علت تیرگی و جوش باسن چیست

علت تیرگی و جوش باسن چیست و چگونه درمان میشود؟

آیا تا به حال جوش باسن زده‌اید؟ اگر نمی‌توانید به راحتی روی صندلی یا روی زمین بنشینید احتمالا جوش باسن زده‌اید. جوش باسن در بیشتر مواقع با خارش و درد همراه است. اما چه عاملی باعث جوش باسن می‌شود؟ علت تیرگی و جوش باسن چیست؟
برای پاسخ به این سوالات باید با دلایل جوش باسن آشنا شوید، جوش باسن یا کورک یک عفونت پوستی و باکتریایی است که در عمیق‌ترین لایه پوست ایجاد می‌شود و به صورت ضایعات پوستی قرمز رنگ و برآمده‌ای خود را نشان می‌دهد. پوست باسن یکی از حساس‌ترین بخش‌های بدن است که در بیشتر مواقع وضعیت دهیدراته‌ای دارد. در کنار خشکی پوست باسن، پوشیدن لباس‌های تنگ با الیاف مصنوعی موجب تعریق پوست و برگشت مو به داخل می‌شود و همین عوامل زمینه را برای ظهور جوش باسن مهیا می‌کنند.
یکی از چالش‌هایی که زنان بسیاری با آن مواجه هستند تیرگی و جوش باسن است، شدت تیرگی و جوش باسن در هر فردی با توجه به شرایط جسمی متفاوت است. در این مطلب با ما همراه شوید تا با علت تیرگی و جوش باسن و نحوه درمان آن‌ها بیشتر آشنا شوید.

علت جوش باسن چیست؟

دلایل بسیار مختلفی وجود دارد که منجر به بروز جوش باسن می‌شود، رایج‌ترین آن‌ها عبارتنداز:

فولیکولیت

یکی از شایع‌ترین و رایج‌ترین علت‌های جوش باسن، فولیکولیت یا همان فولیکول موی ملتهب است که شاید علاوه بر باسن در بخش‌های دیگر با آن مواجه شده باشید. زمانی که یک فولیکول مو تحریک شود دچار تورم و التهاب خواهد شد، این تورم و التهاب به صورت برجستگی‌های سرسفید مانند جوش‌های آکنه‌ای خود را نشان می‌دهند و گاهی ممکن است دردناک و خارش‌دار شوند.
از رایج‌ترین دلایل فولیکولیت می‌توان به عرق کردن، پوشیدن لباس‌های تنگ و پلاستیکی، وجود باکتری‌های مختلف، صرف زمان زیادی در استخر و وان حمام و غیره اشاره کرد.

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی در بدن زنان و مردان موجب افزایش تولید چربی می‌شود و همین عامل می‌تواند زمینه را برای بروز جوش‌ها و آکنه‌های روی باسن مهیا کند. تغییرات هورمونی در سنین بلوغ، بارداری و مصرف داروهای هورمونی بیشتر رخ می‌دهد و موجب جوش‌ روی باسن می‌شود.

تحریک پوست

گاهی اوقات استفاده از محصولات بهداشتی می‌تواند موجب حساسیت و آلرژی فرد شود و واکنش بدن به این حساسیت به صورت بروز جوش‌های متعدد باشد.

بسته شدن منافذ پوست

پوست باسن هم مانند سایر نواحی بدن دارای منافذ باز است و در صورت آلوده شدن و مسدود شدن با چربی یا سایر آلودگی‌ها ممکن است جوش بزند. معمولا کسانی که بدن پرجوشی دارند در ناحیه باسن هم دچار جوش‌های کوچک و بزرگ خواهند بود.

