شماره بهره برداری ۱۹۰۴۲۴_۳

به اشتراک بگذارید
بهترین سن برای تزریق بوتاکس

بهترین سن برای تزریق بوتاکس چندسالگی است؟

بوتاکس نوعی سم بی خطر است که با تضعیف عضلات می‌تواند بااعث جوانسازی صورت، از بین رفتن چروک‌ها، پیشگیری از ایجاد چروک و … شود . علاوه بر زیبایی بوتاکس کاربرد درمانی نیز دارد. برای مثال از بوتاکس برای کاهش تعرق زیربغل و کف دست یا درمان میگرن استفاده می‌کنند. اکثر افرادی که بوتاکس را به عنوان یک درمان انتخاب می‌کنند علاقه دارند بدانند بهترین سن برای تزریق بوتاکس چند سالگی است؟ در این ممقاله به این سوال پاسخ میم‌دهیم.

کاربردهای بوتاکس چیست؟

بوتاکس‌ کاربردهای مختلفی دارد. اما امروزه مهمترین و رایجترین کاربرد بوتاکس مربوط به زیبایی است. برخی از کاربردهای بوتاکس به صورت زیر است:

  • پیشگیری از ایجاد چروک
  • رفع چروک های ریز
  • لیفت ابرو و برخی نقاز صورت
  • ایجاد تقارن در ابروهای، چشم و …
  • درمان میگرن
  • درمان تعریق زیاد
  • و …

آیا بوتاکس محدودیت سنی دارد؟

بله بوتاکس حتی برای درمان پتوز، تعریق و سایر کاربردهای درمانی نباید برای افراد زیر ۱۸ سال استفاده شود. افراد زیر ۱۸ سال باید از سایر درمان‌ها استفاده کنند. اما برای افراد بالای ۱۸ سال استفاده از بوتاکس ممنوعیتی ندارد. حتی در سنین جوانی تزریق بوتاکس برای پیشگیری از ایجاد چروک بسیار تاثیرگذار است.

آیا تزریق بوتاکس برای رفع چین و چروک و زیبایی محدودیت سنی دارد؟

محدودیت سنی برای رفع چین و چروک وجود ندارد. همه چیز بستگی به نوع و عمق چروک‌ها دارد. هرچقدر زودتر اقدام به تزریق بوتاکس برای از بین بردن چروک‌ها کنید تاثیرات بوتاکس بیشتر خواهد بود.

تزریق بوتاکس در دهه بیست زندگی برای پیشگیری از چروک

در دهه بیست زندگی صورت چین و چروک خاصی ندارد با این حال ممکن است افرادی که خیلی می‌خندند یا اخم می‌کنند یا اخم عمیقی دارند شاهد چروک‌های بسیار ریزی باشند. بوتاکس با محدودیت در حرکت عضلات باعث می‌شود خنده و اخم‌ها با شدت کمتری صورت گیرد و هنگام خنده یا اخم پوست صورت چروک نشود. در واقع بوتاکس در دهه بیست سالگی به عنوان پیشگیری جهات چروک نشدن پوست در سنین بالاتر استفاده شده و بیشترین تاثیر را دارد.

البته افرادی که بیش ار حد الکل و دخانیات مصرف کرده یا از ضد آفتاب استفاده نمی‌کنند و پوستشان آفتاب سوخته می‌شود ممکن است حتی در دهه بیست زندگی نیاز به تزریق بوتاکس برای رفع چروک صورت داشته باشند.

تزریق بوتاکس در دهه سی سالگی برای اولین خطوط و چروک

در دهه سی زندگی اولین خطوط و چروک صورت پدیدار می‌شود. البته این موضوع برای همه صدق نمی‌کند. ممکن است برخی افراد در سن سی سالگی حتی یک چروک نداشته باشند و برخی دیگر در این سنین شاهد چروک‌های عمیق صورت باشند. با این حال دهه سی زندگی برای اکثریت شروع ایجاد چروک‌های سطحی و ریز است. بوتاکس در این دهه علاوه بر اینکه این چروک‌ها را از بین می‌برد و چهره‌ را بشاش تر می‌کند از عمیق‌تر شدن خطوط جلوگیری خواهد کرد.

