شماره بهره برداری ۱۹۰۴۲۴_۳

به اشتراک بگذارید
شستشو بعد از کاشت مو

شستشو پس از کاشت مو شامل چه نکات مهمی است؟

کاشت مو یک فعالیت زیبایی است که برای درمان ریزش مو و رفع قسمت‌های طاس سر انجام می‌شود. این عمل مانند تمام عمل‌های زیبایی نیاز به مراقبت‌های خاصی در دوره نقاهت دارد. موهای کاشته شده در هفته‌های ابتدایی بسیار شکننده و حساسند. بنابراین به مراقبت بعد از کاشت مو بیشتری نسبت به موهای عادی نیاز دارند. چرا که عدم رعایت موارد بهداشتی در این دوران می‌تواند عوارض و مشکلاتی را برای شما به ‌وجود بیاورد و نتیجه دلخواهتان را کسب نکنید. شستشو بعد از کاشت مو یکی از مهم‌ترین مواردی است که برای جلوگیری از بروز عفونت، چربی اضافی، جوش‌های چرکی، کیست مویی و شوره باید به ‌طور صحیح انجام شود. انتخاب شامپوی مناسب از دیگر عوامل تاثیرگذار در کسب نتیجه رضایت‌بخش است. در این مقاله شما را برای شستشو بعد از کاشت مو و انتخاب بهترین شامپو بعد از کاشت مو راهنمایی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

شستشو بعد از کاشت مو چگونه است؟

شستشو بعد از کاشت مو باید با دقت بیشتری نسبت به حالت عادی انجام شود. معمولا اولین شستشو در کلینیک انجام شده و آموزش‌های لازم به فرد داده می‌شود. در واقع اینکار از خدمات کاشت مو است که کلینیک ارائه می‌دهد. برای شستشوی سر بعد از کاشت مو باید نکات زیر رعایت کنید.

  • شستشو را از روز سوم شروع کنید و مراقب باشید هیچ‌گونه فشاری به سر و موها وارد نشود.
  • از برخورد جریان مستقیم آب به پوست سر خودداری کنید. به این‌منظور می‌توانید از یک کاسه آب یا اسپری استفاده کنید.
  • شامپو را با آب ولرم مخلوط کرده و و به آرامی روی سر خود بمالید. توجه کنید که نوک انگشتان یا ناخن‌ها به پوست سرتان کشیده نشود. چرا که باعث آسیب به گرافت‌ها و در‌آمدنشان می‌شود. بهتر است با استفاده از یک اسفنج، محلول شامپو با آب را روی سرتان بپاشید.
  • برای آب‌کشی سر از دوش دستی یا یک کاسه آب ولرم استفاده کنید. حواستان باشد که به هیچ‌وجه زیر دوش مستقیم آب نروید.
  • در نهایت برای خشک کردن موهای کاشته شده از سشوار یا حوله استفاده نکنید. بهتر است موها خودشان خشک شوند. در شرایط اضطراری از دستمال کاغذی نرم برای خشک کردن استفاده کنید.

تا حدود یک ماه پس از کاشت مو هنگام شستشوی موهایتان به تمام موارد بالا دقت کنید. پس از این زمان می‌توانید به راحتی و مانند گذشته موهایتان را بشویید.

بهترین شامپو بعد از کاشت مو چه ویژگی‌هایی دارد؟

معمولا توصیه می‌شود برای شستشوی مو بعد از کاشت از شامپوهای فاقد مواد شیمیایی یا شامپو بچه استفاده شود. اما می‌توانید برای انتخاب شامپوی مناسب خود از پزشکتان مشورت بگیرید. پزشک با توجه به ترکیبات شامپو، میزان PH آن، میزان چربی سر، مقدار شوره، حالت آنتی‌اکسیدانی و لیپوزیمی شامپوی مناسبی به شما پیشنهاد می‌کند.

از مهم‌ترین نکات برای شستشو بعد از کاشت مو انتخاب شامپوی مناسب است. شامپوی نامناسب می‌تواند موهایتان را دچار ریزش کند و مانع رشد موهای کاشته‌شده شود.

شستشو بعد از کاشت مو

چند روز بعد از کاشت مو می‌توان حمام کرد؟

استحمام بعد از کاشت مو هیچ محدودیتی ندارد. شما از یک روز بعد از کاشت مو هم می‌توانید به حمام بروید. اما توجه داشته باشید که فقط بدن خود را بشویید و از تماس آب با سرتان خودداری کنید. چرا که در روزهای ابتدایی گرافت‌ها بسیار حساسند و ممکن است با کوچکترین فشار و لمس از جای خود خارج شوند.