آبسه پوست

برخی از جوش‌ها با درد بسیار زیادی همراه هستند و بیشتر افراد تصور می‌کنند که یک جوش عصبی است، در حالی که اینگونه نیست و به این جوش‌ها آبسه می‌گویند. آبسه جوش‌های بزرگ تکی یا خوشه‌ای دردناکی هستند و زمانی که فولیکول مو آلوده باشد ظاهر می‌شوند. باکتری‌های استافیلوکوک، سودوموناس، استرپتوکوک در بروز آبسه نقش مهمی دارند.

کراتوز پیلاریس

بیماری کراتوز پیلاریس به عنوان یک بیماری شایع پوستی شناخته شده و با علائمی همچون التهاب، قرمزی و برآمدگی کوچک روی پوست خود را نشان می‌دهد. زمانی که کراتین یک لایه محافظ از نوعی پروتئین روی سطح پوست بسازد، این برجستگی‌ها خود را نمایان می‌کنند. کراتوز پیلاریس بیشتر در نواحی ران‌ها، باسن و پشت بازوها ایجاد می‌شود.

روش های درمان جوش باسن

جوش‌های باسن را به هیچ عنوان دستکاری نکنید زیرا برای درمان آن‌ها راه‌های بسیار ساده‌تری وجود دارد. با استفاده از روش‌های درمانی مختلفی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم می‌توانید بدون دردسر و حتی بدون اینکه جای جوش روی پوستتان بماند از شر آن خلاص شوید.

استفاده از پن ضد جوش

پن بدن ظاهری شبیه به صابون دارد ولی مانند صابون موجب خشک شدن پوست بدنتان نمی‌شود و رطوبت پوست را از بین نمی‌برد. برای استفاده از پن ضد جوش باسن باید آب ولرم استفاده کنید و صابون را روی کل باسن بکشید تا کف کند، سپس اجازه دهید یک دقیقه روی پوست بدنتان بماند و بعد از آن با آب گرم آبکشی کنید.

استفاده از اسپری ضد جوش

در ترکیبات اسپری‌های ضدجوش از سالی سیلیک ۲ درصد استفاده می‌کنند که موجب درمان جوش و آکنه‌های روی پوست می‌شود. با مصرف مداوم دو تا سه ماه از اسپری‌های ضدجوش تمام جوش‌ها و آکنه‌های روی باسن از بین می‌روند. اسپری‌های ضد جوش دارای ترکیباتی هستند که به صورت ملایم و به آرامی موجب لایه برداری پوست باسن می‌شوند و با کنترل چربی پوست از جوش‌ها و آکنه‌های جدید جلوگیری می‌کند.

مرطوب نگه داشتن پوست ناحیه نشیمنگاه

خشکی پوست یکی از رایج‌ترین دلایل بروز جوش و آکنه روی باسن است، سعی کنید با استفاده از لوسیون‌های مناسب و سازگار با پوست بدنتان همیشه پوست این ناحیه را مرطوب نگه‌دارید و از دهیدراته شدن آن جلوگیری کنید. استفاده از شوینده‌های مناسب در حمام می‌تواند در آبرسانی و مرطوب نگه‌داشتن این ناحیه تاثیرگذار باشد.

داشتن سبک زندگی سالم

داشتن یک برنامه غذایی سالم و اصولی روی شدت جوش‌های باسن تاثیرگذار است. شدت جوش باسن گاهی اوقات به نوع تغذیه بستگی دارد به عنوان مثال برخی زنان با مصرف پاستا، سوسیس و کالباس، شکلات، تخم مرغ، پنیر و غیره جوش می‌زنند. پس بهتر است برای کاهش جوش‌ها در ناحیه باسن از مصرف این گروه موادغذایی بپرهیزید. گاهی اوقات یبوست هم یکی از عوامل بروز جوش در ناحیه باسن است برای درمان این عارضه و جلوگیری از تشدید آن باید از مکمل‌هایی که حاوی ویتامین C یا همان آنتی اکسیدان است مصرف کنید.

