شماره بهره برداری ۱۹۰۴۲۴_۳

به اشتراک بگذارید
ورزش افتادگی پلک

ورزش افتادگی پلک راهی برای پیشگیری و درمان افتادگی پلک

پلک‌ها در برابر خشکی، اجسام خارجی و فشار بیش از حد از چشم‌ها محافظت می‌کنند. حتی در هنگام خواب، پلک‌ها با پخش کردن اشک در سراسر چشم، آن را مرطوب نگه می‌دارند. بااین‌حال، گاهی اوقات، عضله پلک که به باز و بسته شدن آن کمک می‌کند، ضعیف شده و پوست صورت در این ناحیه شل می‌شود. افتادگی پلک حتی در موارد شدیدتر، مشکلات بینایی و زیبایی را هم به همراه دارد. ورزش افتادگی پلک از چند سری حرکات برای تقویت عضلات تشکیل شده که می‌توانید از افتادگی پلک جلوگیری کند یا آن را کاهش دهد. اگر می‌خواهید حرکات ورزشی درمان افتادگی پلک با ورزش را یاد بگیرید، با ما همراه باشید.

دلایل افتادگی پلک چیست؟

افتادگی پلک می‌تواند مادرزادی باشد یا در اثر یک بیماری ژنتیکی اتفاق بیفتد. اما رایج‌ترین دلیل افتادگی پلک افزایش سن است. با افزایش سن عضلات، تاندون‌ها و پوست حجم خود را از دست می‌دهند و آویزان می‌شوند. دیگر دلایل افتادگی پلک عبارتند از:

  • بیماری‌های عصبی یا فلج کننده
  • آسیب رسیدن به چشم
  • دیابت
  • سکته

درمان افتادگی پلک با ورزش چگونه است؟

در مقاله ای از سایت allaboutvision می‌خوانیم: متأسفانه، هنگامی که افتادگی پلک‌ها به علت پتوز ایجاد می‌شود ، هیچ تمرین و ورزش پلک اثبات شده ای وجود ندارد که به شما کمک کند تا مشکل را برطرف کنید. پتوز شایعترین علت افتادگی غیرمعمول یک یا هر دو چشم است.تلاش برای بهبود عضلات پلک باعث بهبود پتوز نمی‌شود و حتی می‌تواند وضعیت را بدتر می‌کند.اما سایر دلایل که باعث افتادگی پلک می‌شوند مثل کم خوابی، بالا رفتن سن و … را به کمک ورزش می‌توان بهبود دارد.

اگر احساس می‌کنید که چشم‌هایتان خسته و بی‌رمق به نظر می‌رسد، می‌توانید از ورزش افتادگی پلک برای درمان آن استفاده کنید. از جمله حرکات ورزش افتادگی پلک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 پلک زدن

عضلات پلک‌های خود را منقبض کنید. یک دقیقه با سرعت پلک بزنید. پس از آن پلک زدن آرام را تمرین کنید ولی این بار با قدرت بیشتری این کار را انجام دهید. حال تا جایی که قدرت دارید، به عضله‌های پلک‌هایتان فشار وارد کنید.

پلک زدن برای ورزش چشم

گرم کردن چشم ها

ثابت شده است که تمیز کردن، گرم کردن و ماساژ دادن آرام پلک‌ها (حتی بدون انجام ورزش) گردش خون و پاسخ‌‌های عصبی را افزایش می‌دهد. این کار با نرم‌تر و انعطاف‌پذیرتر کردن عضلات، آن‌ها را برای انجام ورزش افتادگی پلک آماده می‌کنند.

 

 تحریک عضله های چشم

تحریک مستقیم می‌تواند از طریق حرکت متمرکز چشم یا با استفاده از یک دستگاه تحریک کننده مانند مسواک برقی، به کاهش افتادگی پلک کمک کند. فشار مکانیکی مسواک باعث ایجاد واکنش‌هایی در عضلات پلک می‌شود. هر روز چند دقیقه به تحریک عضلات چشم بپردازید.

تمرین مقاومتی چشم

به گفته موسسه ملی سکته، انجام حرکات ورزشی پلک در هر ساعت می‌تواند افتادگی پلک را بهبود بخشد. برای این منظور باید ابروهای خود را بالا ببرید و انگشتتان را چند ثانیه در زیر آن‌ها قرار دهید؛ در همین حال سعی کنید ابروها را به سمت پایین بیاورید. در این حالت عضلات پلک به‌کار گرفته شده و مقاومتی مشابه وزنه‌برداری ایجاد می‌شود. چشمک زدن‌های سریع و محکم و چرخاندن چشم هم به تقویت عضلات پلک کمک می‌کند.

