شماره بهره برداری ۱۹۰۴۲۴_۳

به اشتراک بگذارید
مراقبت های بعد از کاشت ریش و سبیل

مراقبت های بعد از کاشت ریش و سبیل

داشتن ریش و سبیل پرپشت و یک‌دست یکی از معیارهای جذابیت ظاهری برای آقایان است. امروزه بنا بر دلایل مختلفی چون عوامل ژنتیکی، تغذیه نامناسب، مصرف سیگار و دخانیات، استفاده از شوینده‌های نامناسب و… حدود نیمی از مردان به عارضه کم‌پشتی ریش و سبیل مبتلا هستند.
خوشبختانه متخصصین کاشت مو در سراسر جهان توانستند راه و روش‌های اصولی و مطمئنی را برای کاشت ریش و سبیل آقایان ابداع کنند. در حال حاضر بسیاری از افراد برای کاشت ریش و سبیل خود از این روش‌ها استفاده می‌کنند. طبق آخرین آمار از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ کاشت ریش و سبیل حدود ۱۲۰ درصد در مقایسه با سال‌های گذشته افزایش داشته است. در این میان درصد موفقیت و رضایت از این روش‌ها بسیار بالا بوده است.
در این مقاله قصد داریم تا شما را با بهترین روش‌های کاشت ریش و سبیل و مراقبت های بعد از کاشت ریش و سبیل آشنا کنیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بررسی مراحل کاشت ریش و سبیل

با توجه به healthline: روش‌های کاشت ریش و سبیل از گذشته تا به امروز دستخوش تغییرات بسیاری شده است. به طوری که امروزه از روش‌های درمانی جدیدی استفاده می‌کنند که در مقایسه با روش‌های گذشته علاوه بر اینکه عوارض و معایب بسیار کمتری دارند، از دوران نقاهت کوتاه‌تری هم برخوردار هستند. به این ترتیب فرد پس از چند روز استراحت می‌تواند به روال زندگی عادی خود برگردد.
در ادامه با مراحل کاشت ریش و سبیل آشنا خواهید شد:

برداشت

در این مرحله معمولا موهای سر تراشیده می‌شوند تا پزشک به پیاز مو دید وسیع‌تری داشته باشد. سپس فولیکول‌های مورد نظر را به صورت رندوم و تصادفی از بانک موی سر استخراج می‌کنند. البته قبل از اینکه پزشک اقدام به برداشت فولیکول‌ها کند، از یک بی حسی موضعی در این ناحیه استفاده می‌کند تا در حین برداشت متوجه هیچگونه دردی نشوید.

کاشت

بعد از اینکه کار برداشت به اتمام رسید پزشک از یک بی حسی موضعی برای قسمت ریش و سبیل استفاده می‌کند. سپس بعد از بی حسی تمام فولیکول‌های برداشت شده را در این ناحیه می‌کارد.

بهبود

تنها ۲۴ ساعت بعد از کاشت می‌توانید صورت خود را بشوئید و بعد از ۵ روز نگهداری و مراقبت از ناحیه کاشت می‌توانید به روال قبل زندگی خود بازگردید.

بیشتر بخوانید:

مزایا و معایب کاشت ریش و سبیل

مراقبت بعد کاشت ریش و سبیل

بررسی مراقبت های بعد از کاشت ریش و سبیل

بعد از عمل کاشت ریش و سبیل با هر روشی، فرد باید علاوه بر استراحت کردن به راهنمایی‌های مربوط به مراقبت های بعد از کاشت ریش و سبیل هم توجه داشته باشد. تا دوران بهبودی و نقاهت آن علاوه بر کوتاه شدن با نتیجه و بازده بهتری همراه باشد.
در ادامه با مراقبت های بعد از کاشت ریش و سبیل بیشتر آشنا خواهید شد:

تغذیه

  • داشتن یک برنامه غذایی بعد از کاشت ریش و سبیل بسیار مهم است. وعده‌های غذایی باید جوری تنظیم شوند که ویتامین، پروتئین و مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین کنند. این مواد روی ترمیم زخم‌های ناشی از کاشت ریش و سبیل بسیار موثر است و می‌تواند به کوتاه شدن دوره نقاهت کمک بسیاری کند.
  • در مواردی ممکن است فرد در وعده‌های غذایی خود ویتامین‌ها و پروتئین‌ها و مواد لازم را دریافت نکند. از این رو استفاده از مکمل‌های غذایی می‌تواند یک گزینه مناسب برای جذب ویتامین و مواد موردنیاز بدن باشد.
  • بهتر است تا چند روز قبل و بعد از عمل کاشت ریش و سبیل از مصرف دخانیات، نوشیدنی‌های الکلی و.. خودداری کنید. نوشیدنی‌های الکلی خون را رقیق می‌کنند و ریسک خونریزی قبل و بعد از عمل را در ناحیه پیوند افزایش می‌دهند.
  • بعد از کاشت ریش و سبیل باید میزان مصرف مایعات را افزایش دهید. در این دوران باید بیش از قبل آب و نوشیدنی‌های طبیعی میل کنید. چون با کمبود آب بدن پوست بدن دهیدراته می‌شود و این موضوع می‌تواند منجر به خشک شدن فولیکول‌های کاشته شده شود. از طرفی زمانی که مایعات بدن تامین شوند خون‌رسانی به فولیکول‌های مو با سرعت بیشتری انجام می‌شود و در نتیجه دوره نقاهت فرد به مراتب کاهش پیدا می‌کند.

