شماره بهره برداری ۱۹۰۴۲۴_۳

به اشتراک بگذارید
نقاط تزریق بوتاکس

نقاط تزریق بوتاکس در صورت و بدن کجا هستند؟

طبق گفته آکادمی زیبایی صورت آمریکا (AAFE) بوتاکس در ابتدا برای درمان عدم تقارن چشم‌ها استفاده می‌شد. اما متخصصان به مرور زمان دریافتند که بوتاکس برای بهبود ظاهر پوست، چین و چروک‌های سطحی و خطوط ریز هم کاربرد دارد. استفاده از بوتاکس به‌منظور زیبا و جوانسازی صورت توسط سازمان غذا و دارو (FDA) هم تایید شد. سم بوتولینوم با فلج کردن موقت عضلات و اندام‌های خاصی از صورت چین و چروک‌ها را کاهش داده و پوستی صاف و زیبا برایتان به وجود می‌آورد. اما آیا به تمام نقاط صورت می‌توان بوتاکس تزریق کرد؟ نقاط تزریق بوتاکس در صورت و بدن کجا هستند؟ تزریق بوتاکس به کدام نقاط بدن خطرناک و ممنوع است؟ در این مقاله به این سوالات پاسخ می‌دهیم. پس با ما همراه باشید.

بهترین نقاط تزریق بوتاکس در صورت و بدن کدام است؟

بوتاکس نوعی سم خطرناک است که در بعضی از موارد ممکن است باعث مرگ انسان شود. البته این سم در دوز بسیار پایین و در ترکیب با مواد مخصوص، هیچ خطری ندارد. بنابراین می‌توان از مزایای آن برای زیباسازی، جوان‌سازی و برجسته کردن بعضی از نقاط صورت و بدن استفاده کرد. طبق سایت cosmeticskinclinic ، بهترین و رایج‌ترین نقاط تزریق صورت عبارتند از:

لب

خطوط ریز اطراف لب که با افزایش سن بیشتر آشکار می‌شوند، یکی از نگرانی‌های افراد مخصوصا خانم‌هاست. هرچند توصیه می‌شود از بوتاکس برای حجم‌دهی به لب استفاده نکنید، اما خطوط اطراف لب از بهترین نقاط  بوتاکس محسوب می‌شوند. با تزریق بوتاکس لب می‌توانید خطوط اطراف لب را که هنگام خنده نمایان می‌شوند، درمان کنید.

 

اطراف چشم

در اطراف چشم معمولا چین‌وچروک‌هایی وجود دارد که در صورت خندیدن عمیق‌تر می‌شوند. اطراف چشم یکی از محبوب‌ترین نقاط تزریق بوتاکس است. بوتاکس در این ناحیه علاوه بر جوان‌تر و شاداب‌تر شدن چشم‌ها، به کاهش افتادگی پلک هم کمک می‌کند. از دیگر اثراتی که تزریق بوتاکس در این ناحیه دارد، می‌توان به کوچک‌تر نشان دادن چشم‌ها اشاره کرد.

 

پیشانی

افزایش سن، استعمال دخانیات، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و… باعث به وجود آمدن خطوط افقی روی پیشانی می‌شود. این خطوط که معمولا با نام خطوط تعجب شناخته می‌شوند، هنگام بالا بردن ابروها قابل مشاهده هستند. عوامل زیادی باعث عمیق شدن خطوط پیشانی شده و این می‌تواند سن را بالاتر نشان دهد.

پیشانی یکی از بهترین نقاط تزریق بوتاکس است که بین زنان و مردان محبوبیت زیادی دارد. با تزریق بوتاکس به پیشانی علاوه بر از بین رفتن خطوط، شاهد زیباتر شدن چهره خود خواهید بود.

تزریق بوتاکس پیشانی و ابرو

ابرو

خطوط اخم که بین ابروها ظاهر می‌شوند، ممکن است چهره شما را عصبی یا خسته نشان دهند. چین‌های عمودی بین ابروها که به خطوط گلابلا معروفند، با کمک بوتاکس ابرو قابل رفع هستند. بنابراین بین ابروها از دیگر نقاط برای تزریق بوتاکس است برای جوانسازی پوست مورد توجه قرار می‌گیرد.

