شماره بهره برداری ۱۹۰۴۲۴_۳

به اشتراک بگذارید

پی آر پی مو چیست و چه نقشی در تقویت مو دارد؟

ریزش مو می‌تواند یک اتفاق ناراحت‌کننده و ناامیدکننده برای تمام افراد اعم از زن و مرد باشد. ریزش مو یا نازک شدن موها باعث ایجاد تغییر چشمگیری در ظاهر افراد می‌شود. از همین رو، بسیاری از افراد در مواجهه با این معضل به دنبال راه‌حلی برای درمان ریزش موهای خود می‌گردند. پی آر پی مو یکی از جدیدترین و مدرن‌ترین روش‌های درمانی برای ترمیم موها و افزایش تراکم موهای سر است. اما پی آر پی چیست؟ آیا PRP مو روی رشد و تقویت موها تاثیرگذار است؟ در این مقاله به بررسی کامل این روش درمانی و قیمت پی آر پی مو می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

پی آر پی مو چیست؟

پلاسما قسمت مایع خون است که از آب و پروتئین ساخته شده است که به گلبول‌های سفید و قرمز خون و همچنین پلاکت‌ها اجازه می‌دهد با کمک جریان خون حرکت کنند. پلاکت نوعی سلول خونی است که باعث لخته شدن خون می‌شود. پلاکت‌ها نقشی اساسی در بهبود دارند.

از همین رو پزشکان دریافتند که پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) می‌تواند تاثیر چشمگیری در بهبود جراحات و آسیب‌های تاندونی، عضلانی، مفاصل و حتی پوست و مو داشته باشند. پلاکت‌ها زمانی که در ناحیه درمان قرار گرفتند، فاکتورهای رشد را آزاد می‌کنند و باعث ترمیم و رشد سلول‌ها می‌شوند. در اثر این اتفاقات، روند بهبودی بدن تحریک شده و سریع‌تر انجام می‌شود.

بنابراین در پاسخ به سوال PRP مو چیست، می‌توانیم بگوییم که یک روش درمانی کلینیکال است که در آن پلاسمای غنی از پلاکت را برای درمان ریزش موها و رشد مجدد آن‌ها به پوست سر تزریق می‌کنند.

آیا پی آر پی برای درمان ریزش مو موثر است؟

با اینکه دلیل علمی ۱۰۰ درصدی برای تاثیر PRP مو وجود ندارد، اما شواهد نشان می‌دهد که PRP می‌تواند ریزش مو را درمان کند و باعث تحریک رشد طبیعی موها شود. در سال ۲۰۱۹ تحقیقات زیادی برای پاسخ به این سوال که آیا PRP مو باعث درمان ریزش موها می‌شود یا خیر صورت گرفت. نتیجه یکی از مطالعات سیستماتیک که روی ۲۶۲ نفر با بیماری آلوپسی آندروژنتیک انجام شد، نشان داد که تزریق پی آر پی، ریزش موها را کاهش داده و باعث افزایش قطر و تراکم موها شده است.

همچنین در همین سال تیم دیگری روی ۴۶۰ نفر مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک و آلوپسی آره‌آتا آزمایش انجام دادند. در نهایت بیشتر مطالعات از درمان موثر پی آر پی مو که رشد مجدد موها را به دنبال داشته است، صحبت کرده‌اند. نتیجه این آزمایش‌ها در مقالاتی در مجله PubMed به ثبت رسیده است.

آیا پی آر پی برای تقویت مو موثر است؟

پلاکت‌ها یکی از چهار جز اصلی خون هستند که به رشد و بازسازی سلول کمک می‌کنند. پی آر پی یا پلاسمای غنی از پلاکت همان‌طور که از اسمش پیداست، حدود پنج برابر بیشتر از خون معمولی، پلاکت دارد. این غلظت از پلاکت‌ها فاکتورهای رشد بیشتری به همراه دارند. بنابراین به‌سرعت می‌توانند ناحیه تحت درمان را بهبود دهند و به رشد مجدد بافت کمک کنند.