داروها

  • داروهای تجویز شده از جانب پزشک را مرتب و بر اساس دستور مصرف آن استفاده کنید. سعی کنید بهداشت محل کاشت را به درستی رعایت کنید تا درصد عفونت ناحیه مورد نظر کاهش پیدا کند.
  • یکی از مهم‌ترین نکات مراقبت‌های بعد از کاشت ریش و سبیل استفاده از آنتی بیوتیک است. در عمل کاشت ریش و سبیل همانند سایر عمل‌های زیبایی ریسک عفونت بالاست. به همین منظور پزشک برای دوران بعد از عمل آنتی بیوتیک‌ و مسکن برای بیمار تجویز می‌کند. زمانی که اثر بی حسی از بین برود بدن فرد برای مهار درد به مسکن نیاز دارد، به همین دلیل پزشک مسکن‌هایی برای فرد تجویز می‌کند که هر ۴ ساعت باید آن را مصرف کند.

بیشتر بخوانید:

ماینوکسیدیل بعد از کاشت ریش و سبیل

مزوتراپی بعد کاشت ریش و سبیل

شستشو و بهداشت

  • تنها بعد از گذشت ۲۴ ساعت می‌توانید صورت خود را شستشو دهید. برای شستشو صورت خود باید از یک لیف نرم استفاده کنید و صورت خود را به صورت دورانی ماساژ دهید. بعد از کاشت ریش و سبیل باید به مدت یک هفته روزی دوبار صورت خود را بشوئید. در زمان شستشو به هیچ عنوان خود را در معرض تماس با بخار آب و آب گرم قرار ندهید، سعی کنید شستشو صورت را با آب ولرم انجام دهید.
  • برای کوتاهی ریش خود تا سه ماه بعد از کاشت، باید از قیچی استفاده کنید و به هیچ عنوان از ماشین ریش‌تراش برای کوتاهی استفاده نکنید.

سایر مراقبت‌ها

  • بعد از کاشت ریش و سبیل باید به مدت ۱۴ روز از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری کنید. زمانی که فولیکول‌های پیوند زده شده در معرض آفتاب قرار بگیرند ضعیف می‌شوند، به این ترتیب ممکن است تراکم موهای کاشته شده کاهش پیدا کند. پس بهتر است در زمان خروج از منزل از یک کلاه نقاب دار استفاده کنید.
  • به مدت دو هفته بعد از کاشت ریش و سبیل، فعالیت‌های ورزشی سنگین خود را به حداقل برسانید.

دوره نقاهت کاشت ریش و سبیل چقدر است؟

با وجود اینکه مراقبت های بعد از کاشت ریش و سبیل در تمامی روش‌ها یکسان است، اما دوران نقاهت کاشت ریش و سبیل در روش‌های درمانی مختلف بسیار متفاوت است. کم و زیاد بودن طول دوره نقاهت تا حد زیادی به حرفه‌ای بودن و مهارت پزشک بستگی دارد. اما به طور معمول دوران نقاهت کاشت ریش و سبیل مانند سایر روش‌های جراحی با درد و خونریزی همراه نیست.
از روز دوم بعد از عمل به راحتی می‌توانید به روال زندگی عادی خود بازگردید، اما لازم است تا پنج روز بعد از عمل از محل پیوند مراقبت کنید و همیشه آن را خشک نگه دارید. در پنج روز اول از دست زدن به ناحیه کاشت جلوگیری کنید. تنها دلیل آن هم این موضوع است که فولیکول‌های مو هنوز جای خود را ثابت نکرده‌اند و نیاز به زمان بیشتری دارند. درست بعد از گذشت سه ماه موهای کاشته شده همانند موهای صورت رشد می‌کنند و ظاهر آن به قدری طبیعی می‌شود که به هیچ عنوان مشخص نمی‌کند که فرد ریش و سبیل کاشته است یا نه.

چه مدت باید از کار مرخصی گرفت؟

برای اینکه سریع‌تر بهبودی خود را پیدا کنید، لازم است که راهنمایی‌های مربوط به مراقبت های بعد از کاشت ریش و سبیل را با دقت انجام دهید و به آن‌ها توجه داشته باشید.
معمولا بعد از گذشت ۲ تا۳ روز بعد از عمل می‌توانید به زندگی روزمره خود بازگردید. اما برای اینکه زخم‌های مربوط و التهاب و تورم پوست کمی کاهش پیدا کند بهتر است تا ۵ روز اول استراحت کنید.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم تا علاوه بر آشنایی با روش‌های کاشت ریش و سبیل در آقایان، با مراقبت های بعد از کاشت ریش و سبیل هم آشنا شوید. با رعایت نکات مربوط به مراقبت های بعد از کاشت ریش و سبیل می‌توانید نتیجه بسیار خوب و مثبتی از کاشت خود بگیرید.

 

Leave a Comment