تمرین برای لیفت ابرو

انگشت‌های خود را زیر ابروها بگذارید و با استفاده از آن‌ها پلک‌ها را به سمت بالا بکشید. حتی می‌توانید این کار را با فشار بیشتری انجام دهید تا عضلات پلک‌هایتان بیشتر کش بیاید. در همین حال سعی کنید با کمک عضلات چشم، آن‌ها را ببندید. دستتان را بردارید و پس از چند ثانیه دوباره این حرکت را انجام دهید. برای تأثیرگذاری بیشتر می‌توانید این حرکت را روزانه سه ست و در هر بار ۱۰ مرتبه آن را تکرار کنید.

درمان افتادگی پلک با ورزش با کشش پلک

حرکت کشش پلک عضلات پلک را تقویت کرده و چین و چروک‌های چشم‌ها را هم کاهش می‌دهد. برای انجام این تمرین روی زمین بنشینید و چشم‌های خود را ببندید. پلک‌ها را رها کنید و با استفاده از انگشت‌های اشاره خود ابروهایتان را بالا ببرید. همان‌طور که ابروها را بالا می‌برید، سعی کنید چشم‌ها را هم بسته نگه دارید. هر روز حداقل ۱۰ بار و هر دفعه به مدت ۱۰ ثانیه این کار را انجام دهید.

کشش پلک برای رفع افتادگی

تراتاکا یا یوگای چشم

ورزش چشم تراتاکا در اصل برای سلامت کلی چشم و بهبود بینایی طراحی شده است. اما از آنجا که حرکت چشم با حرکت پلک مرتبط است، پس این حرکت می‌تواند ورزش افتادگی پلک هم باشد. در یک متری یک شی بشینید و تا زمانی که چشمانتان خسته شود و اشک تولید کند، به آن خیره شوید.

در مقاله‌ای از سایت webmd می‌خوانیم:  تراتاکا یک سری تمرین در یوگا است که از چندین روش برای سلامت چشم استفاده می‌کند. یکی از این تمرینات Bahiranga نام دارد و شامل چهار مرحله زیر است:

مرحله ۱: در حالت مدیتیشن ایستاده یا روی زمین یا روی صندلی محکم بنشینید. سر خود را صاف و کف دست ها را به سمت پایین نگه دارید.

مرحله ۲: چشمان خود را باز نگه دارید ، در یک نقطه مستقیم به جلو نگاه کنید.

مرحله ۳: بدون اینکه سر خود را حرکت دهید ، چشمان خود را به آرامی به سمت شانه راست خود حرکت داده و چند ثانیه بدون چشمک زدن در این حالت بمانید.

مرحله ۴ : نگاه خود را به آرامی به سمتمرکزی برگردانید و سپس این حرکت را برای سمت چپ نیز تکرار کنید.

 

پوشاندن چشم

معمولاً وقتی یکی از پلک‌ها دچار افتادگی می‌شود، ناخودآگاه برای کارهای دشوارتر از چشم دیگر استفاده می‌کنید. برای اینکه بتوانید چشم ضعیف‌ترتان را تقویت کنید، بهتر است چشم سالم را بپوشانید. این حرکت کمک می‌کند که عضله پلک ضعیف‌تر به مرور زمان تقویت شود.

پزشکان از این روش برای رفع افتادگی پلک در کودکان سه تا پنج سال استفاده می‌کنند. در گذشته متخصصان پیشنهاد می‌کردند که حداقل ۶ ساعت در روز باید چشم سالم پوشانده شود. اما مطالعات اخیر نشان داده است که کودکان باید این ورزش افتادگی پلک را تنها دو ساعت در روز انجام دهند.

پوشاندن چشم

چقدر زمان می‌برد تا افتادگی پلک با ورزش بهبود یابد؟

افتادگی پلک یک مشکل رایج در میان افراد است که اکثرا در اثر ضعیف شدن عضلات پلک به وجود می‌آید.  محققان معتقدند که استفاده بیشتر از هر عضله‌ای می‌تواند منجر به قوی‌تر شدن آن شود، با این حال هیچ مطالعه علمی برای تعیین میزان مؤثر بودن این حرکات انجام نشده است. اگر می‌خواهید تاثیرات ورزش افتادگی پلک را مشاهده کنید، باید تمرینات را به طور منظم انجام دهید و عضلات پلک و چشم را به طور کامل درگیر کنید. محققان توصیه می‌کنند برای اینکه بتوانید بهترین نتیجه از ورزش افتادگی پلک را کسب کنید باید حداقل ۶ روز در هفته و هر روز ۲۰ تا ۳۰ دقیقه حرکات را انجام دهید.