مو هم از این قاعده مستثنی نیست. در واقع شواهد و مطالعات نشان داده است که پی آر پی مو علاوه بر کمک به جلوگیری از ریزش مو، می‌تواند رشد و تقویت موها را هم به همراه داشته باشد. از همین رو در بسیاری از موارد، بعد از کاشت مو و برای تقویت موهای کاشته‌شده، پزشک تزریقPRP مو را پیشنهاد می‌دهد.

 

 

چهپی آر پی مو کسانی کاندید مناسبی برای درمان PRP هستند؟

مطالعات نشان داده است که بهترین کاندیدهای PRP مو کسانی هستند که به‌تازگی موهای خود را از دست داده‌اند. چراکه اگر مدت زیادی از ریزش موها گذشته باشد، احیای فولیکول‌های مو مشکل خواهد بود. حالت ایده‌آل برای PRP مو ناحیه‌هایی از سر هستند که فولیکول‌های ضعیفی دارند.

در پی آر پی مو مانند هر عمل زیبایی دیگری مهم است که افراد انتظارات واقع‌بینانه‌ای از این درمان داشته باشند. نتیجه پی آر پی مو تا حد زیادی به سلامت فرد بستگی دارد. بنابراین کسانی که از سلامت عمومی برخوردار هستند، داروی خاصی مصرف نمی‌کنند و سیگار نمی‌کشند، می‌توانند نتیجه خوبی برای خود متصور شوند.

چه کسانی نمی توانند از PRP مو برای درمان ریزش مو استفاده کنند؟

پی آر پی مو در کسانی که مدت‌هاست موهای خود را از دست داده‌اند، نتیجه مطلوبی به همراه ندارد. همچنین بیمارانی که کاملا کچل هستند، ممکن است نتوانند نتیجه مورددلخواه خود از PRP درمانی را به دست آورند. همچنین سلامت عمومی از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین کسانی که به لوپوس، بیماری‌های تیروئیدی، انواع مشکلات پوستی، دیابت، اختلالات کبدی و سایر اختلالات زمینه‌ای مبتلا هستند، نمی‌توانند با کمک این روش،‌ ریزش موی خود را درمان کنند.

مراحل درمان مو با پی آر پی چگونه است؟

PRP مو یک فرایند سه مرحله‌ای است. در مرحله اول یک نمونه خون معمولا از بازوی شما گرفته می‌شود. این نمونه برای جداسازی مایعات با چگالی‌های مختلف درون سانتریفیوژ قرار می‌گیرد. بعد از حدود ۱۰ دقیقه، خون شما به سه لایه پلاسمای بدون پلاکت، پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) و سلول‌های قرمز خون تقسیم می‌شود.

در مرحله آخر پی آر پی با استفاده از سرنگ به ناحیه‌هایی از سر که نیاز به رشد بیشتر موها دارد، تزریق می‌شود. هنوز تحقیقات کافی برای اثبات موثر بودن این روش انجام نشده است. اما تجربه و شواهد زیادی برای این درمان وجود دارد.

مراقبت های بعد از پی آر پی مو چگونه است؟

برای اطمینان از نتیجه مطلوب باید بعد از درمان هم مراقبت‌های لازم را انجام دهید. عدم مراقبت کافی از موها نتیجه نهایی را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می‌دهند. از جمله مراقبت‌های لازم بعد ازPRP مو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تا ۴۸ ساعت بعد از عمل در معرض نور خورشید قرار نگیرید.
  • اگر نمی‌توانید در خانه بمانید، حتما از کلاه استفاده کنید.
  • بعد از دو روز برای محافظت از پوست سر خود از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.
  • شستشوی سر و صورت به جلوگیری از عفونت کمک می‌کند.
  • تا دو هفته بعد از عمل از مصرف داروهای ضدالتهاب مانند ایبوپروفن و پاراستامول خودداری کنید.
  • از مصرف ویتامین E، سیر و سایر رقیق‌کننده‌های خونی در روزهای ابتدایی بپرهیزید.
  • تا چند روز بعد از عمل از کشیدن سیگار و مصرف الکل خودداری کنید.