بوتاکس در دهه چهارم زندگی برای جلوگیری از عمیق شدن چروک و خطوط

در دهه چهرام زندگی تقریبا خطوط روی صورت پدیدار و به خوبی قابل دیدن هستند. بیشتر این خطوط در اطراف چشم، خط اخم و خط خنده پدیدار می‌شوند. بسیاری از خانم‌ها در این سن شروع به تزریق بوتاکس می‌کنند. با اینکه تزریق بوتاکس در سنین پایینتر برای جلوگیری از ایجاد چروک بهتر است. اما در دهه چهل هنوز هم برای تزریق بوتاکس و داشتن پوستی سالم و جوان دیر نیست.

دهه پنجم و تاثیر بوتاکس در جوانسازی پوست

در سن ۵۰ سالگی تقریبا می‌توان خطوط و چروک‌ها را به وضوح در بیشتر قسمت‌های صورت به خصوص پیشانی، اطراف چشم، خط خنده  و خط اخم دید. البته افرادی که در طول زندگی روتین پوستی مناسب، سبک زندگی سالم در کنار تزریق بوتاکس در سنین پایین را پیش گرفته باشند در این دهه با چروک‌های بسیار عمیق و زیاد رو به رو نخواهند شد.

در این دهه به احتمال زیاد تزریق بوتاکس درمان مناسبی برای از بین بردن خطوط عمیق نباشد و باید از بوتاکس به عنوان درمان مکمل در کنار فیلر استفاده کرد.

بهترین سن برای تزریق بوتاکس

چه افرادی نباید بوتاکس تزریق کنند؟

تا اینجا گفته شد بوتاکس چه کاربردهایی دارد و محدودیت سنی برای تزریق آن چگونه است. اما بوتاکس به عنوان یک درمان دارویی عوارض خاص خود را دارد که می‌تواند برای برخی افراد به شدت مضر باشد. در ادامه گروه‌هایی که نمی‌توانند از بوتاکس استفاده کنند را معرفی می‌کنیم.

افراد زیر ۱۸ سال

افرادی که زیر ۱۸ سال سن دارند به هیچ عنوان اجازه تزریق بوتاکس را ندارند. افراد بین ۱۸ تا ۲۰ سال نیز برای جوانسازی پوست و زیبایی نیازی به بوتاکس نخواهند داشت. برای افراد بالای ۲۰ سال هیچگونه محدودیتی در تزریق بوتاکس وجود ندارد.

افرادی که به بوتاکس آلرژی دارند

حساسیت به داروها و مواد تزریقی در برخی افراد بسیار رایج است. ممکن است برخی افراد به بوتاکس آلرژی داشته باشند. بهتر است قبل از اولین تزریق بوتاکس تست حساسیت انجام شود. افرادی که به این ماده آلرژی دارند به هیچ عنوان نباید بوتاکس تزریق کنند.

خانم های باردار

خانم‌های باردار نباید از بوتاکس استفاده کنند. بوتاکس یک نوع سم و یک ماده شیمیایی است. تزریق این ماده به بدن خانم باردار می‌تواند سلامت جنین را تحت تاصیر قرار دهد. پس از زایمان و در دوران شیردهی نیز تزریق بوتاکس توصیه نمی‌شود پس در صورتی که مادر به فرزند خود شیر می‌دهد میتوان بعد از دو سالگی کودک بوتاکس تزریق کرد.

افرادی که پزشک تشخیص دهد

بسیاری افراد دچار بیماری‌های پوستی، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های تنفسی و … هستند. ممکن است تزریق بوتاکس برای این افراد مضر باشد. اگر فرد بیماری خاصی داشته باشد تنها در صورت تشخیص پزشک می‌توان بوتاکس تزریق کرد.

بهترین سن برای تزریق بوتاکس کدام است؟

برای کاربردهای درمانی بوتاکس بهترین سن وجود نخواهد داشت. در واقع برای تزریق هرچه زودتر اقدام شود بهتر است. برای جوانسازی و از بین بردن چروک پوست هرچه زودتر اقدام شود بهتر خواهد بود زیرا در سنین پایینتر تاثیرات بوتاکس بهتر خواهد بود. البته اکثر افراد زیر ۳۰ سال نیاز به تزریق بوتاکس ندارند در صورتی که به دلیلی پوستشان آسیب دیده باشد. اما از ۳۰ سال به بعد تزریق بوتاکس می‌تواند بسیار مفید باشد.

