شماره بهره برداری ۱۹۰۴۲۴_۳

به اشتراک بگذارید
عوارض پی آر پی

بررسی عوارض پی آر پی و درمان آن

جوانی و شادابی پوست نقش مهمی در جذابیت چهره دارد. افزایش سن، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و همچنین سبک زندگی ناسالم مانند تغذیه نادرست، مصرف الکل و… می‌تواند پوست را دچار تغییراتی کند. خشک و زبر شدن پوست، بروز چین‌وچروک، از بین رفتن انطاف‌پذیری پوست و سایر آسیب‌های پوستی از جمله تغییراتی است که شادابی پوست را از بین می‌برد. این موضوع در بعضی از موارد ممکن است اعتمادبه‌نفس و کیفیت روابط اجتماعی فرد را تحت‌تاثیر قرار دهد. از همین رو روش‌هایی برای جوان‌سازی پوست به وجود آمده است که می‌تواند شادابی و انرژی را به چهره شما برگرداند. پی آر پی یکی از مدرن‌ترین روش‌هاست که به‌دلیل کم‌تهاجمی بودن آن، حداقل عوارض را به همراه دارد. در این مقاله به بررسی عوارض پی آر پی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

پی آر پی چیست؟

PRP به‌معنای پلاسمای غنی از پلاکت است. پلاکت‌ها یکی از سلول‌های خونی هستند که وظایفی مانند لخته کردن خون و بهبودی را به عهده دارند. بنابراین از پی آر پی می‌توان برای ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده پوست و مو استفاده کرد. نحوه انجام این روش بدین صورت است که ابتدا از بدن بیمار خون گرفته شده و سپس با استفاده از سانتریفیوژ پلاکت‌ها از سایر اجزا جدا شده و به‌منظور تحریک رشد و ترمیم سلول‌های پوست یا مو به یک نقطه خاص تزریق می‌شود. پی آر پی معمولا برای بهبود پوست صورت و تقویت رشد موها به کار می‌رود که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

پی آر پی مو

پلاسمای غنی از پلاکت با بازیابی سلول‌های پوستی و آزاد کردن فاکتورهای رشد در ناحیه سر می‌تواند عملکرد فولیکول‌های مو را تقویت کند. پی آر پی مو در رشد مجددها موها، تقویت ریشه‌ها و تارهای مو و همچنین ترمیم موها بعد از کاشت نقش موثری دارد.

پی آر پی صورت

یکی از پیشرفته‌ترین روش‌های مراقبت از پوست و جوان‌سازی آن، پی آر پی صورت است. پلاسمای غنی از پلاکت می‌تواند تولید کلاژن و الاستین ازدست‌رفته را دوباره تحریک کرده و از این طریق شادابی را برای چهره به ارمغان بیاورد.

عوارض پی آر پی

با مزایای پی آر پی آشنا شوید.

تزریق پی آر پی می‌تواند نقش چشمگیری در بهبود بعضی از مناطق آسیب‌دیده صورت و بدن داشته باشد. از جمله مزایای پی آر پی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بدون ایجاد حساسیت
  • بدون نیاز به جراحی
  • دارای نتیجه‌ای کاملا طبیعی
  • بهبود زخم‌ها
  • جلوگیری از ریزش مو
  • تقویت رشد موها
  • کاهش التهاب پوست
  • جوان‌سازی و بازسازی بافت پوست
  • از بین بردن خطوط ریز و چین‌وچروک‌ها
  • قابل‌ترکیب با سایر روش‌های درمانی مانند میکرونیدلینگ

آیا پی آر پی عوارض دارد؟

از آنجایی که تزریق پی آر پی با استفاده از پلاکت‌های خود بیمار انجام می‌شود، این روش معمولا هیچ واکنش خطرناکی به همراه ندارد. با این حال، تمام درمان‌هایی که به روش تزریق انجام می‌شوند، ممکن احساسات ناخوشایندی در فرد ایجاد کنند. اما در بیشتر موارد، عوارض پی آر پی به حدی کم و سطحی است که افراد می‌توانند بلافاصله بعد از تزریق، فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرند. در ادامه به عمومی‌ترین عوارض PRP که ممکن است فرد را درگیر خود کند، اشاره می‌کنیم.