خوردن ویتامین E

مزایای پی آر پی مو چیست؟

PRP درمانی از سال‌ها پیش موردتوجه بسیاری از پزشکان قرار گرفته بود. در سال‌های اخیر متخصصان به تجربه دریافتند که این روش درمانی برای ریزش موها و کمک به سلامتشان موثر است. از جمله مزایای پی آر پی مو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود و تقویت فولیکول‌های مو
  • کاهش سرعت ریزش مو
  • رشد موهای جدید
  • کمک به بهبود سریع‌تر پوست سر بعد از کاشت مو

از دیگر مزایای روش این است که می‌توان آن را همراه با سایر روش‌های درمانی انجام داد. بر اساس مقاله منتشرشده در سال ۲۰۲۱ در Wiley Online Library، ترکیب میکرونیدلینگ و PRP می‌تواند بازسازی کلاژن را افزایش داده و نتیجه بهتری برای بیمار به ارمغان آورد. پی آر پی مو به‌تنهایی باعث رشد قابل‌توجه موها در بیماری آلوپسی آندروژنیک می‌شود. اما ترکیب آن با میکرونیدلینگ درمان را تکامل بخشیده و ترمیم موها، جوانسازی پوست و بهبود جای زخم و جوش را به همراه دارد.

عوارض پی آر پی مو چیست؟

از آنجایی که پی آر پی از خون خود شما گرفته و به سر تزریق می‌شود، خطر ابتلا به بیماری‌های واگیردار در این روش وجود ندارد. با این حال، هر درمانی که شامل تزریق باشد، ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد. عوارض احتمالی پی آر پی مو عبارت‌اند از:

  • آسیب به رگ‌های خونی یا عصبی
  • عفونت
  • جمع شدن کلسیم در نقاط تزریق
  • بافت اسکار

از طرفی هنگام تزریق پی آر پی مو از مواد بی‌حس‌کننده استفاده می‌شود. ممکن است پوست شما نسبت به این ماده واکنش منفی نشان دهد. بنابراین از قبل در این مورد با پزشک صحبت کنید.

نتایج prp مو چه زمانی دیده میشود؟

نتیجه پی آر پی مو پس از گذشت ۴ تا ۶ هفته بعد از تزریق نتیجه قابل‌توجهی به بار می‌آورد. با این حال، در بعضی از افراد ممکن است این مدت تا ۳ ماه هم طول بکشد. البته برای رسیدن به نتیجه دلخواه معمولا به بیشتر از یک جلسه نیاز است.

مزوتراپی مو

 

ماندگاری پی آر پی چقدر است؟

نتیجه حاصل از درمان پی آر پی برای ریزش مو حداقل ۱۲ ماه به طور می‌انجامد. اگرچه ماندگاری نتیجه پی آر پی مو می‌تواند به عوامل مختلفی مانند شرایط جسمانی شما، تعداد دفعات تزریق پی آر پی مو و همچنین کیفیت پی آر پی تزریق‌شده بستگی دارد.

برای درمان ریزش مو چند جلسه پی آر پی نیاز است؟

بر اساس مجله پزشکی healthline، پی آر پی مو به حداقل سه جلسه درمانی با فاصله ۴ تا ۶ هفته از هم نیاز دارد. برای حفظ نتیجه PRP مو لازم است هر ۴ تا ۶ ماه یک‌بار مجدد به نسبت به تزریق پی آر پی اقدام کنید.