در مقاله‌ای از healthandaesthetics می‌خوانیم : شما می توانید بوتاکس را از ۱۸ سالگی شروع کنید اما احتمالاً نیازی به آن ندارید. در واقع هر بیمار به صورت جداگانه ارزیابی می شود  و بهترین روش درمانی به او توصیه می شود. برای برخی از افراد ، ممکن است به معنای شروع درمان بوتاکس از اوایل ۲۰ سالگی باشد ، در البته در صورتی که مستعد چین و چروک باشند و بخواهند از بروز آن جلوگیری کنند.

تزریق بوتاکس

آیا بوتاکس عوارض دارد؟

بوتاکس مانند هر دارو و مواد تزریقی دیگری عوارض خاص خود را دارد. با این حال عوارض بوتاکس بسیار کم است. اگر می‌خواهید به عوارض خطرناک و نادر تزریق بوتاکس دچار نشوید کافی است یک کلینیک مناسب انتخاب کنید تا یک پزشک متخصص و با تجربه تزریق را برایتان انجام دهد. عوارض تزریق بوتاکی به دو گروه عوارض معمول و عوارض نادر تقسیم می‌شود که در ادامه بررسی می‌کنیم.

عوارض معمول تزریق بوتاکس

  • قرمزی خفیف تا متوسط
  • تورم خفیف
  • درد که تا حد زیادی به خود شخص بستگی دارد
  • تهوع و سردرد از شایع ترین عوارض است.

عوارض نادر تزریق بوتاکس

  • کبودی که به علت تزریق در عروق خونی و محل اشتباه به وجود می‌آید
  • عفونت در صورت تزریق در محل نامعتبر
  • خشک شدن دهان و چشم
  • افتادگی پلک
  • عدم تقارن پلک یا ابروها در بوتاکس ابرو
  • ایجاد چهره بی احساس

مطالعه‌ای در زمینه عوارض بوتاکس با توجه به برند تزریقی

در مقاله‌ای معتبر می‌خوانیم: هدف آزمایش مقایسه خصوصیات بالینی و نتیجه طولانی مدت مجموعه بزرگی از بیماران مبتلا به بلفارواسپاسم که با دو مارک پرکاربرد BoNT-A طی ۱۵ سال گذشته تحت درمان قرار گرفته اند است. نمودارهای بالینی ۱۲۸ بیمار مبتلا به BS را که در ۱۳۴۱ درمان (بوتاکس در ۱۰۰۹ ، دیسپورت در ۳۳۲) در بوتولینوم نوروتوکسین (BoNT) را در ۱۵ سال گذشته دریافت و بررسی کرده ایم. میانگین تأخیر اثر بالینی برای بوتاکس ۶/۴ ± ۴/۴ روز و برای دیسپورت ۷/۵ ۵/۵ روز بود . میانگین طول دوره بهبودی بالینی برای دیسپورت بیشتر از بوتاکس بود. عوارض جانبی در ۳۲۵ مورد از ۱۳۴۱ درمان (۲/۲۴ درصد) رخ داده است: ۸/۲۱ درصد از بیمارانی که بوتاکس دریافت کرده اند و ۶/۳۱ درصد از کسانی که دیسپورت دریافت کرده اند. نتیجه گیری هر دو مارک در درمان بلفارواسپاسم موثر و بی خطر هستند. اثر طولانی مدت است. تفاوت در نتیجه و عوارض جانبی نشان می دهد که اگرچه داروی فعال یکسان است ، بوتاکس و دیسپورت باید به عنوان دو داروی مختلف در نظر گرفته شوند.

معرفی کلینیک صدف

تزریق بوتاکس با نتیجه خوب و ماندگار نیازمند مشاوره خوب است. آشنایی با بیماری‌های زمینه‌ای، عوامل موثر در تزریق بوتاکس و مراقبت خوب و کافی از پوست باعث می‌شود نتیجه بوتاکس ماندگاری بیشتری داشته باشد. بنابراین وجود یک تیم مشاوره که شما را در این زمینه راهنمایی کند و به سوالاتتان پاسخ دهد، از اهمیت زیادی برخوردار است.

تیم مشاوره کلینیک صدف با پاسخ‌گویی ۲۴ ساعته به‌صورت آنلاین و تلفنی به شما در زمینه تزریق بوتاکس و مراقبت‌های بعد از آن کمک می‌کند.

Leave a Comment