شماره بهره برداری ۱۹۰۴۲۴_۳

به اشتراک بگذارید
علت برگشت موهای زائد بعد از لیزر

علت برگشت موهای زائد بعد از لیزر چیست؟

یکی از راه‌های از بین بردن موهای زائد بدن، لیزر است. با استفاده از دستگاه لیزر می‌توان موهای ضخیم و زائد بدن را از بین برد تا پوستی صاف و شفاف داشته باشید. لیزر موهای زائد بدن به عنوان یک روش دائمی شناخته شده است اما به دلیل بازگشت بخش کمی از موها، بسیاری از پزشکان آن را یک راه دائمی نمی‌دانند.
در این بلاگ همراه ما باشید تا با علت برگشت موهای زائد بعد از لیزر بیشتر آشنا شوید.

لیزر، موهای زائد را چگونه از بین می‌برد؟

با توجه به بلاگ منتشر شده در healthline: لیزر وسیله‌ای الکترونیکی است که با تقویت فوتون‌ها، پرتو نور تک رنگی ایجاد می‌کند. لیزرها با توجه به کاربردی که دارند به اعماق پوست نفوذ می‌کنند. برای آشنایی بیشتر نحوه از بین بردن موهای زائد بدن توسط لیزر، ابتدا باید با چرخه رشد موهای زائد آشنا شوید.

موها دارای سه مرحله رشد هستند:

  • آناژن: این مرحله به عنوان رشد فعال شناخته شده است. انتهای فولیکول مو به درم و ذخیره خون از طریق پاپیلای پوستی منتقل می‌شود.
  • کاتاژن: در این مرحله فولیکول‌های مو شروع به مردن می‌کنند.
  • تلوژن: این مرحله به عنوان مرحله استراحت مو شناخته می‌شود. در این مرحله بقایای پیاز مو غیرفعال است و به راحتی باقی مانده موها از بین می‌روند.

لیزر موهای زائد توانایی و قابلیت آن را دارند تا نور پرتوی لیزر را به گرما تبدیل کنند. انرژی حاصل از نور به ملانین و و پوست منتقل می‌شود با گرم شدن فولیکول مو به بافت اطراف آن آسیب می‌رساند، بدین ترتیب نور جذب رنگدانه مو می‎شود. رنگدانه‌های تره نور را جذب می‌کنند تا آن را به گرما تبدیل کند، سپس گرما به روی فولیکول‌های مو اثر می‌گذارد تا از رشد مو جلوگیری کند. برای از بین بردن موهای زائد بدن باید ابتدا بتوانید فولیکول‌های مو را ضعیف کرده و از بین ببرید. این کار در دمای ۷۰ درجه قابل انجام است. موهای ضخیم‌تر و تیره‌تر رنگدانه بیشتری دارند بدین ترتیب نور بیشتری را جذب خود می‌کنند. برای از بین بردن موهای زائد بدن، این اشعه باید به لایه‌های پایینی پوست نفوذ کند تا بتواند فولیکول مو را ضعیف کرده و آن را از بین ببرد.

علت برگشت موهای زائد بعد از لیزر چیست

رشد موهای زائد بعد از لیزر چگونه خواهد بود؟

معمولا ریزش موها کمی بعد از لیزر موهای زائد آغاز می‌شود. اگر تمام جلسات لیزر کامل و بدون وقفه باشد، قطعا رشد موهای بدن متوقف می‌شود. تنها بخش بسیار کمی از موها ممکن است مجددا شروع به رشد کنند که این تعداد هم با جلسات ترمیم لیزر از بین خواهند رفت. از این رو می‌توان گفت که رشد موهای زائد بدن بعد از لیزر بسیار کم خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

عوارض لیزر موهای زائد

چه مدت بعد از لیزر موهای زائد از بین میرود؟

موهای زائد بدن بلافاصله بعد از اتمام اولین جلسه لیزر از بین نمی‌روند. در اولین جلسه اشعه لیزر سعی می‌کند تا فولیکول مو را تخریب کرده و با تخریب فولیکول‌ها، به مرور زمان موهای بدن شروع به ریزش خواهند کرد. در طی جلسات لیزر، پوست بدن خشک شده و حالت پوسته پوسته‌ای پیدا می‌کند، این مدت زمان در بدن هر فردی با توجه به نوع پوست و شرایط جسمی که دارد متفاوت خواهد بود. این مدت زمان بین ۲ تا ۴ هفته بین افراد متغیر خواهد بود.

