شماره بهره برداری ۱۹۰۴۲۴_۳

به اشتراک بگذارید
راه های درمان خشکی پوست

راه های پیشگیری و درمان خشکی پوست

خشکی پوست یکی از مشکلات رایج بعد از استفاده طولانی مدت از مواد ضد عفونی کننده و الکلی می‌باشد. البته این مشکل در بسیاری از افراد دوری ناپذیر می‌باشد، به دلیل اینکه دارای پوستی خشک هستند. اما متاسفانه با وجود ویروس کرونا، امروزه همه افراد ناخواسته درگیر خشکی پوست هستند و این امر اجتناب ناپذیر می‌باشد. پس با مراقبت های بعد از استفاده از مواد ضدعفونی کننده می‌توان تا حد زیادی از خشکی پوست جلوگیری کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا با علائم و نحوه درمان و رهایی از خشکی پوست آشنا شوید.

علل خشکی پوست

  1. یکی از مهم ترین علت های خشکی پوست، نداشتن رطوبت کافی است. پوست بدن بر اثر کاهش ترشح چربی توسط غدد پوستی خشک می‌شود که در این حالت نسبت به عوامل بیرونی حساس می‌شود و به دلیل نداشتن رطوبت کافی، پوست حالت کشیدگی به خود می‌گیرد. در این حالت غدد چربی پوست را چرب نمی‌کنند و خشکی پوست اتفاق می‌افتد.
  2. وقتی پوست در معرض عناصر و فلزات به ویژه در فصل زمستان قرار گیرد دچار خشکی می‌شود.
  3. عوامل ژنتیکی در خشکی پوست دخیل هستند.
  4. برنامه غذایی نامناسب، کمبود مواد مغذی به خصوص ویتامینA و ویتامین های گروه B باعث خشکی پوست می شود.
  5. خشکی پوست همچنین می‌تواند بر اثر کم کاری تیروئید، درماتیت (التهاب پوست)، اگزما، پسوریازیس یا سبوره (فقدان ترشح غدد پوستی) و دیابت به وجود بیاید.
  6. عوامل محیطی مثل تابش نور خورشید، باد، سرما، مواد شیمیایی یا مواد آرایشی و شست و شوی زیاد بدن با صابون های تند و مواد ضدعفونی کننده در خشکی پوست نقش بسزایی دارند.

 

از کجا بفهمیم دچار خشکی پوست شدیم؟

اگر دچار خشکی پوست شده باشید، ممکن است خارش و یا حالت پوسته پوسته شدن داشته باشید. گاهی اوقات لمس کردن آن ممکن است دردناک باشد و حالت کشش به پوستتان دهد.

از دیگر نشانه های خشکی پوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بلند شدن پوست
  • کدر شدن پوست ( کسانی که پوست تیره ای دارند)
  • قرمزی پوست
  • پوسته‌پوسته شدن
  • خون‌ریزی
  • پوست خشن با ظاهری سمباده ای شکل

مراقبت های لازم برای درمان خشکی پوست

  1. با آب ولرم حمام کنید

آب داغ باعث از بین بردن چربی ضروری و طبیعی پوست شده و در نهایت باعث خشکی پوست می‌شود. قرار گرفتن زیاد در معرض آب باعث خشکی پوست شده، پس روزی بیش از یکبار دوش نگیرید.

  1. از مرطوب کننده استفاده کنید

مرطوب کننده ای استفاده ای کنید که مناسب پوست شما و فاقد الکل و رایحه باشد چون اینگونه مرطوب کننده ها باعث التهاب پوست می‌شوند. بعد از هربار استفاده از مواد شوینده و شست و شوی دست ها از مرطوب کننده استفاده کنید. برای اینکه رطوبت ازدست‌رفته‌ پوست را بازگردانید، از مرطوب‌کننده‌هایی که بر پایه‌ چربی هستند، استفاده کنید. این مرطوب‌کننده‌ها حاوی موادی می‌باشند که باعث آبرسانی به پوستتان می‌شوند. وازلین گزینه مناسبی برای انتخاب می‌باشد زیرا هم ماندگاری بالایی دارد و هم در پیشگیری از تبخیر رطوبت طبیعی پوست، بسیار مؤثر می‌باشد.

  1. از بخور استفاده کنید

یکی از عوامل خشکی پوست، نبود رطوبت کافی در فضای خانه است. با استفاده از یک دستگاه بخور می‌توان رطوبت فضای داخلی را بالا برد و مانع از خشکی پوست شد.

  1. در فصل زمستان لباس گرم بپوشید

وقتی در معرض سرما قرار می‌گیرید، پوست رطوبت خود را از دست می‌دهد و خشک می‌شود. در روزهای سرد، حتما از شال های بافتنی استفاده کنید و صورت خود را بپوشانید تا مانع از رسیدن هوای سرد به پوستتان شوید.

ویتامین های مفید برای پوست

یک تغذیه سالم باعث شادابی و آبرسانی به پوست و مو می‌شود. تغذیه و سلامت پوست و مو ارتباط مستقیمی باهم دارند. در ادامه به بررسی کامل ویتامین هایی که باعث طراوت پوست می‌شوند، می‌پردازیم.

  1. ویتامین E

ویتامین E که هم به صورت مکمل و هم به صورت موضعی وجود دارد، می‌توان برای درمان خشکی پوست استفاده شود. اگر از قرص ویتامین E  استفاده کنید ، علاوه بر خواصیت آنتی اکسیدانی قوی، می‌تواند مانع از خشکی پوست شما شود. از دیگر خواص ویتامین E می‌توان به خاصیت ضد التهابی آن نیز اشاره کرد. اگر از آن  به صورت موضعی استفاده کنید، به عنوان یک چربی مفید، می‌تواند مانع از دست دادن آب از سطح پوست شما شود.

  1. امگا ۳

یکی از نشانه های کمبود امگا ۳، خشکی و خارش پوست است. امگا ۳ برای جلوگیری از التهاب بسیار مفید است. تخم کتان، ماهی های چرب و گردو منابع غنی امگا ۳ می‌باشند.

  1. ویتامین D

کمبود ویتامین D باعث خشکی پوست می‌شود. ویتامین D هم از طریق پوست و توسط آفتاب می‌تواند جذب بدن شود و هم توسط مکمل های دارویی.

  1. ویتامین A

بین ۸۰ الی ۹۰ درصد ویتامین A مورد نیاز بدن در کبد ذخیره می‌شود. از علائم کمبود ویتامین A می‌توان به خشک شدن پوست، پوسته پوسته شدن و نازک شدن پوست، شب کوری و سایر مشکلات بینایی ، عفونت های تنفسی و ضعف سیستم ایمنی اشاره کرد.

رژیم های غلط و ناکافی موجب کمبود ویتامین A می‌شوند و ممکن است اختلالات کبدی را به همراه داشته باشند.

  1. ویتامین های گروه B

مصرف ویتامین های گروه B  باعث نرمی پوست شده و خشکی آن را از بین می‌برد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

در موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • اگر تمامی مراقبت ها و مراحلی که در بالا ذکر شد را امتحان کردید و خشکی پوست شما از بین نرفت
  • وجود عفونت و یا مشکوک بودن به عفونت در ناحیه خراش پوست
  • مشکوک بودن به بیماری های دیگر

 

 

Leave a Comment