بعد از کاشت مو چطور باید حمام کرد؟

استحمام بعد از کاشت مو از دیگر نکات مهم و تاثیرگذار در دوره نقاهت کاشت مو است. استحمام نادرست باعث آسیب رسیدن به گرافت‌های کاشته‌شده می‌شود.

یک روز بعد از کاشت مو باند سرتان را باز کنید و با آب گرم دوش بگیرید. البته توجه داشته باشید که سرتان نباید به هیچ‌عنوان خیس شود. از روز دوم یا سوم شستشوی ملایم سر را شروع کنید. تا ۱۰ روز بعد از کاشت مو هر دو روز یک‌بار به حمام رفته اما از قرارگرفتن زیر دوش عمودی و برخورد مستقیم جریان آب با موهایتان خودداری کنید.

بعد از حمام کردن چطور باید موها را خشک کرد؟

اجازه دهید موها خودشان خشک شوند و برای خشک کردن موهای کاشته شده از سشوار یا حوله استفاده نکنید. گرما و فشار دو عامل مهم در آسیب رساندن به گرافت‌های کاشته شده هستند.

اگر لازم است سریع موهایتان را خشک کنید، از دستمال کاغذی نرم و با حداقل فشار و لمس استفاده کنید.

آیا می‌توان موهای کاشته شده را شانه زد؟

بعضی افراد معتقدند شانه کردن و برس کشیدن موهای سر باعث افزایش خون‌رسانی به موها و پوست سر شده و باعث تقویت و رشد موها می‌شود. اخیرا پزشکان توصیه می‌کنند تنها یک یا دوبار در طول روز موها را شانه کنید. البته این توصیه برای موهای کاشته شده کاربرد ندارد.

موهای کاشته شده در روزهای ابتدایی استحکام و مقاومت کمتری نسبت به موهای عادی دارند. شانه کردن آن‌ها می‌تواند آسیب جدی به فولیکول‌ها وارد کرده و مانع رشدشان شود. بنابراین تا یک ماه پس از کاشت از شانه کردن موهای کاشته شده بپرهیزید. از حدود یک ماه بعد از کاشت مو می‌توانید مانند سابق موهای خود را شانه کنید. بهتر است تا زمان بهبودی کامل فقط در جهت خواب مو به شانه کردن آن‌ها بپردازید.

آیا بعد از کاشت مو می‌توان استخر رفت؟

توصیه می‌شود حدود دو هفته تا یک ماه بعد از کاشت مو یعنی تا زمانی که زخم‌های سر بهبود نیافته‌اند، از رفتن به استخر خودداری کنید. برای اطمینان بیشتر پیشنهاد می‌کنیم تا دو ماه بعد از کاشت مو به استخر نروید؛ زیرا کلر موجود در آب استخر موها را خشک، شکننده، ژولیده و حتی تیره می‌کند.

سوالات متداول

آیا بعد از کاشت مو لازم است روزانه موهای خود را بشوییم؟

برای از بین بردن دلمه‌های سر باید روزانه از شامپوی مناسب استفاده کنید. بعد از حدود ۷ تا ۱۰ روز، دیگر نباید هیچ اثری از دلمه یا پوسته روی پوست سر شما باشد. شما می‌توانید با گذشت دو هفته تا یک ماه پس از کاشت مو، شستن موهای خود را به روش معمول شروع کنید. در صورت نیاز برای ازبین بردن دلمه‌ها می‌توانید موهایتان را بیش از یک بار در روز بشویید.

چرا بعد از کاشت باید موها شسته شود؟

شستشو بعد از کاشت مو پوسته روی ریشه مو را تمیز می‌کند. به این ترتیب پوست سر و ریشه مو بهتر نفس می‌کشند. اولین شستشو به ریشه مو کمک می‌کند تا در جای خود ثابت بماند و تقویت شود. شستشوی اول باید توسط یک متخصص در کلینیک کاشت مو انجام شود؛ در غیر این‌صورت، هر حرکت اشتباه باعث آسیب رسیدن به پیازهای مو خواهد شد. هرچه مو با دقت بیشتری شسته شود، روند بهبودی راحت‌تر و سریع‌تر طی می‌شود.