اگر خطوط گلابلا خیلی عمیق باشند، پزشک بوتاکس را با دیگر پرکننده‌های پوستی ترکیب کرده و ظاهری جوان و شاداب برایتان به وجود می‌آورد. علاوه بر خطوط اخم، بوتاکس می‌تواند به افتادگی ابروها هم کمک کند. موفقیت این تکنیک بیش از هرچیز به مهارت پزشک برای تعیین دقیق نقاط تزریق بوتاکس بستگی دارد.

 

زیر بغل

از کاربردهای کمتر شناخته‌شده بوتاکس می‌توان به بوتاکس زیربغل کاهش تعرق اشاره کرد. سازمان غذا و دارو کاربرد بوتاکس بدین منظور را تایید کرده است. بنابراین زیر بغل از دیگر نقاط تزریق بوتاکس است که نتیجه رضایت‌بخشی برای افراد با تعریق شدید به ارمغان می‌آورد.

کف دست

تعریق زیاد کف دست نوعی بیماری ارثی است که بیشتر در کودکان مشاهده می‌شود و هنگام استرس عود می‌کند. از آنجایی که بوتاکس با غیرفعال کردن مواد محرک غدد تعریق می‌تواند جلوی تعرق زیاد را بگیرد، کف دست از دیگر نقاط تزریق بوتاکس است.

نقاط تزریق بوتاکس

 

نقاط ممنوعه برای تزریق بوتاکس کجاست؟

با وجود کاربردهای گسترده بوتاکس برای صورت و بدن، نقاطی در صورت وجود دارند که نباید تحت تزریق بوتاکس قرار بگیرند. تزریق بوتاکس در بعضی از نقاط حساس صورت از آن جهت که ممکن است عوارض جبران‌ناپذیری برای فرد به وجود آورد، توسط سازمان غذا و دارو تایید نشده است. از جمله نقاط تزریق بوتاکس که ممنوع اعلام شده است، عبارتند از:

بالای چشم

تزریق بوتاکس به بالای چشم شاید ایده خوبی برای رفع افتادگی پلک یا ابروها به نظر برسد، اما نیاز به توجه و دقت بسیار بالایی دارد. بالای چشم از حساسیت بسیار زیاد برخوردار است. تزریق بوتاکس به بالای چشم ممکن است با احساس درد، خشکی چشم، تحریک چشم‌ها، تغییر دید و سایر مشکلات بینایی همراه باشد.

بنابراین برای درمان پوست بالای چشم خود بهتر است با مشورت پزشک یک روش درمانی مناسب و بی‌خطر را انتخاب کنید.

بعضی از قسمت های زیر چشم

اگرچه که با استفاده از بوتاکس می‌توان چین‌های اطراف چشم را برطرف کرد، اما بعضی از نقاط زیر چشم برای تزریق ممنوع هستند. عضله زیر چشم پلک پایین را کنترل می‌کند. بنابراین تزریق بوتاکس به این عضله ممکن است با فلج شدن آن همراه بوده و عوارض خطرناکی برای چشم فرد به وجود آورد.

بنابراین زیر چشم از نقاط تزریق بوتاکس به حساب نمی‌آیند و برای درمان آن بهتر است از ژل‌ها و پرکننده‌های پوستی استفاده کنید.

استخوان دهان

استخوان دهان از دیگر نقاط تزریق بوتاکس است که ممنوع اعلام شده است. تزریق بوتاکس به این ناحیه ممکن است مشکلاتی در خوردن و حتی حرف زدن فرد به وجود آورد.

گردن

تزریق بوتاکس در گردن از دیگر موارد ممنوع و خطرساز است. در صورت تزریق بوتاکس به این ناحیه عضلات گردن فلج شده و ممکن است مشکلاتی را هنگام بلعیدن غذا برای شما به وجود آورند.