آیا می‌توان گفت که لیزر موهای زائد بدن یک راه دائمی است؟

لیزر موهای زائد بدن را می‌توان به عنوان یک راه دائمی در نظر گرفت. چون در این روش یا موهای زائد رشد نمی‌کنند، یا اگر هم رشد کنند بسیار کم پشت و نازک هستند. به طوری که به صورت کرک دیده می‌شوند. البته روی نتیجه لیزر، نوع دستگاه، رنگ پوست و ضخامت موها هم تاثیرگذار خواهد بود.

علت برگشت موهای زائد بعد از لیزر چیست؟

عوامل بسیاری هستند که می‌توانند زمینه را برای رشد مجدد موهای زائد فراهم کنند. نوع موها و رنگ پوست از عواملی هستند که می‌توانند روی احتمال برگشت موهای زائد بدن بعد از لیزر کمک بسیاری کنند. با وجود اینکه لیزر می‌تواند موجب آسیب به فولیکول‌های مو شود اما نمی‌تواند به طور کامل آن‌ها را از بین ببرد.
فولیکول‌های مو بعد از گذشت زمان ممکن است احیا شوند و به حالت رشد اولیه خود بازگردند.

چطور از بازگشت موهای زائد بعد از لیزر جلوگیری کنیم؟

در هر جلسه لیزر موهای زائد بدن، حدود ۱۵ درصد موها در حالت آناژن از بین می‌روند. این روند تا زمانی که همه موها از بین برود ادامه خواهد داشت. بعد از تکمیل جلسات حدود ۹۰ درصد موهای زائد بدن از بین می‌رود اما این روش را نمی‌توان به عنوان یک روش دائمی در نظر گرفت. معمولا پزشکان توصیه می‌کنند که هر ۶ ماه یکبار یا هر یک سال یکبار جلسه ترمیم لیزر را انجام دهید. این جلسات به دائمی بودن و از بین رفتن موهای زائد بدن کمک بسیاری می‌کنند.

جلوگیری از بازگشت موهای زائد
اما چطور می‌توان از بازگشت موهای زائد بدن و صورت جلوگیری کرد؟

  • از کندن موهایتان خودداری کنید: اپیلاسیون و وکس موهای زائد بدن می‌تواند موجب ضخیم شدن و پرپشتی موهای بدن شود. به همین دلیل بهتر است به هیچ عنوان در جلسات لیزر موهای زائد بدن از اپیلاسیون و موم استفاده نکنید.
  • پوست خود را مرطوب مگه دارید: پوست خشک بدن همیشه مستعد تحریک شدن است. پوست خشک بعد از لیزر حالت پوسته پوسته پیدا می‌کند و دچار ترک‌های ریزی می‌شود. استفاده از لوسیون‌های مرطوب کننده، نرم کننده‌های پوستی و… می‌تواند به رطوبت پوست کمک بسیاری کند.
  • اختلالات هورمونی را درمان کنید: اختلالات هورمونی در بدن زنان می‌تواند به یکباره موجب رشد موهای زائد شوند. از این رو بهتر است با آزمایش خون، سطح هورمون‌های بدن را همیشه در حالت تراز نگه دارید.
  • تعداد دفعات شیو را کاهش دهید: این موضوع هنوز مورد تایید علمی قرار نگرفته است که آیا، شیو موهای زائد بدن می‌تواند منجر به پرپشتی و افزایش ضخامت آن‌ها شود؟ به هر حال بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند که از شیو موهای بدن خودداری کنید.

