شماره بهره برداری ۱۹۰۴۲۴_۳

به اشتراک بگذارید
دستگاه آر اف

بررسی تاثیر انواع دستگاه آر اف در جوانسازی پوست

امروزه همه ما اعم از زن یا مرد به دنبال آن هستیم تا پوست شادابی داشته باشیم. همانطور که می‌دانید به مرور زمان و با افزایش سن و سال اولین جایی که نشانه‌های پیری و افزایش سن را در فرد نشان می‌دهد، پوست صورت است. خوشبختانه با کمک علم پزشکی و پیشرفت در این زمینه راه و روش‌های درمانی بسیاری برای از بین بردن چین و چروک صورت بوجود آمده است. استفاده از دستگاه آر اف هم یکی از این راه‌های درمانی موفق است، در ادامه با ما باشید تا با مزایا و معایب، روش درمانی و… دستگاه آر اف بیشتر آشنا شوید.

دستگاه آر اف(Radio frequency) یا رادیو فرکانسی در اصل یک نوع انرژی است که با طول موج بر ثانیه اندازه‌گیری می‌شود. امواج دستگاه آر اف حدود ۴۵۰ کیلوهرتز انرژی دارند و همین انرژی و گرما موجب جوانسازی پوست صورت می‌شود.

دستگاه آر اف چگونه کار میکند؟

در دهه اخیر استفاده از دستگاه آر اف به منظور جوانسازی پوست صورت، طرفدار بسیاری پیدا کرده است. ابتدا دستگاه‌های آر اف تنها محدود به مدل‌های تک قطبی و دو قطبی بودند اما اکنون با پیشرفت علم و فناوری در این زمینه دستگاه‌های آر اف بسیاری چون سوزنی، پالسی، فرکشنال، تک فاز و… ساخته شده‌اند. با وجود اینکه هرکدام از این دستگاه‌ها کاربرد و ویژگی‌های خاص خود را دارند اما کار با همه آن‌ها به یک شکل است.

با توجه به محتوای منتشر شده در ncbi: استفاده از این دستگاه‌ها بر مبنای انرژی الکترومغناطیس به همراه گرما و حرارت است. این گرما روی لایه درم پوست تمرکز می‌کند و با ساخت بافت فیبری موجب ساخت کلاژن و ترمیم پوست صورت خواهد شد. با افزایش میزان کلاژن پوست صورت چین و چروک، شل شدگی پوست، ضایعات پوستی و… درمان می‌شوند.

کاربردهای دستگاه آر اف چیست؟

این دستگاه کاربردهای بسیاری دارد که در ادامه با مهم‌ترین آن‌ها آشنا خواهید شد:

کلاژن سازی
امواج دستگاه آر اف دارای انرژی‌ هستند و می‌توانند در لایه درم پوست صورت موجب تولید کلاژن شوند. کلاژن یکی از مهم‌ترین پروتئین‌های مورد نیاز پوست است که موجب ترمیم و شادابی پوست خواهد شد. در واقع این انرژی در لایه درم به گرما تبدیل می‌شود و همین گرما موجب ساخته شدن کلاژن خواهد شد.

کاربردهای دستگاه آر اف

فعال کردن فیبروپلازی

فیبروپلازی در پوست صورت، فرآیندی است که در آن بافت‌های فیبروزی ساخته می‌شوند. همین بافت‌ها هستند که می‌توانند پوست را تحریک به ساخت کلاژن کنند. در واقع در روش جوانسازی پوست صورت و درمان ضایعات پوستی، نواحی از پوست صورت را که آسیب دیده است انتخاب می‌کنند. سپس با استفاده از دستگاه آر اف و تولید بافت فیبروزی پوست صورت را مجبور به ساخت کلاژن خواهند کرد.

جوانسازی پوست

دستگاه آر اف با توجه به تاثیراتی که روی چین و چروک‌های صورت می‌گذارد، می‌تواند به عنوان یک راه درمان موثر برای جوانسازی پوست صورت معرفی شود. تمام چین و چروک‌های سطحی پوست صورت را از بین خواهد برد، اما برای چین و چروک‌های عمیق کاربرد چندانی ندارد.

بیشتر بخوانید:

جوانسازی با هایفوتراپی

آکنه

از دیگر کاربردهای این دستگاه می‌توان به از بین برنده آکنه‌های کیستی، از بین برنده جای جوش، از بین برنده اسکار و ترک بدن، درمان کننده شل شدگی پوست صورت، یکنواخت کردن رنگ پوست، لیفت پوست و… اشاره کرد.

جوانسازی با آر اف برای چه کسانی مناسب است؟

استفاده از دستگاه آر اف برای جوانسازی و درمان ضایعات پوستی محدود به زنان یا مردان نمی‌شود. بلکه هر فردی اعم از مرد و زن با توجه به سن خود می‌توانند از این روش درمانی استفاده کنند. اگر به دنبال آن هستید تا همیشه چهره‌ای شاداب و جوان داشته باشید، بهتر است برای از بین بردن این علائم از روش‌های جوانسازی پوست صورت چون دستگاه آر اف استفاده کنید.