آیا همیشه ورزش برای درمان افتادگی پلک جوابگو است؟

میزان افتادگی پلک در افراد متفاوت است. حرکات ورزش افتادگی پلک بیشتر برای جلوگیری از افتادگی پلک‌ها و درموارد خفیف‌تر کاربرد دارد. حتی بعضی از ورزش‌های افتادگی پلک ممکن است علائم افتادگی را شدیدتر کند. بنابراین قبل از شروع، حتماً از چشم پزشک خود مشورت بگیرید.

اگر افتادگی پلکتان با ورزش هم برطرف نشد، می‌توانید از سایر روش‌های رفع افتادگی پلک کمک بگیرید. از جمله این روش‌ها عبارتند از:

  • قطره چشم: قطره‌های چشم با انقباض سریع پلک‌ها می‌تواند باعث بهبود افتادگی پلک شود.
  • بلفاروپلاستی: بلفاروپلاستی یک عمل جراحی معروف است که با برداشتن پوست‌های اضافی پلک، زیبایی را به چهره شما برمی‌گرداند.
  • عینک مخصوص افتادگی پلک: در مواردی که افتادگی پلک بسیار شدید است و بینایی را مختل می‌کند، می‌توانید با استفاده از عینک مخصوص پلک‌ها را بالا نگه دارید.

 ورزش در میاستنی گراویس

در مقاله‌ای از sciencedirect می‌خوانیم: میاستنی گراویس با ضعف عضلانی و خستگی مشخص می شود. از آنجا که استفاده مداوم از عضلات ضعف را افزایش می دهد ، ارزش برنامه های تمرینی بدنی قبلاً زیر سوال رفته بود. این پژوهش در واقع یک مرور برای روشن کردن ایمنی و سودمندی آموزش سیستماتیک در میاستنی گراویس است که بر اساس جستجوی سیستماتیک در پایگاه داده های موجود با استفاده از کلمات کلیدی مربوطه انجام شده است. ده مطالعه مداخله ای شامل ۱۵۹ بیمار مبتلا به بیماری عمومی در مورد تأثیر آموزش فیزیکی منظم ، سه مورد بر روی عضلات تنفسی منتشر شده است. قدرت عضلات بهبود یافته و در اکثر مطالعات عملکرد روزمره و کیفیت زندگی نیز انجام شده است. احساس خستگی که مستقیماً با ضعف واقعی عضله ارتباط ندارد تحت تأثیر آموزش بدنی قرار گرفت. آموزش مداوم برای حفظ عملکرد بهبود یافته ضروری بود. تمرینات بدنی و ورزش در میاستنی گراویس بی خطر است. این تمرینات می تواند هم قدرت عضلات و هم عملکرد روزانه را بهبود بخشد. نوع و شدت آموزش سیستماتیک باید در هر بیمار متناسب باشد. حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش در هفته برای بیماران میاستنی گراویس با بیماری خفیف و متوسط ​​توصیه می شود.

چرا کلینیک صدف انتخاب خوبی برای درمان افتادگی پلک است؟

افتادگی پلک در موارد شدیدتر با ورزش قابل درمان نیست. بلفاروپلاستی یک روش دائمی برای رفع افتادگی پلک است. درواقع این عمل اگر به دست پزشک ماهر و با تجهیزات و متد روز انجام شود، هیچ عوارض خطرناکی به همراه ندارد.

کلینیک صدف با داشتن مجوز رسمی از وزارت بهداشت، بیش از ۱۰ سال در حوزه خدمات درمانی پوست و مو فعالیت می‌کند. تیم پزشکی کلینیک صدف با استفاده از امکانات پیشرفته و متد کانادایی، پلک‌های زیبایی را برای شما به وجود می‌آورند. مشاوره‌های رایگان قبل و بعد از عمل به شما کمک می‌کنند تا بتوانید بهترین نتیجه را از عمل به دست آورید.

کلام آخر

افتادگی پلک‌ها نه تنها باعث می‌شود چهره‌ای خسته‌تر و پیرتر داشته باشید، بلکه می‌تواند سلامتی چشم‌هایتان را هم تحت تأثیر قرار دهد. با انجام ورزش افتادگی پلک هم می‌توانید شادابی چهره‌تان را بیشتر کنید و هم از این مشکل که هزاران نفر را درگیر خود کرده است، پیشگیری کنید. شما چه تمرین‌های دیگری برای رفع افتادگی پلک می‌شناسید؟ برای ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

۲ comments

سمیه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۵:۲۳

من ۳۷ سالمه و زیاد از کامپیوتر استفاده می کنم به نظرتون با ورزش میشه افتادگی پلک ام درمان بشه

Reply
کلینیک صدف ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰

با سلام بله قطعا ورزش های چشم به پیشگیری و بهبود افتادگی پلک کمک میکنه

Reply

Leave a Comment