هزینه پی آر پی مو چقدر است؟

قیمت prp مو معمولا به عوامل مختلفی مانند موقعیت جغرافیایی کلینیک،‌ کیفیت تجهیزات مورداستفاده، افزودن مواد مغذی و… بستگی دارد. همچنین برای رسیدن به نتیجه مطلوب تنها یک جلسه کافی نیست. معمولا بیماران پس از سه جلسه تزریق پی آر پی نتیجه دلخواهشان را دریافت می‌کنند. قیمت پی آر پی در کلینیک صدف برای هر جلسه از یک تا دو میلیون تومان متغیر است.

چرا کلینیک صدف انتخاب مناسبی برای پی آر پی مو است؟

کلینیک صدف به‌دلیل داشتن مجوز رسمی از وزارت بهداشت، تیم پزشکی مجرب و ماهر، تجهیزات و امکانات پیشرفته و همچنین مشاوره رایگان قبل و بعد از عمل از بهترین و معتبرترین کلینیک‌های تخصصی در حوزه پوست و مو است. به‌طوری که در طول ۱۰ سال فعالیت، این مجموعه توانسته است رضایت بیش از ۹۸ درصد از مشتریانش را جلب کند.

کلام آخر

اگر نگران ریزش موهای خود هستید، گزینه‌های درمانی زیادی از جمله مصرف دارو و کاشت مو پیش رو دارید. از دیگر گزینه‌های درمان ریزش مو پی آر پی مو است. اگرچه اثبات‌های علمی محدودی برای این درمان وجود دارد اما بسیاری از متخصصان معتقدند که PRP مو راهی مطمئن و موثر برای کمک به رشد و تقویت موهاست. در این مقاله به سوال پی آر پی مو چیست و قیمت پی آر پی مو چقدر است، به‌طور مفصل پاسخ دادیم. اگر در این زمینه سوالی دارید،‌ در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

۲۴ comments

niloo ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۵:۴۴

سلام وقت بخیر. من کم خونی دارم. با این وجود آیا میتونم پی آر پی انجام بدم؟

Reply
کلینیک صدف ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۰

با سلام. قبل از انجام پی آر پی مو شرایط جسمی شما توسط پزشک بررسی می‌شود. در صورت داشتن کم‌خونی شدید یا پایین بودن تعداد پلاکت خون متاسفانه این عمل برای شما موثر نخواهد بود.

Reply
سرور ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۵:۴۵

سلام. من به خاطر کم کاری تیروئید موهام خیلی دچار ریزش شده. با پی آر پی مو میتونم جلوی ریزش بیشتر موهام رو بگیرم یا حتی پی آر پی میتونه باعث رشد مجدد موهام بشه؟

Reply
کلینیک صدف ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۰

با سلام. پی آر پی تنها برای افرادی نتیجه مطلوب به همراه خواهد داشت که از سلامت عمومی برخوردار باشند. بیماری‌های تیروئیدی مانع از عملکرد مناسب پی آر پی مو می‌شوند. بنابراین متاسفانه انجام این عمل به شما توصیه نمی‌شود.

Reply
محمد امیری ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۵:۴۶

سلام. من یه قسمت‌هایی از سرم به دلیل ریزش مو کم پشت شده. در نظر داشتم مو بکارم ولی الان دیدم که پی آر پی برای ریزش مو هم جواب میده. پی آر پی میتونه جایگزین کاشت مو بشه؟

Reply
کلینیک صدف ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۵:۴۹

با سلام. تشخیص و انتخاب روش مناسب به عهده پزشک است.

Reply
علیرضا موسوی ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۵:۴۷

سلام من ۳۵ سالمه و موهام از ۲۰ سالگی شروع به ریزش کرده. تا الان از محلولا و شامپوهای زیادی استفاده کردم ولی نتیجه نداده. اگه برای پی آر پی هزینه کنم نتیجه میگیرم ازش؟

Reply
کلینیک صدف ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۵:۴۹

با سلام. نتیجه پی آر پی برای ریزش موی ارثی یا هورمونی تایید نشده است. برای رسیدن به نتیجه دلخواه و انتخاب روش درمانی مناسب حتما به یک متخصص مراجعه کنید.

