شماره بهره برداری ۱۹۰۴۲۴_۳

به اشتراک بگذارید
عوارض کاشت موی طبیعی

عوارض کاشت مو سر چیست و چگونه می‌توان از آن جلوگیری کرد؟

ریزش مو ممکن است یکی از نگرانی‌­های اصلی هر مرد و زن در سنین جوانی و بزرگسالی باشد. این مشکل دلایلی مختلفی از جمله وراثت، تغییرات هورمونی، داروها و مکمل، استرس شدید و پرتودرمانی دارد. تنها راه‌حل دائمی این بیماری کاشت موی طبیعی است. کاشت مو یک عمل زیبایی است و مانند هر عمل جراحی دیگر ممکن است با عوارضی همراه باشد. البته اگر کاشت مو به روش درست و مطابق با استانداردهای پزشکی و توسط متخصص ماهر و باتجربه انجام شود، عوارض آن به صفر خواهد رسید. اما در غیر این­‌صورت ممکن است عوارضی را به همراه داشته باشد. در این مقاله به بررسی ریزش مو، کاشت مو و انواع روش­‌های آن، معایب و مزایا و عوارض احتمالی هر کدام می­‌پردازیم. برای دانستن نکات لازم برای به حداقل رساندن و جلوگیری از عوارض کاشت مو با ما همراه باشید.

چرا کاشت مو دارای عوارض است؟

کاشت مو یک عمل زیبایی است که در سال­‌های اخیر افراد زیادی را به سمت خود جذب کرده است. این عمل مانند تمام عمل­‌های جراحی عوارض و خطراتی را به همراه خواهد داشت. البته لازم است بگوییم که این عوارض، احتمالی بوده و درصورت عدم رعایت استانداردها و شیوه­‌های درست رخ می­‌دهد. در بسیاری از موارد این عوارض قابل پیش­گیری هستند و مشکلات جدی برای بیمار ایجاد نمی‌­کنند.

کدام روش کاشت مو عوارض ندارد؟

بهترین روش برای کاشت مو به نیازهای فردی و همچنین توصیه پزشک بستگی دارد؛ اما در حالت کلی، بهترین و جدیدترین روش کاشت مو، روش SUT است؛ در این روش تمام مراحل کاشت مو با استفاده از دستگاه­‌های پیشرفته انجام می‌­شود و این امر، برداشت مو را تسریع می‌­کند. SUT با داشتن حداقل عوارض جانبی و معایب و همچنین میزان درصد بالای موفقیت در سال‌های اخیر، به محبوب­‌ترین روش کاشت مو نزد متقاضیان تبدیل شده ­است. کلینیک صدف با پیشرفته‌­ترین دستگاه­‌ها و مجهزترین امکانات، این روش را به مراجعین ارائه می‌­دهد.

عوارض عمومی کاشت مو چیست؟

عوارض عمومی کاشت مو عبارتند از:

  • حساسیت به بی‌­حسی موضعی

واکنش بدن­‌های مختلف به دارو­های بی­‌حسی متفاوت است. در برخی افراد این آلرژی­‌ها به دلیل استرس بیش‌­ازحد بیمار بوده و حساسیت­‌های واقعی بسیار کم اتفاق می‌­افتند. البته بهتر است قبل از انجام بی­‌حسی آزمایش حساسیت از همه بیماران گرفته شود.

  • عوارض اتاق عمل

در مواردی بیمار پس از تزریق ماده بی­‌حسی، دچار تپش قلب می­‌شود. اگر فرد دچار بیماری­‌های قلبی باشد، ممکن است خطرات زیادی را به همراه داشته باشد. بنابراین توصیه می‌­شود پزشک قبل از عمل، از وضعیت سلامت قلب بیمار آگاه شود. به­‌علاوه، در حین عمل وضعیت فشار خون و ضربان قلب او را تحت نظر داشته باشد.

  • عوارض بعد از عمل

پس از اتمام عمل به دلیل درد، بالارفتن فشار خون، کم آبی، افت قند خون و … ممکن است فرد دچار سنکوپ شود. این عارضه در بین بیماران بسیار نادر است و با مراقبت­های ساده مثل آب­رسانی کافی، ریلکس کردن، تنظیم یون­های بدن و سایر موارد قابل ­پیشگیری است.