مراجعه به پزشک

گاهی اوقات جوش‌های روی باسن به قدری بزرگ و دردناک می‌شوند که برای درمان آن‌ها باید به پزشک مراجعه کنید. برگشت مو به داخل باسن و آبسه‌های بزرگ فقط با دارو بهبود پیدا می‌کنند.

لیزر موهای باسن

اگر باسن پرمویی دارید و همیشه با مشکل برگشت مو به داخل پوست مواجه می‌شوید، لیزر موهای باسن یکی از بهترین و موثرترین راه‌های درمان این عارضه است. با چند جلسه لیزر موهای باسن به طور کامل از بین می‌روند.

دوش بعد از تعریق

بهتر است بعد از فعالیت‌های ورزشی دوش بگیرید، زمانی که بدنتان عرق می‌کند جوش‌های باسن به سرعت تحریک و تشدید می‌شوند. به همین دلیل باید بعد از هرگونه فعالیتی که منجر به تعریق شدید بدنتان می‌شود یک دوش آب‌گرم بگیرید.

شستشوی منظم

شستشوی منظم باسن در طول روز احتمال بروز جوش را کاهش می‌دهد. با شستشو، پوست باسن عاری از هرگونه آلودگی و چربی خواهد شد و دیگر شاهد جوش و آکنه در این بخش نخواهید بود.

استفاده از محلول آب نمک

محلول آب نمک دارای خواص ضد میکروبی است و موجب درمان جوش‌های چرکی و آبسه‌های بزرگ می‌شود. استفاده منظم و روتین از آب نمک موجب کاهش جوش‌های باسن خواهد شد. برای درست کردن این محلول کافیست ۱ قاشق چایخوری نمک را با دو فنجان آب ترکیب کنید.

استفاده از اسکراب

لایه برداری منظم پوست باسن به بهبود جای جوش و از بین رفتن جوش‌ها و آکنه‌ها کمک بسیاری می‌کند. برای لایه‌برداری پوست در این ناحیه می‌توانید از اسکراب‌های مختلفی استفاده کنید که موجب کاهش شیوع جوش‌های چرکی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

رفع تیرگی زیربغل

دلیل تیرگی باسن چیست؟

یکی از بخش‌هایی که ممکن است به یک چالش بزرگ برای زنان تبدیل شود، تیرگی باسن است. به نقل از healthline: پوست این ناحیه به دلایل متعددی چون عفونت‌های واژینال، افزایش سن، تغییرات هورمونی، پوشیدن لباس زیر پلاستیکی و تنگ، بیماری‌های مختلف، عوامل ژنتیکی، سندرم تخمدان پلی کیستیک و غیره ممکن است تیره‌تر از سایر نواحی شود.

خوشبختانه با پیشرفت علم پزشکی و با استفاده از دستگاه‌ها و تجهیزات به روز و مدرن این عارضه قابل درمان است و با روش‌های مختلفی می‌توان موجب بهبود تیرگی این ناحیه شد. لیزر درمانی، مصرف دارو، مصرف محصولات بهداشتی و غیره از روش‌های رایج رفع تیرگی باسن هستند که پزشک با توجه به شرایط جسمی و شدت عارضه یکی از این روش‌ها را برای بیمار تجویز می‌کند.

معرفی روش های درمان تیرگی باسن

همانطور که در قسمت قبل به این مطلب اشاره کردیم راه و روش‌های درمانی مختلفی وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توان تیرگی باسن را درمان کرد.

لیزر درمانی

یکی از پرطرفدارترین و جدیدترین روش‌هایی که موجب بهبود تیرگی باسن می‌شود لیزر درمانی است، پیگمنت‌های پوست بدن با تابیدن لیزر از بین می‌روند و موجب روشن شدن پوست این ناحیه می‌شوند. لیزر نتایج دائمی و ماندگاری دارد و به عنوان یک روش دائمی شناخته می‌شود.