آیا تزریق بوتاکس درد دارد؟

تزریق بوتاکس مانند هر تزریق دیگری با سوزن انجام می‌شود. از آنجایی که آستانه درد و تحمل بیماران با هم متفاوت است، نمی‌توان به‌طور دقیق به این سوال پاسخ داد که تزریق بوتاکس درد دارد یا خیر. البته که حساسیت‌های نقاط مختلف صورت هم با یکدیگر متفاوت است. در هر صورت پزشک برای به حداقل رساندن درد در نقاط تزریق بوتاکس از بی‌حس‌کننده‌های موضعی استفاده می‌کند.

عوارض تزریق بوتاکس چیست؟

تزریق بوتاکس زمانی که توسط پزشک باتجربه و ماهر انجام شود، نسبتا بی‌خطر است. با این وجود، عوارض احتمالی تزریق بوتاکس عبارتند از:

  • درد، تورم یا کبودی در نقاط تزریق بوتاکس
  • سردرد یا علائمی مانند آنفولانزا
  • افتادگی پلک
  • لبخند کج
  • خشکی چشم

عوارض تزریق بوتاکس در کدام ناحیه تزریق بیشتر است؟

عوارض تزریق بوتاکس معمولا در اثر بی‌دقتی و عدم مهارت پزشک بروز پیدا می‌کند. طبیعتا این عوارض در نقاط ممنوعه تزریق بوتاکس بسیار شدیدتر و خطرناک‌تر است. درصورتی که عوارض آن در نقاط تزریق بوتاکس تاییدشده توسط سازمان غذا و دارو چندان جدی نبوده و پس از چند روز از بین می‌روند.

نقاط تزریق بوتاکس

آیا بوتاکس کاربردهای دیگری دارد؟

علاوه بر موارد گفته‌شده در بالا، کاربردهای دیگری از تزریق بوتاکس وجود دارد که صحت آن‌ها سنجیده شده است. از بین بردن خطوط روی بینی، درمان فرورفتگی چانه، عدم نمایش لثه‌ها هنگام لبخند زدن و ترشح بزاق از دیگر کاربردهای تزریق بوتاکس است.

عملکرد تزریق بوتاکس در ترشح بزاق توسط مقاله‌ای در ژورنال BMJ آزمایش و اثبات شده است. در این آزمایش ۵۹ زن که مبتلا به بیماری سیالوره بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. ترشح بزاق در آن‌ها قبل از تزریق بوتاکس و بعد از آن اندازه‌گیری شد. میزان ترشح بزاق بعد از تزریق بوتاکس به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده بود.

چرا کلینیک صدف انتخاب مناسبی برای تزریق بوتاکس است؟

تشخیص دقیق نقاط تزریق بوتاکس در بهبود ظاهر و رفع مشکلات پوستی بسیار اهمیت دارد. پزشک متخصص و آشنا به آناتومی صورت در این تشخیص موفق عمل می‌کند و نتیجه مناسبی برایتان به ارمغان می‌آورد.

کلینیک صدف با بیش از ۱۰ سال سابقه کار در زمینه ارائه خدمات زیبایی پوست و داشتن مجوز رسمی از وزارت بهداشت می‌تواند رضایت شما از تزریق بوتاکس را برآورده کند. چرا که تیم پزشکی کلینیک صدف از بهترین و مجرب‌ترین اساتید این حوزه تشکیل شده و هرکدام بیش از ۱۵ سال سابقه فعالیت دارند.

سخن پایانی

بوتاکس تا حد زیادی می‌تواند نیاز شما به جوان‌سازی و شاداب کردن چهره‌تان را برطرف کند. اما توجه کنید که برای تمام نواقص و مشکلات پوستی خود نمی‌توانید از این روش استفاده کنید. بنابراین قبل از اقدام به انجام این درمان حتما با پزشک مشورت کنید و نقاط تزریق بوتاکس مجاز را بشناسید.

Leave a Comment