چه تعداد جلسه برای از بین بردن موهای زائد با لیزر نیاز است؟

به طور قطعی و مشخص نمی‌توان گفت که برای از بین بردن موهای زائد بدن به چند جلسه لیزر نیاز است. معیارهای بسیاری وجود دارد که می‌توان با توجه به آن تعداد جلسات مورد نیاز برای از بین بردن موهای زائد بدن را مشخص کرد. ضخامت موهای بدن، رنگ پوست، اختلالات هورمونی و…. همه از عواملی هستند که می‌توانند در مشخص کردن تعداد جلسات لیزر تاثیرگذار باشند.

همانطور که می‌دانید سیستم بدنی آقایان با خانم‌ها متفاوت است، از این رو تعداد جلسات مورد نیاز برای از بین بردن موهای زائد آن‌ها هم با توجه به تفاوت در عوامل بیولوژیکی که وجود دارد متفاوت خواهد بود. به طور کلی تمامی افراد لازم است که برای لیزر موهای زائد بدن ۶ تا ۸ جلسه را پشت سر بگذارند. البته این تعداد جلسات می‌تواند با توجه به سیستم بدنی که دارند متفاوت باشند.

فاصله زمانی بین هر جلسه به چرخه زمانی رشد موها بستگی دارد. معمولا بین ۳۰ تا ۴۰ روز متغیر است، بهتر است فاصله زمانی موجود بین جلسات را به تعویق نیندازید. در حالت عادی موها برای کامل شدن چرخه رشد خود به ۴ هفته زمان نیاز دارند، در صورتی که این چهار هفته تکمیل نشود نتیجه و بازده خوبی از لیزر نخواهید گرفت.

تعداد جلسات لیزر

کلام آخر

یکی از پرطرفدارترین روش‌ها برای از بین بردن موهای زائد بدن، لیزر است. پیشرفت علم پزشکی در این چند سال اخیر به حدی بوده است که با استفاده از دستگاه‌های جدید و پیشرفته می‌توان موجب از بین رفتن موهای زائد بدن شد. در این بلاگ سعی کردیم تا شما را با لیزر موهای زائد بدن و نحوه رویش موها بعد از لیزر بیشتر آشنا کنیم.

پیشنهاد می‌کنیم درباره لیزرهای درمانی نیز اطلاعات کسب کنید:
لیزر کوترا
لیزر nlite
لیزر کوانتا

لیزر IPL

معرفی کلینیک صدف

کلینیک تخصصی پوست و موی صدف، فعالیت خود را از سال ۱۳۸۹ تحت عنوان گروه پزشکان سیب آغاز کرد. بعد از گذشت ۴ سال فعالیت و انجام امور تخصصی‌، تصمیم گرفت با نام کلینیک صدف فعالیت خود را ادامه دهد. بدین ترتیب از سال ۱۳۹۳ در یک فضای درمانی ۶۰۰ متری فوق تخصصی فعالیت خود را ادامه داد. این مجموعه شامل اتاق‌های جراحی مجزا، دو اتاق کاشت، لابراتوار و چندین مطب و اتاق ویزیت است. با این امکانات، همزمان می‌تواند به ۲۴ بیمار خدمات ارائه دهد. بدون استثنا‌، تمام دستگاه‌های مورد استفاده در کلینیک صدف از برندهای معتبر آمریکایی و اروپایی هستند.

این کلینیک افتخار همکاری با ۴۵ نفر از پرسنل باتجربه و متعهد را دارد. از این تعداد، ۲۵ نفر پزشکان متخصص در حوزه پوست، مو و جراحی پلاستیک هستند که همگی فارغ‌التحصیلان بهترین دانشگاه‌های داخل و خارجند و رزومه درخشانی در زمینه زیبایی دارند. کادر پزشکی، پزشتاری و خدماتی این کلینیک در طول ۹ سال فعالیت خود همیشه تلاش کرده تا با ارتقای امکانات و تخصص خود، در کنار خدماتی که به هموطنان خود ارائه می‌دهد، سهمی در رونق توریسم، به شکل ویژه توریسم سلامت داشته باشد. امروز کلینیک صدف تبدیل به یکی از پرمراجعه‌ترین مراکز پزشکی ایرانی برای مشتریانی شده است که از خارج از کشور برای خدمات سلامتی به ایران سفر می‌کنند.

Leave a Comment