دارو درمانی

استفاده از کرم‌های روشن کننده و داروهای حاوی رتینوئید در بهبود تیرگی باسن تاثیرگذارند.

لایه برداری

یکی از رایج‌ترین راه‌های رفع تیرگی باسن، لایه برداری است که با دستگاه‌های مختلفی انجام می‌شود. در زمان لایه‌برداری پزشک از کرم‌ها و لوسیون‌های اسیدی استفاده می‌کند که دوز آن‌ها با توجه به شدت تیرگی متفاوت خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

رفع تیرگی باسن

سایر روش‌های خانگی

در استفاده از روش‌های خانگی باید صبور باشید زیرا حداقل به ۶ الی ۸ ماه زمان نیاز دارید تا به نتیجه مطلوبی برسید در حالی که در روش‌های شیمیایی اینگونه نیست و در بازه زمانی کوتاه‌تری به نتیجه خواهید رسید.
استفاده از جوش شیرین، آلوئه ورا، اسکراب خانگی، سیب زمینی و غیره از رایج‌ترین راه‌های درمان خانگی تیرگی باسن هستند.

معرفی کلینیک صدف

کلینیک تخصصی پوست و موی صدف فعالیت خود را از سال ۱۳۸۹ آغاز کرده و اکنون با ۱۳ سال تجربه کاری در زمینه پوست و مو به یکی از معتبرترین و محبوب‌ترین کلینیک‌های شهر تهران تبدیل شده است. استفاده از دستگاه‌های جدید و به روز، تکیه بر دانش و مهارت پزشکان و متخصصان، استفاده از متدها و روش‌های به روز و غیره رضایت مراجعه کنندگان را در پی داشته و همین موضوع موجب محبوبیت این کلینیک می‌شود.
در حال حاضر خدمات مختلفی ازجمله کاشت مو، کاشت ابرو، بلفاروپلاستی، لیزر درمانی، فیشیال، تزریق ژل و فیلر، هایفوتراپی و غیره در زمینه سلامت پوست و مو در این کلینیک انجام می‌شود. تمام خدمات کلینیک صدف زیر نظر پزشکان و متخصصان انجام خواهد شد، به همین دلیل می‌توانید با خیال راحت و اطمینان خاطر برای انجام خدمات زیبایی به کلینیک صدف مراجعه کنید.

آیا با روغن تراپی می‌توان جوش باسن را درمان کرد؟
بله با استفاده از روغن درخت چای، روغن نارگیل، روغن جوجوبا می‌توان موجب بهبود جوش‌های باسن شد. این روغن‌ها با افزایش رطوبت سطح پوست موجب کاهش خشکی پوست می‌شوند و دارای ترکیبات ضدباکتریایی و ضد عفونی است و از بروز جوش‌های جدید جلوگیری می‌کند.

آیا جوش باسن عارضه‌ای خطرناک است؟
جوش روی باسن عارضه خطرناک و نگران کننده‌ای نیست، اما نباید آن را به حال خود رها کنید و نیاز به پیگیری دارد. گاهی اوقات جوش‌های روی باسن به قدری بزرگ می‌شوند که نشستن را برایتان سخت و دردناک می‌کند، در این زمان باید برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

چطور می‌توان از به وجود آمدن جوش روی باسن جلوگیری کرد؟
شستشوی مرتب باسن با استفاده از شوینده‌های مناسب و سازگار با پوست، استفاده از لباس زیر گشاد و نخی، حمام کردن، استفاده از لباس‌های شخصی و غیره از عواملی هستند که می‌توانند از به وجود آمدن جوش روی باسن جلوگیری کنند.

از چه داروهای موضعی و خوراکی برای از بین بردن جوش باسن استفاده می‌کنند؟

ژل ضد عفونی کننده، صابون‌های ضد باکتری، ضدعفونی کننده‌های موضعی از رایج‌ترین داروهایی هستند که موجب از بین رفتن جوش‌های باسن می‌شوند.