Reply
سولماز ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۵:۴۸

سلام وقت بخیر. من برای ریزش موهای سرم به پزشک مراجعه کردم و علتش رو التهاب پوست سرم تشخیص داده و برام پی آر پی تجویز کرده. پی آر پی التهاب رو بدتر نمیکنه؟

Reply
کلینیک صدف ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۵:۴۸

با سلام. پی آر پی خاصیت ضدالتهابی دارد. بنابراین با از بین بردن التهاب ممکن است باعث درمان ریزش موهایتان شود. 

Reply
Mahmoud ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۸

سلام من چند پنج جلسه مزوتراپی انجام دادم آیا لازم هست که پی آر پی نیز انجام بدم؟

Reply
کلینیک صدف ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۹

با سلام بستگی به نظر پزشکتون داره میتونید دوره مزوتراپی رو تموم کنید و اگر حس کردید باز هم نیاز به درمان دارید از پی آرپی استفاده کنید

Reply
حسین ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۰

سلام ۱۸ سالمه مو هام دارع میریزه وبعضی جاهاش خیلی نازک شده آیا پی آرپی میتونه کمکم کنه

Reply
کلینیک صدف ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۵:۲۱

با سلام بهتره به پزشک مراجعه کنید و علت ریزش مو رو پیدا کنید. پی آر پی مفیده ولی ممکنه پزشک درمان های ترکیبی رو مناسبتر بدونه

Reply
جواد ۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶

سلام ادرستون کجاست

Reply
کلینیک صدف ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۳

با سلام
خیابان دکتر شریعتی، بلوار میرداماد، رودبار شرقی، پلاک ۴۷، ساختمان پزشکان رودبار، طبقه پنج

Reply
علي ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۲

باسلام خسته نباشید من یک سالی استرس خیلی شدیدی داشتم که از موقعه ای که این استرس شروع شد سه ماه بعدش موهام شروع کرد به ریزش شدید و خیلی از قسمتای سرم الان به طور الگوی خالی شده میخواستم بدونم پی ارپی میتونه اونارو برگردونه ٢٢ سالم هم هست

Reply
کلینیک صدف ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۷

با سلام باید اول به پزشک مراجعه کنید و بعد آزمایشات لازم دلیل ریزش موی شما مشخص بشه ممکنه دلیل فقط استری نباشه. بعد از اون دکتر با توجه به دلایل و وضعیت شما بهترین روش درمان یا ترکیبی از اونهارو تجویز میکنه

Reply
mohammad ۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۰

باسلام
آیاتزریق پی آر پی درافرداد بالای ۴۰ سال که ریش موی ارثی دارند جواب می دهد؟

Reply
کلینیک صدف ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۹

با سلام
مزوتراپی ، پی آر پی و سایر روش های درمان میتونن در کند کردن روند ریزش موی ارثی موثر باشن ولی بهترین درمان کاشت مو هست. با این حال توصیه میکنیم توسط پزشک متخصص ویزیت بشید.

Reply
mohammad ۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۵

باسلام
آیاتزریق پی آرپی بادرد همراه هست؟

Reply
کلینیک صدف ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۸

با سلام خیر به طور کلی تزریق پی آر پی دردناک نیست. ممکنه در برخی افرراد که آستانه تحمل دردشون پایینه یا با توجه به ناحیه تزریق درد کمی حس بشه

Reply
نرگس ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۳:۱۹

سلام من کم کاری تیروئید دارم اما کنترل شدست و مداوم ده ساله که تحت نظر پزشکم و قرص مصرف میکنم .بنظذتون پی ار پی برام مناسبه؟

Reply
کلینیک صدف ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۱

با سلام با توجه به کنترل شده بودن مشکل تیروئید پی آر پی مشکلی نداره با این حال بهتره از پزشک متخصص کلینیک مشاوره بگیرید.

Reply

Leave a Comment