عوارض جانبی تزریق پی آر پی

عوارض جانبی تزریق پی آر پی برای درمان ریزش مو

یک خبر خوب برایتان داریم! به لطف پیشرفت فناوری در طول سالیان اخیر، دیگر نیازی نیست که برای افزایش ضخامت و سرعت رشد موها متحمل عمل‌های جراحی سنگین و پرهزینه شوید؛ زیرا به‌جای آن‌ها یک روش درمان جدید شناسایی و عرضه شده‌است که مبتنی بر تزریق پلاسمای غنی از پلاکت به پوست سر است. این روش درمان بسیار ساده است و برای درصد بالایی از مردان و زنان مبتلا به ریزش مو/طاسی الگومند مؤثر و کارآمد می‌باشد. در این روش، پلاکت‌های خون در ترکیب با برخی از دیگر ترکیب‌ها، فولیکول‌های مو را تحریک می‌کنند و موجب فعالسازی آنها و در نهایت رویش مجدد موها می‌شوند.

آیا تزریق prp عوارض جانبی دارد؟

نیازی نیست از چیزی بترسید! از دهۀ ۱۹۸۰، روش پلاسمادرمانی برای مقاصد و اهداف مختلف مثل تسریع روند بهبود زخم و جوان‌سازی پوست مورد استفاده بوده‌است. و بنا به اعلام وبسایت “درمان با پلاسمای غنی از پلاکت” در استرالیا، عوارض جانبی این روش بسیار نادر و محدود بوده‌اند. با این حال، در تمام روش‌های درمان مبتنی بر تزریق، احتمال ورود آسیب به رگ‌های خونی یا عصب‌ها و حتی احتمال بروز عفونت در ناحیه تزریق وجود دارد؛ اما این احتمال‌ها بسیار جزئی و ناچیزاند. برخی از بیماران گزارش کرده‌اند که پس از تزریق، احساس کشیدگی در پوست سر داشته‌اند؛ و تعداد اندکی نیز پس از تزریق دچار سردرد شده‌اند. شما نیز احتمالاً به دلیل تزریق‌ها یک درد خفیف در پوست سر خواهید داشت و اندکی قرمزی و خونریزی نقطه‌ای را نیز در نواحی تزریق مشاهده خواهید کرد.

عوارض جانبی تزریق پی آر پی برای درمان ریزش مو بسیار محدودند؛ اما شامل موارد زیر می‌شوند:

• آسیب رگ‌های خونی
  • آسیب به عصب‌ها
  • سفت‌شدگی و کشیدگی پوست سر
  • سردرد خفیف

به‌طور معمول خودِ عمل تزریق هیچ عارضه جانبی‌ای برای بیمار به دنبال ندارد؛ اما از آنجاییکه پزشک برای کاهش درد تزریق از بوپیواکائین یا لیگنوکائین به عنوان ماده بی‌حس‌کننده استفاده می‌کند، این احتمال وجود دارد که پوست سر شما به این ترکیبات واکنش نشان دهد. بنابراین، اگر می‌دانید که نسبت به این ماده‌های بی‌حس‌کننده و دیگر ترکیبات شیمیایی مشابه حساسیت دارید، حتماً پیش از آغاز درمان درمان‌گر خود را در جریان بگذارید. البته پزشک یا درمان‌گر، پیش از آغاز درمان، درباره سابقه هر گونه حساسیت از شما سؤال خواهد پرسید.

احتمال پیدایش سلول‌های سرطانی یا تومور در ناحیه تزریق صفر است؛ زیرا آنچه به زیر پوست سر شما تزریق می‌شود، خون خودتان است که از رگ ساعدتان گرفته شده‌است و از طریق تکنیک سانتریفیوژ، گلبول‌های قرمز آن از پلاسما جداسازی شده‌اند. پلاسمایی که به سر شما تزریق می‌شود، بخشی از خون‌تان است که حاوی مقادیر زیادی پلاکت می‌باشد و وظیفه پلاکت‌ها آن است که از طریق لخته‌سازی مانع خونریزی شوند.

اگر هر کدام از نشانه‌ها یا شرایط زیر را در خود مشاهده می‌کنید، از گزینه پلاسمادرمانی به‌کل صرف‌نظر کنید!

درمان ریزش مو با تزریق پلاسمای غنی از پلاکت، برای همه مناسب و کارآمد نیست. افرادی که سابقه مصرف طولانی و افراطی الکل یا مواد مخدر را دارند یا به استعمال دخانیات عادت پیدا کرده‌اند، نباید برای درمان ریزش مو از روش پلاسمادرمانی استفاده کنند. عوارض جانبی تزریق پی آر پی در این افراد به مراتب بیشتر است. به‌علاوه، هر کدام از موارد زیر نیز می‌توانند تأثیر روش پلاسمادرمانی را مختل کنند:

• سرطان
  • هیپوفیبریموژنمی
  • اختلال‌های متابولیک
  • اختلال‌های سیستمیک
  • عفونت حاد و یا مزمن
  • بیماری‌های پوستی مزمن
  • سندرم اختلال پلاکت
  • ترومبوسیتوپنی
  • بیماری کبدی مزمن
  • ناپایداری همودینامیک

ورزشکاران حرفه‌ای توجه کنند!

باید این نکته را مد نظر داشته باشید که در قانون سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ که در سال ۲۰۱۱ به تصویب رسید، تمام انواع تزریق پلاسمای غنی‌ازپلاکت به بافت‌های ماهیچه‌ای و اسکلتی مجاز و بلامانع اعلام شد‌ه‌اند و ورزشکاران پیش از دریافت چنین تزریقاتی ملزم به اعلام آن به سازمان مذکور نیستند. اما در هر صورت پیش از انجام تکنیک پلاسمادرمانی حتماً برای بار دیگر قانون سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ را بررسی کنید تا مطمئن شوید تغییر و اصلاحاتی در آن وارد نشده باشد.