عوارض معمول در دوران نقاهت

عوارض پی آر پی ممکن است شامل کبودی،‌ تورم یا قرمزی خفیف باشد. بروز عفونت در پی آر پی بسیار نادر است و تنها در صورتی که این روش در کلینیک‌های غیرمعتبر و توسط فرد غیرمتخصص و بی‌تجربه انجام شود، ممکن است اتفاق بیفتد.

بر اساس مجله پزشکی plasticsurgerykey، عوارض prp مانند کبودی و تورم بعد از گذشت ۲ تا ۳ روز از تزریق از بین می‌رود. از طرفی، پی آر پی را می‌توان با سایر روش‌های درمانی مانند میکرونیدلینگ ترکیب کرد. عوارض پی آر پی در این صورت ممکن است شامل موارد بیشتری مانند احساس گرما، سفتی و خارش پوست در محل درمان باشد که بعد از گذشت ۱۲ تا ۴۸ ساعت برطرف می‌شود.

دوران نقاهت پی آر پی

عوارض پی آر پی مو چیست؟

عوارض پی آر پی مو هم می‌تواند مانند عوارض معمول این روش درمانی یا ناشی از روش تزریق باشد. از جمله عوارض احتمالی پی آر پی مو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وارد شدن آسیب به رگ‌های خونی در پوست سر
  • وارد شدن آسیب‌های عصبی
  • بروز عفونت در محل تزریق
  • کلسیفیکیشن یا به وجود آمدن بافت اسکار در محل تزریق
  • عوارض جانبی ناشی از بی‌حسی مانند درد عضلانی، گیجی یا مشکلات کنترل ادرار

علاوه بر این‌ها ریزش مو هم در گزارش عوارض پی آر پی مو آمده است. اما به گفته سایت پزشکی promdhealth، ۱۰ تا ۱۵ درصد از موهای انسان همواره در فاز تلوژن قرار دارند. این فاز مرحله‌ای از سیکل طبیعی موهاست که می‌تواند تا ۳ ماه طول بکشد. در فاز تلوژن موهای قدیمی در حال استراحت هستند و موهای جدید از فولیکول‌های دیگر شروع به رشد می‌کنند. اگر بعد از انجام پی آر پی، موها خیلی زود وارد این فاز شوند، فرد موهای بیشتری از دست می‌دهد و این موضوع باعث کم‌پشت شدن موها می‌شود.

عوارض پی آر پی پوست چیست؟

عوارض پی آر پی پوست ممکن است تنها ناشی از سوراخ شدن پوست توسط سوزن باشد. از آنجایی که در این روش هیچ ماده‌ای از خارج به بدن انسان وارد نمی‌شود، احتمال بروز عفونت یا واکنش‌های آلرژیک بسیار پایین است. با این حال، فرد احتمال دارد بعد از تزریق با عوارض زیر مواجه شود:

  • التهاب پوست
  • کبودی
  • تورم
  • قرمزی

با انجام مراقبت‌های لازم بعد از درمان می‌توانید از بروز عوارض پی آر پی تا حد زیادی جلوگیری کرده و احتمال آن را کاهش دهید.

عوارض پی آر پی پوست

آیا پی آر پی سرطان زا است؟

درمان پی آر پی تنها با استفاده از پلاکتی است که از خون خود فرد گرفته می‌شود. این ماده زردرنگ سرشار از فاکتورهای رشد است که می‌تواند به بهبود ریزش مو، بافت پوست و سایر آسیب‌های پوستی کمک کند. بنابراین هیچ دلیلی وجود ندارد که این ماده که به‌طور طبیعی در خون انسان وجود دارد، باعث سرطان شود. از طرفی هیچ مطالعه‌ای به ارتباط بین پی آر پی با سرطان پوست یا تومور اشاره نکرده و هیچ حرفی از وجود سرطان در میان عوارض پی آر پی زده نشده است.

کلام آخر

پی آر پی درمانی برای جلوگیری از ریزش مو یا جوان‌سازی پوست یکی از کم‌تهاجمی‌ترین و ایمن‌ترین روش‌های درمانی است. با این حال هر درمانی که با تزریق همراه باشد، عوارضی هرچند کم خواهد داشت. در این مقاله به بررسی عوارض پی آر پی پرداختیم. اگر شما قصد انجام این روش را دارید، بهتر است با آگاهی کامل از عوارض احتمالی آن دست به اقدام بزنید. همچنین توجه کنید که انجام مراقبت‌های لازم قبل و بعد از عمل می‌تواند تا حد زیادی از بروز عوارض PRP جلوگیری کند.

Leave a Comment