علت تیرگی کشاله ران و واژن چیست؟

سفیدی واژن و ناحیه تناسلی یکی از دغدغه‌های اصلی زنان است که خوشبختانه راه و روش‌های درمانی مختلفی برای این عارضه بوجود آمده است. علم پزشکی در این زمینه به قدری پیشرفت کرده که امروزه می‌توان به کمک دارودرمانی و روش‌های دیگر موجب رفع تیرگی واژن و کشاله ران شد.
رنگ تیره واژن و کشاله ران یک عارضه خطرناک پوستی نیست بلکه پوست این ناحیه بنا بر دلایل مختلف دچار سایش و اصطحکاک شده و تغییر رنگ می‌دهد. سفید بودن این ناحیه می‌تواند بر کیفیت رابطه جنسی زوجین تاثیرگذار باشد به همین دلیل بهتر است به سلامت پوست این ناحیه توجه کنید.
علت تیرگی کشاله ران و واژن چیست؟ برای اینکه بتوانید یک روش مناسب را انتخاب کنید لازم است که اول از همه با علت تیرگی واژن و کشاله ران آشنا شوید. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

علل تیرگی واژن چیست؟

علت تیرگی کشاله ران و واژن چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که تیرگی واژن علت‌های مختلفی دارد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

• افزایش سن: با بالا رفتن سن هورمون‌هایی در بدن بانوان تولید می‌شود که منجر به تیرگی واژن می‌شود.
  • ژنتیک: یکی از مهم‌ترین دلایل تیرگی واژن ژنتیک است که موجب تیرگی و سیاهی واژن و ناحیه تناسلی می‌شود.
  • رطوبت و تعریق: پوشیدن لباس‌ زیر پلاستیکی و مرطوب بودن ناحیه تناسلی نه تنها موجب عفونت و قارچ می‌شود بلکه ناحیه واژن و آلت تناسلی را تیره می‌کند.
  • تغییرات هورمونی: تغییرات و اختلالات هورمونی، سندرم تخمدان پلی کیستیک، تغییرات متابولیسم هورمون‌ها، افزایش هورمون‌های مردانه همه از عواملی هستند که موجب تیرگی و سیاهی ناحیه تناسلی و واژن می‌شوند.
  • بارداری: در دوران بارداری پوست بدن دچار تغییرات بسیاری می‌شود که این تغییرات ناشی از اختلالات هورمونی بدن است.
  • عفونت واژن: عفونت واژن موجب خارش و سوزش این ناحیه تناسلی شده به دنبال آن پوست واژن و ناحیه تناسلی تیره می‌شود.
  • ورزش: ورزش‌هایی چون دوچرخه سواری و اسب سواری که موجب سائیدگی و اصطحکاک ناحیه ران و کشاله‌ها می‌شوند در تیره شدن واژن تاثیرگذارند.
  • خشکی واژن: اگر واژن به هر دلیل خشک شود و ترشح و رطوبت نداشته باشد ترک‌های ریز در ناحیه پرینه موجب تیره شدن واژن می‌شوند.
  • بیماری‌های پوستی: برخی از بیماری‌های پوستی که ناحیه تناسلی خانم‌ها را درگیر خود می‌کند موجب خارش و التهاب در این ناحیه می‌شود. این خارش و التهاب در نهایت موجب تیرگی واژن و ناحیه تناسلی خواهد شد.
  • استفاده از تیغ و ژیلت: برای شیو موهای زائد این ناحیه هرچه بیشتر از تیغ و ژیلت استفاده کنید تیرگی واژن و ناحیه تناسلی هم بیشتر خواهد شد. بهتر است برای جلوگیری از تیرگی این ناحیه از سایر روش‌های درمانی چون لیزر موهای زائد بدن استفاده کنید که علاوه بر حذف موهای زائد به روشن شدن پوست این ناحیه هم کمک بسیاری می‌کند.