برخی از روش­های کاشت مو مانند FUT که در آن برش­‌های نواری صورت می‌­گیرد، با درد همراه هستند. استفاده از سایر روش‌­های پیشرفته، مصرف داروهای بی­‌حسی و مسکن برای جلوگیری از درد مناسب هستند.

برای مشاهده نمونه روش های کاشت موی کلینیک صدف در اینستاگرام کلیک کنید

عوارض واقعی و خطرناک کاشت مو چیست؟

عوارض جانبی کاشت مو در هر بیمار متفاوت است. بعضی از آن‌ها ممکن است پیوندهای موی نسبتا بدون دردسر را تجربه کنند، در حالی­‌که برخی دیگر درگیر یک یا چند عارضه شوند:

  • ادم مغزی: یک عارضه جانبی متداول در انواع مختلف جراحی، ادم مغزی پس از عمل است؛ این مشکل در واقع همان تجمع مایعات زیر پوست سر است که باعث تورم پس از کاشت مو می‌­شود. البته ادم به­ محض خارج شدن مایعات از پوست سر، از بین می­‌رود.

در حال حاضر اطلاعات کمی در مورد علل ادم مغزی پس از جراحی در بیماران کاشت مو شناخته شده است. بااین­‌حال، طبق مطالعه‌­ای که در سال ۲۰۱۴ در مجله بین المللی Trichology منتشر شد، در ۴۷/۴۲ درصد بیماران پیوند مو، این مشکل رخ می­‌دهد. این مطالعه عوارض کاشت مو را در ۷۳ بیمار بررسی کرده‌ ­بود.

  • خون‌ریزی: در همان مطالعه ۲۰۱۴ مشخص شد که ۳۷/۱ درصد از پاسخ ­دهندگان خون ریزی شدید را در حین عمل گزارش کرده ­اند. این خون ریزی به عنوان عارضه جانبی کاشت مو بسیار غیر معمول است و اغلب به دلیل تجربه کم و عدم مهارت پزشک در کاشت مو اتفاق می ­افتد.
  • فولیکولیت بی­ حاصل: با توجه به این مطالعه، فولیکولیت بی­ حاصل هم از عوارض جانبی رایج کاشت مو است. به ­طور معمول، این عارضه به ­عنوان نوعی جوش یا زخم در ناحیه پیوندشده توصیف می­‌شود، که می‌­تواند احساس ناخوشایندی ایجاد کند. این مشکل باعث تغییر در ظاهر موها شده و با خارش همراه است. طبق مطالعه مجله بین المللی Trichology، فولیکولیت بی‌­حاصل ۲۹/۲۳ درصد بیماران را تحت ­تاثیر قرار داده­ است.
  • نازک شدن مو: در بسیاری از موارد، پس از انجام کاشت مو بیمار با ریزش و نازک شدن موهای قبلی خود مواجه می‌­شود. این مشکل موقتی بوده و پس از چند ماه رشد موها به حالت قبل برمی‌گردد.
  • لیکن پلانوپیلاریس (LPP): نسخه شدیدتر فولیکولیت بی­‌حاصل، لیکن پلانوپیلاریس (LLP) است؛ این عارضه نوعی اختلال التهابی مو است که منجر به تشکیل بیش‌­ازحد بافت اسکار در ناحیه پیوند می­‌شود.

طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۲ در مجله British Journal of Dermatology منتشر شد، LLP همچنین می‌تواند منجر به آلوپسی شده و کم‌­پشت شدن مو را به­ همراه داشته باشد.

بااین­‌حال، این مطالعه نتیجه گرفت که LLP یک عارضه جانبی بسیار غیرمعمول در پیوند مو است که تنها هفت بیمار را درگیر کرده ­است.

