانید:

درمان ریزش مو با مزوتراپی

آره تا

تلوژن افلوویوم ریزش مو بر اثر بیماری‌ها یا داروها

تلوژن افلوویوم  نوعی ریزش مو است و زمانی رخ می‌دهد که تعداد زیادی فولیکول روی پوست سر وارد مرحله استراحت چرخه رشد مو می‌شوند که تلوژن نامیده می‌شود اما مرحله بعدی رشد شروع نمی‌شود. این امر باعث می‌شود موها، بدون رشد موهای جدید در سراسر پوست سر شروع به ریزش کنند.

تلوژن افلوویوم به طور کلی منجر به طاسی کامل نمی‌شود. اگرچه ممکن است روزانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ تار مو از بین برود و موها نازک به نظر برسند مخصوصاً در تاج و شقیقه‌ها.

یک اتفاق یا بیماری مانند عدم تعادل تیروئید، زایمان، جراحی یا تب، به طور معمول باعث این نوع ریزش مو می‌شود. تلوژن افلوویوم همچنین ممکن است در نتیجه کمبود ویتامین یا مواد معدنی رخ دهد.

شروع یا قطع داروهای ضد بارداری خوراکی (قرص‌های ضد بارداری) نیز ممکن است باعث این نوع ریزش مو شود.

به دلایلی که برای پزشکان نامشخص است، این نوع ریزش مو ممکن است در برخی افراد تا سال‌ها ادامه داشته باشد. اگر موها به خودی خود رشد نکنند، متخصصین پوست می‌توانند دارویی را ارائه دهند که می‌تواند کمک کننده باشد.

آناژن افلوویوم

آناژن افلوویوم ریزش سریع مو در نتیجه درمان‌های دارویی مانند شیمی درمانی است. این داروهای قوی و سریع عملکرد سلول‌های سرطانی را از بین می‌برند اما ممکن است تولید فولیکول مو در پوست سر و سایر قسمت‌های بدن را نیز متوقف کنند. پس از پایان شیمی درمانی، موها معمولاً خود به خود رشد می‌کنند. متخصصان پوست می‌توانند داروهایی را برای کمک به رشد سریعتر موها ارائه دهند.

Tinea Capitis

Tinea capitis  که کرم حلقوی سر نیز نامیده می‌شود ، یک عفونت قارچی پوست سر است که علت شایع ریزش مو در کودکان است. این حالت باعث ریزش مو به صورت تکه‌هایی می شود که گاهی اوقات به صورت دایره ای شکل است و منجر به ایجاد نقاط طاس می شود که ممکن است به مرور زمان بزرگتر شوند. مناطق آسیب دیده اغلب قرمز یا پوسته پوسته به نظر می‌رسند و پوست سر ممکن است خارش داشته باشد. زخم ها یا تاول‌هایی که چرک را ترشح می‌کنند نیز می‌توانند روی پوست سر ایجاد شوند. کودک مبتلا به این بیماری ممکن است در نتیجه مبارزه با سیستم ایمنی بدن با عفونت، ورم غده در پشت گردن یا تب پایین داشته باشد.

متخصصان پوست می‌توانند داروی ضد قارچی را که برای از بین بردن قارچ تجویز کنند. اگر تینا کاپیت زود تشخیص داده شود رشد مجدد مو عالی خواهد بود.

Tinea Capitis

آلوپسی سیکاتریسیال

آلوپسی سیکاتریسیال، که به آن آلوپسی زخمی نیز گفته می‌شود، نوعی نادر از ریزش مو است که در آن التهاب، فولیکول‌های مو را از بین می‌برد و باعث ایجاد بافت اسکار در محل آنها می شود. پس از تشکیل بافت اسکار، موها دوباره رشد نمی‌کنند.

ریزش مو ممکن است آنقدر آهسته شروع شود که علائم قابل توجه نباشند یا موها به یکباره شروع به ریزش کنند. علائم دیگر شامل خارش شدید، تورم و ضایعات قرمز یا سفید در پوست سر است که ممکن است شبیه بثورات باشد. این نوع ریزش مو می‌تواند در هر سنی رخ دهد و مردان و زنان را درگیر می‌کند.

بیشتر بخوانید:

درمان ریزش مو

هیپوتریکوز

هیپوتریکوز یک بیماری ژنتیکی نادر است که در آن موهای بسیار کمی روی پوست سر و بدن رشد می‌کند. نوزادانی که با این بیماری متولد می‌شوند ممکن است در ابتدا رشد موی معمولی داشته باشند. با این حال، موهای آنها چند ماه بعد می‌ریزد. بسیاری از افراد مبتلا به هیپوتریکوز تا ۲۵ سالگی طاس هستند. گزینه‌های درمانی کمی برای این بیماری وجود دارد  اما برخی داروها ممکن است به ضخیم شدن یا رشد مجدد موها کمک کنند.

 Hypothyroidism

ریزش موی هورمونی

ریزش مو به دلایل تغییرات هورمونی و عدم تعادل در هورمون‌ها نیز ممکن است رخ دهد. این نوع ریزش مو در زنانی که دچار سندرم تخمدان پلی کیستیک می‌شود زیاد دیده می‌شود.

از علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ریزش شدید و کم پشت شدن موها
  • جوش شدید در صورت
  • موهای زائد در صورت و بدن
  • به تاخیر افتادن یا قطع شدن عادت ماهانه
  • چاق شدن

با مشاهده هر یک از علائم باید سریعا به پزشک مراجعه کنید و تحت نظر باشید این بیماری پس از درمان ممکن است دوباره برگردد. بهترین راه حل داشتن سبک زندگی سالم است. خوشبختانه بعد از درمان به کمک مولتی ویتامین و مزوتراپی موهای از دست رفته مجددا رشد خواهند کرد.

ریزش مو بر اثر سبک نادرست زندگی

سبک نادرست زندگی که در آن خواب کم یا زیاد و در ساعات نامناسب باشد، مصرف آب کم باشد، مصرف دخانیات و الکل زیاد باشد و از طرفی به ورزش توجه نشود باعث افزایش سطح استرس خواهد شد. همچنین در مقاله‌ای از سایت webmd درباره نقش رژیم غذایی در ریزش مو می‌خوانیم: رژیم کم پروتئین یا رژیم غذایی با محدودیت شدید کالری نیز می‌تواند باعث ریزش موی موقت شود.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله خواندید ریزش مو دلایل بسیار زیادی می‌تواند داشته باشد. برخی انواع آن به راحتی درمان می‌شوند و برخی دیگر را باید جدی گرفت. به همین دلیل بهتر است به الگوی ریزش موهای خود توجه کنید و در صورت تغییر در این الگو یا دیدن ضایعات در پوست سر خود سریعا به پزشک مراجعه کنید. قطعا مراجعه سریعتر به پزشک باعث می‌شود روند درمان ساده‌تر شود.

 

Leave a Comment