علل تیرگی واژن چیست؟

روش های درمان تیرگی واژن

به نقل از وب‌سایت arvivaesthetics: تیرگی واژن مانند سایر عارضه‌های پوستی درمان‌های بسیار متعددی دارد اما همه‌ی این راه‌های درمانی نمی‌تواند روی افراد نتیجه یکسان و مطلوبی داشته باشند. میزان تاثیرگذاری این روش‌های درمانی با توجه به نوع پوست، شدت عارضه، سن مراجعه کننده، مهارت و تخصص پزشک و سایر عوامل متفاوت است. در ادامه با بهترین و مهم‌ترین روش‌های رفع تیرگی واژن آشنا می‌شوید:

اسکراب

یکی از رایج‌ترین و کم عارضه‌ترین روش‌های درمانی برای روشن شدن پوست واژن و ناحیه تناسلی استفاده از اسکراب است. اسکراب‌های مختلفی وجود دارد که با توجه به شدت تیرگی و نوع پوستی که دارید می‌توایند برای سفید شدن ناحیه تناسلی دو تا سه بار در هفته از آن استفاده کنید.

استفاده از دارو و کرم

کرم‌ها و لوسیون‌های روشن کننده پوست در مقایسه با سایر روش‌های درمانی کمی دیربازده هستند. برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب باید مدت زمان بیشتری از آن‌ها استفاده کنید، اگر به مدت ۶ ماه روزی دوبار از این داروها و کرم‌ها استفاده کنید قطعا به نتیجه مطلوبی می‌رسید.

لیزر درمانی

یکی از بهترین و رایج‌ترین روش‌ها برای از بین بردن تیرگی و سیاهی واژن، لیزر درمانی است که می‌تواند علاوه بر رفع تیرگی این ناحیه موجب از بین رفتن و حذف موهای زائد بدن شود و بدین ترتیب با یک تیر دو نشان را می‌زنید.

روش های خانگی درمان تیرگی واژن

برخی تصور می‌کنند که روش‌های خانگی به دلیل عدم استفاده از مواد شیمیایی نه تنها برای پوست ضرری ندارند بلکه در کوتاه‌ترین زمان هم به نتیجه می‌رسید، در حالی که اینگونه نیست. احتمال حساسیت و آلرژی در روش‌های خانگی نسبت به سایر روش‌های درمانی بسیار بالاست معمولا در روش‌های خانگی برای سفید کردن پوست ناحیه تناسلی از موادی چون سیب‌زمینی، آلوئه ورا، زردچوبه، لبو و روغن‌های گیاهی استفاده می‌کنند.

روش های خانگی درمان تیرگی واژن

علل تیرگی کشاله ران چیست؟

به نقل از وب‌سایت healthline: کشاله ران هم مانند واژن و ناحیه تناسلی دچار تیرگی پوست می‌شود که این تیرگی بنابر دلایل مختلفی بوجود آمده می‌آید و این دلایل عبارتنداز:

• اضافه وزن و چاقی یکی از رایج‌ترین و شایع‌ترین دلیل سیاهی و تیرگی کشاله ران است.
  • مرطوب ماندن این ناحیه و استفاده از لباس‌ زیر پلاستیکی و بی‌کیفیت نه تنها موجب بروز عفونت قارچی می‌شود بلکه تیرگی این ناحیه را هم افزایش می‌دهد.
  • کمبود برخی ویتامین‌های بدن و استفاده از داروهای مختلف مانند داروهای شیمی درمانی موجب این تیرگی می‌شود.
  • افزایش سن و سال و تغییرات هورمونی در بدن زنان که به واسطه افزایش سن ایجاد می‌شود.
  • استفاده از تیغ و ژیلت برای شیو کردن موهای زائد ناحیه تناسلی و کشاله ران هم این تیرگی را افزایش می‌دهد.

علل تیرگی کشاله ران چیست؟

روش های درمان تیرگی کشاله ران

تیرگی کشاله ران هم مانند تیرگی واژن قابل درمان است اما باید یکی از بهترین و مناسب‌ترین راه‌ها را برای درمان این عارضه انتخاب کرد. بهترین و مناسب‌ترین روش درمان تیرگی کشاله ران عبارتنداز:

• لایه برداری: لایه‌برداری که توسط ماسک‌ها قوی و شیمیایی انجام می‌شود یک لایه عمیق از سطح پوست را برداشته و موجب روشن شدن و شفافیت بیشتر پوست در ناحیه مورد نظر می‌شود. اگر شدت تیرگی زیاد باشد قطعا این روش یکی از بهترین و مناسب‌ترین روش‌های درمانی است.
  • لیزر درمانی: لیزر درمانی یکی از بهترین و مطمئن‌ترین روش‌های درمان تیرگی و سیاهی در کشاله ران است. میزان ماندگاری نتایج حاصل از این روش در مقایسه با سایر روش‌های درمانی بسیاری بیشتر است به همین دلیل کسانی که دچار تیرگی شدید در این ناحیه هستند بهتر است از این روش استفاده کنند.
  • میکرودرم ابریژن: این روش درمانی لایه‌برداری پوست صورت را انجام می‌دهد و در طی جلسات متعدد موجب از بین رفتن سلول‌های مرده سطح پوست می‌شود. لایه‌برداری که توسط میکرودرم آبریژن انجام می‌شود در مقایسه با سایر روش‌های لایه‌برداری کمی ضعیف‌تر عمل می‌کند.
  • استفاده از دارو و کرم: یکی از رایج‌ترین روش‌های درمانی استفاه از پماد و کرم است که این روش‌ها برخلاف سایر روش‌هایی که معرفی شدند برای تاثیرگذاری به مدت زمان بیشتری نیاز دارند. معمولا طول دوره هر یک از این داروها و کرم‌ها ۶ ماه است و باید به صورت روزانه و روتین از آن‌ها استفاده شود.
  • روش های خانگی: اگر به دنبال یک روش کم هزینه هستید، روش‌های خانگی علاوه بر اینکه یکی از کم عارضه‌ترین روش‌های درمانی هستند به عنوان یکی از کم‌هزینه‌ترین روش‌های درمان شناخته می‌شود. روش‌های خانگی به دلیل عدم استفاده از مواد شیمیایی در ساختارشان به مدت زمان بسیار بیشتری نیاز دارند تا نتیجه درمان را نشان دهند. دوره درمان برخی از این روش‌ها حدود ۶ تا ۹ ماه است.

روش های درمان تیرگی کشاله ران

روش های پیشگیری از تیرگی کشاله ران و واژن

تیره شدن پوست بدن در ناحیه واژن و کشاله ران در طول زمان یک امر طبیعی است اما با استفاده از برخی روش‌ها می‌توان از ابتلا به تیرگی کشاله ران و واژن جلوگیری کرد.

• ورزش کردن و داشتن یک برنامه غذایی درست و اصولی
  • مصرف غذاهایی سرشار از ویتامین K، C،E و D
  • استفاده از اپیلاسیون و لیزر به جای تیغ و ژیلت
  • استفاده از لباس‌های نخی و گشاد
  • استفاده از ژل شست‌وشو و آب ولرم برای شست‌وشوی ناحیه تنسالی و کشاله ران

معرفی کلینیک صدف

یکی از کلینیک‌های معتبر شهر تهران که در زمینه پوست و مو در حال ارائه خدمات به مراجعه کنندگان می‌باشد کلینیک صدف است. این کلینیک با بهره‌گیری از بهترین و مدرن‌ترین تجهیزات و دستگاه‌های جراحی، متخصصین با تجربه و مجرب و اتاق‌های جراحی مجزا خدمات با کیفیتی را به مراجعین ارائه می‌کند. کیفیت بالا خدمت رسانی باعث شده تا افراد بسیاری برای انجام خدمات زیبایی کلینیک صدف را انتخاب کنند.

بهترین روش‌های خانگی برای درمان تیرگی و سیاهی کشاله ران و ناحیه تناسلی کدامند؟
ترکیب روغن نارگیل و آبلیمو، خمیر جوش شیرین، آلوئه ورا، اسکراب بلغور، اسکراب شکر، خمیر سیب زمینی و وازلین از بهترین روش‌های درمان خانگی هستند.

بهترین روغن‌های گیاهی برای درمان تیرگی کشاله ران کدامند؟
روغن رازیانه، آرگان و سیاه دانه از بهترین روغن‌های رفع تیرگی کشاله ران هستند.

کدامیک از روش‌های درمان تیرگی کشاله ران و واژن به عنوان بهترین روش شناخته شده‌اند؟
لیزر درمانی به دلیل نتایج ماندگاری که دارد به عنوان یکی از بهترین روش‌های درمان شناخته می‌شوند.

چه عواملی تعداد جلسات سفیدسازی واژن را تحت تاثیر قرار می‌دهند؟
شدت تیرگی لبه‌های واژن، بیماری زمینه‌ای، وضعیت هورمون‌های بیمار، پاسخ دهی پوست هر شخص از عواملی هستند که روی تعداد جلسات سفیدسازی واژن تاثیرگذارند.