به طور کلی آن دسته از افرادی که دچار چین و چروک‌های سطحی هستند و هنوز نیاز چندانی به استفاده از روش‌های لیفت صورت ندارند، می‌توانند با مشورت پزشک از این روش استفاده کنند.

انواع دستگاه آر اف کدامند و برای چه منظوری استفاده میشوند؟

دستگاه آر اف با توجه به کاربرد و ویژگی‌های خود، دارای انواع و اقسام مختلفی است، در این میان میزان اثرگذاری آن‌ها کمی با هم متفاوت است. این دستگاه‌ها عبارتنداز:

آر اف سوزنی

آر اف سوزنی یکی از کم‌تهاجم‌ترین روش‌های جوانسازی پوست صورت است. از این روش بیشتر به منظور درمان اسکار، جای جوش، ضایعات پوستی و… استفاده می‌شود. معمولا این روش از سوزن زدن روی پوست به کمک فرکانس رادیویی انجام می‌شود. در واقع همین سوزن زدن لایه درم پوست را تحریک به ساخت کلاژن خواهد کرد، سوزن‌ها ویتامین‌ها و مواد مغذی و مورد نیاز پوست برای ساخت کلاژن را وارد لایه درم صورت می‌کنند.
نوع سوزن استفاده شده با توجه به نوع پوست و ضایعه درمانی متغیر خواهد بود و هرجلسه آن حدود ۱۰ الی ۴۵ دقیقه طول می‌کشد.

آر اف سه بعدی

یکی از روش‌های درمانی موثر و مفید برای از بین بردن اسکارها، سلولیت و لیفت پوست آر اف سه بعدی است. انرژی امواج رادیو فرکانسی در این روش به لایه‌های عمیق پوست نفوذ می‌کنند و به این ترتیب درجه حرارت سلول‌های چربی پوست را به صورت کاملا تصاعدی افزایش می‌دهند. همین گرما موجب درمان اسکار و سلولیت‌ می‌شود.

انواع دستگاه آر اف

آر اف خانگی

دستگاه آر اف خانگی دارای مدل‌های مختلفی دارد، با تهیه آن‌ها می‌توانید در خانه این کار را انجام دهید. این دستگاه‌ها با توجه به کاربردها و ویژگی‌ها، قیمت بسیار متفاوتی خواهند داشت. دستگاه آر اف خانگی علاوه بر جوانسازی پوست صورت به افزایش گردش خود در پوست هم کمک بسیاری می‌کند. این افزایش گردش خون در بدن می‌تواند موجب شادابی و طراوت پوست صورت شود.

بیشتر بخوانید:
تفاوت آر اف فرکشنال با میکرونیدلینگ

آر اف ترماژ

یکی از سریع‌ترین و بی خطر‌ترین دستگاه‌های آر اف، دستگاه آر اف ترماژ است. از این دستگاه هم برای صورت و هم برای بدن استفاده می‌کنند. در واقع این دستگاه با تحریک به ساخت کلاژن موجب شادابی و طراوت پوست صورت می‌شود. میزان اثرگذاری این دستگاه روی لایه درم پوست برای ساخت کلاژن حدود ۶ ماه است. بعد از گذشت ۶ ماه می‌توانید نسبت به ترمیم آن مجددا اقدام کنید.

آر اف تری پلار

این دستگاه برخلاف دیگر دستگاه‌ها بخش وسیع و عمیقی از پوست را تحت درمان قرار می‌دهد. این دستگاه را به عنوان یک روش درمان برای جوانسازی پوست صورت، از بین بردن چین و چروک، لیفت پوست صورت، کم رنگ کردن خطوط اسکار و…. استفاده می‌کنند.

آر اف رافوس

این نوع دستگاه آر اف یک روش غیرتهاجمی برای لاغری بدن است. از این دستگاه بیشتر به منظور از بین بردن چربی‌های موجود در بدن استفاده می‌کنند. از کاربردهای این دستگاه می‌توان به رفع چربی غبغب، چربی پهلوها، زانوها، بازوها و اطراف شکم اشاره کرد. البته برای درمان چین و چروک پوست صورت و جوانسازی پوست هم از این دستگاه استفاده می‌کنند.

مزایا و معایب آر اف چیست؟

با توجه به مقاله منتشر شده در وب سایت healthline: تمام روش‌های جوانسازی پوست صورت مزایا و معایب خاص خود را دارند. در ادامه با مزایا و معایب دستگاه آر اف بیشتر آشنا خواهید شد:

مزایا آر اف

  • یک روش آسان، بدون جراحی و بدون درد است.
  • با نفوذ به لایه درم، خاصیت ارتجاعی پوست صورت را افزایش می‌دهد.
  • یکی از مزایای مهم دستگاه آر اف تحریک پوست به ساخت کلاژن و الاستین است.
  • موجب بهبود گردش خون در زیر پوست صورت خواهد شد.
  • در مدت زمان کوتاهی(چند ماه) موجب جوانسازی پوست صورت می‌شود.
  • روی تمام نواحی از پوست استفاده می‌شود.