موهای کاشته شده را چه مدت باید بشوییم؟

برای تسریع روند بهبودی پوست سر و دلمه‌ها بهتر است شستشو را ۱۰ دقیقه طول بدهید. این زمان برای نرم شدن دلمه‌ها و ریزش طبیعی آن‌ها مناسب است. همین روال را هر روز انجام دهید تا پوسته‌ها و دلمه‌ها به کلی از بین بروند.

دمای مناسب برای شستشوی موهای کاشته شده چقدر است؟

دمای آب نباید سرد یا گرم باشد. دوش گرفتن با آب سرد در دوران نقاهت بعد از کاشت مو توصیه نمی‌شود. از طرفی دمای زیاد آب می‌تواند آسیب جدی به فولیکول‌ها وارد کرده و موجب جابه‌جایی آن‌ها شود. موهای خود را آنقدر با آب ولرم بشویید تا دلمه‌ها کم‌کم نرم شده و بریزند.

بعد از کاشت مو از چه نوع شامپویی استفاده کنیم؟

بعد از کاشت مو می‌تواند از شامپوی معمولی بچه برای شستشو استفاده کنید. شامپوهای بچه معمولا بدون پارافین و مواد مضر شیمیایی است و آسیبی به پوست سر وارد نمی‌کند. شامپوهای ضدشوره و تقویتی به‌دلیل داشتن مواد شیمیایی بسیار قوی اصلا توصیه نمی‌شوند.

کلام آخر

مراقبت‌های بعد از کاشت از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در رسیدن به نتیجه رضایت‌بخش است. یکی از این مراقبت‌ها، شستشو بعد از کاشت مو است. شستشوی اصولی به روند بهبود سر و تقویت موهای کاشته شده کمک می‌کند. در مقابل شستشوی نادرست می‌تواند آسیب جدی به فولیکول‌ها وارد و آن‌ها را جابه‌جا کند. بروز عفونت از دیگر عوارض ناشی از شستشوی نامناسب است.

در این مقاله به بررسی روش‌ و شامپوی مناسب برای شستن موهای کاشته شده پرداختیم. شما چه نکات دیگری برای شستشوی مو بعد از کاشت در نظر دارید؟ تجربیاتتان را برای ما و سایر مخاطبان بنویسید.

 

۱۰ comments

کاوه ۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۵

بعد از کاشت هر روز حموم میرم و سرمو با شامپوی مخصوص میشورم. الان سرم دلمه بسته میشه تو حموم دلمه ها رو بکنم؟

Reply
کلینیک صدف ۷ تیر ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۱

با سلام
خیر به هیچ عنوان این کار رو نکنید. هربار حموم میرید و شامپو میزنید سرتون رو ماساژ بدید بدون اینکه فشاری وارد بشه. بعد یک مدت دلمه‌ها خودشون از بین میرن

Reply
امیرحسین ۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۸

سلام
من حدود یک ماهه کاشت مو انجام دادم. شامپویی تجویزی پزشک رو مصرف میکنم ولی موهای من چربه و این شامپو چربی سرم رو نمیگیره. به نظرتون چربی سر برای موهای کاشته شده ضرر داره؟

Reply
کلینیک صدف ۷ تیر ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۸

با سلام
بهتره با پزشکتون مشورت کنید تا یک شامپوی مناسب بعد از کاشت مو برای موهای چرب بهتون بده

Reply
افشین ۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۷

ببخشیداگه هرموقع عرق کردسرمونوبشوریم ضررنداره

Reply
کلینیک صدف ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۴

با سلام
شستشوی زیاد برای مو خوب نیست چه برسه به موهای ضعیف تازه کاشت شده. بهتره از اینکه زیاد عرق کنید جلوگیری بشه

Reply
محمد ۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰

سلام بنده چهار روز با روش میکروگراف کاشت انجام دادم بعد حواسم نبود با شامپو معمولی خانگی مخصوص موهای چرب کف زدم بعد با اب اسپره کردم .واسم مشکلی پیش نمیاد این یک بار زدم؟؟؟

Reply
کلینیک صدف ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۰

با سلام نگران نباشید و از این به بعد دقت بیشتری در مراقبت از موهاتون داشته باشید.

Reply
سهیل ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴

ایا شامپو کاشت اندرل که فوم هست برا موهای که کاشته نشده مضر هست برا ریزش مناسب هست؟

Reply
کلینیک صدف ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۴

با سلام خیر مضر نیست فقط ترکیبات ضدعفونی کننده، تقویت کننده و … داره اگر موهاتون کاشت نیست میتونید از شامپو ضد ریزش موی سریتا همراه با تونیکش هم استفاده کنید.

Reply

Leave a Comment