معایب آر اف

  • قرمزی و التهاب پوست
  • خارش و سوزش
  • تورم و خشکی پوست
  • احتمال ایجاد گوشت اضافه در محل مورد نظر
  • فرورفتگی جزئی

البته این معایب دائمی نبوده و در کوتاه مدت و ظرف چند روز بهبود پیدا خواهند کرد.

آیا آر اف عوارض دارد؟

همه‌ی روش‌های درمانی در کنار مزایای بسیاری که دارند، دارای عوارضی هم هستند. اما این عوارض کوتاه مدت هستند و با توجه و رسیدگی درست و اصولی به سرعت بهبود پیدا خواهند کرد.

عوارض آر اف

مراقبتهای قبل و بعد آر اف

برای اینکه از این روش یک نتیجه درست و مثبتی دریافت کنید، لازم است که قبل از آر اف و بعد از آن به چند نکته توجه داشته باشید. رعایت این نکات علاوه بر اینکه می‌تواند موجب موفقیت در نتیجه عمل شود، برای حفظ سلامتی فرد مراجعه کننده یک امر ضروری است.

مراقبت های قبل از آر اف

  • حداقل دو هفته قبل از آر اف از دستگاه سولاریوم و حمام آفتاب استفاده نکنید.
  • پوست خود را سالم و تمیز نگهدارید، در صورت داشتن تب‌خال با پزشک در این باره صحبت کنید.
  • حداقل دو هفته قبل از آر اف از کرم‌های مرطوب کننده روز و شب استفاده کنید.
  • اگر سابقه هرگونه بیماری پوستی دارید بهتر است در رابطه با آن با پزشک خود صحبت کنید.

مراقبت های بعد از آر اف

  • بلافاصله بعد از انجام آر اف باید از کرم ضدآفتاب مناسب پوست خود با یک SPF مناسب استفاده کنید.
  • به هیچ عنوان تا زمان بهبودی کامل برای شست و شوی صورت خود از شوینده‌های قوی و ترکیبات الکل دار استفاده نکنید. سعی کنید شوینده مناسب پوست صورت شما باشد.
  • در ۲۴ ساعت اول آر اف از استخر، سونا، حمام و… استفاده نکنید.
  • کرم ترمیم کننده‌ای که پزشک برای شما تجویز کرده است را به منظور بهبودی کامل و به صورت روزانه و روتین استفاده کنید.
  • از استفاده کرم‌های لایه‌بردار و رفع چین و چروک شبانه، تا زمانی که بهبودی کامل پیدا نکرده‌اید، جدا بپرهیزید.
  • از لمس ناحیه مورد نظر تا زمان بهبودی کامل خودداری کنید.

اثرات و نتایج آر اف چه زمانی مشاهده میشود؟

زمان نشان دادن اثرات و نتایج دستگاه آر اف روی پوست صورت یا بدن با توجه به نوع پوست می‌تواند متفاوت باشد. اما به طور کلی، نتایج دستگاه آر اف روی پوست به دو فاز سریع و تاخیر تبدیل شده است.

فاز سریع

بسیاری از نتایج دستگاه آر اف با توجه به نوع پوست و شدت و عمق ضایعه در همان روزهای اول قابل مشاهده است. هرچه عمق ضایعه کمتر باشد در واقع میزان اثرگذاری آن بسیار بیشتر خواهد بود.

فاز تاخیر

بعضی از ضایعات پوستی که عمق بیشتری دارند برای بهبود و ترمیم به مدت زمان بیشتری نیاز دارند. معمولا این فاز برای نشان دادن نتیجه کار دستگاه آر اف به دو هفته تا سه ماه زمان نیاز دارد.

نتایج آر اف

ترکیب درمان آر اف و میکرونیدل چه نتایجی دارد؟

ترکیب این دو روش با یکدیگر می‌تواند میزان اثرگذاری را روی پوست صورت افزایش دهد. در واقع پلاسمای غنی از پلاکت روش میکرونیدل، می‌تواند کلاژن‌سازی آر اف را بیش از قبل کند. همین موضوع به ترمیم پوست صورت و جوانسازی آن کمک بسیاری خواهد کرد.
البته این تصمیم به نظر پزشک شما هم بستگی دارد، در برخی از مواقع پزشک روش درمانی آر اف را با دیگر روش‌ها ترکیب می‌کند تا اثربخشی بیشتری داشته باشد.

کلام آخر

استفاده از این روش درمانی یکی از کم‌خطرترین روش‌های جوانسازی پوست صورت است. در حال حاضر دستگاه آر اف مدل‌های بسیاری دارد که پزشک با توجه به نوع پوست شما و کاربرد آن از این دستگاه‌ها استفاده می‌کند. بی شک استفاده از دستگاه آر اف می‌تواند یکی از بهترین راه‌ها برای درمان چین و چروک، ترک‌های پوستی، عارضه‌های پوست صورت و بدن شما باشد.

Leave a Comment