  • خارش: کاشت مو باعث ایجاد زخم‌­های ریزی در پوست سر می­‌شود؛ این زخم­‌ها منجر به خارش در ناحیه پیوند می­‌شوند. خاراندن سر پوسته‌­ها را از بین برده و روند بهبود را به تاخیر می­‌اندازد. شستشوی روزانه موها با استفاده از شامپوهای مخصوص می‌­تواند به رفع خارش کمک کند.
  • بی­‌حسی: براساس مطالعه سال ۲۰۱۴ که در International Journal of Trichology منتشر شده، تقریبا ۱۰ درصد بیماران پس از جراحی کاشت مو دچار بی­‌حسی شده‌­اند. این عارضه ممکن است برای چند هفته پس از جراحی ادامه پیدا کند؛ البته بی‌­حسی یک عارضه جانبی موقتی است که با سازگاری بدن با پیوند در طول زمان از بین می‌­رود.
  • کیست: به طور معمول پس از کاشت مو ممکن است کیست­‌هایی در ناحیه گیرنده به ­وجود آیند. این­‌ها اغلب به رنگ بنفش هستند و اندازه­‌شان می‌تواند متفاوت باشد. خوشبختانه این کیست­‌ها معمولا خوش­‌خیم هستند و پس از دو یا سه هفته از بین می‌روند.
  • ایجاد زخم: گاهی در ناحیه اهداکننده زخم‌­های گسترده‌­ای ایجاد می‌­شود. تقریبا ۱۵ درصد بیماران دچار زخم­‌های گسترده شده­‌اند. به ­طور معمول، می‌توان از موهای اطراف برای پوشاندن زخم استفاده کرد؛ اما در مواردی این زخم­‌ها بسیار ناخوشایند هستند. به­‌علاوه، زخم­‌های گسترده ممکن است از رشد مو در ناحیه اهداکننده جلوگیری کنند.

عوارض کاشت مو

عوارض زودهنگام کاشت مو

به­‌طور معمول، هرگونه عارضه جانبی که به دنبال کاشت مو رخ دهد، جزئی خواهد بود و اغلب طی چند هفته پس از عمل برطرف می­‌شود. این عوارض جانبی کوتاه‌مدت عبارتند از:

  • تورم پوست سر: ورم عمدتا به­‌خاطر جمع شدن مایعات در زیر پوست سر است که با مصرف داروهای استروئیدی خوراکی رفع می‌­شود.
  • خارش: خشکی پوست سر و ایجاد دلمه­‌های خون معمولا موجب خارش می­‌شوند. توجه کنید که خاراندن پوست سر در این دوران می­‌تواند منجر به جابه‌جایی فولیکول­‌های تازه کاشته شده شود. با شستشوی ملایم پوست سر با شامپوی مخصوص و مصرف داروهای ضدحساسیت می‌­توان از شدت این خارش­‌ها کم کرد.
  • عفونت: عدم رعایت موارد بهداشتی و استانداردها باعث بروز عفونت در بانک مو و ناحیه گیرنده پوست سر می­‌شود. علائم عفونت معمولا شامل تورم، قرمزی، درد و ایجاد جوش همراه است. این نوع عفونت‌­ها با کرم، لوسیون یا ژل­‌های آنتی­‌بیوتیکی قابل درمان هستند.
  • سرفه و سکسه: از عوارض عجیب و نادر کاشت مو، سرفه و سکسه هستند؛ علت این عوارض دقیقا مشخص نشده­ است اما می­‌توان آن را در ارتباط با تحریک اعصاب پوست سر دانست.
  • برطرف شدن شوک: این عارضه به سناریوی ریزش موهای تازه کاشته شده پس از عمل اشاره دارد. در اثر برطرف شدن شوک، موهای تازه کاشته شده مجددا شروع به رشد می­‌کنند.

عوارض دیرهنگام کاشت مو

عوارض کوتاه‌­مدت و زودهنگام کاشت مو همان‌­طور که از اسمش پیداست، پس از گذشت چند هفته از بین می‌­رود. بااین‌حال، کاشت مو دارای عوارض طولانی مدتی هم هست که لازم است مورد توجه قرار گیرند:

  • سستی پوست سر: عملی که روی پوست سر اتفاق افتاده است، می­‌تواند روی سستی پوست تاثیر بگذارد. این مشکل بعد از کاشت مو به روش FUT بیشتر مشاهده می­‌شود. این سستی در ۶ تا هشت ماه اول بعد از عمل به بیشترین حد می‌­رسد، اما بعد از این مدت هم ممکن است پوست سر کماکان شل بماند.
  • عدم پیوند گرافت­‌ها: درحالی­‌که تعداد عمل‌­های موفقیت­آمیز در کلینیک صدف بسیار زیاد و تا حدود ۹۰ درصد است، ممکن است شرایطی به­ وجود بیاید که گرافت­‌های کاشته شده به ­خوبی پیوند نخورده ­باشند و نیاز به کاشت مجدد وجود داشته باشد. البته تمام جراحی­‌ها در کلینیک صدف دارای ضمانت‌­نامه ایران بوده و نیاز به نگرانی از بابت هزینه­‌های انجام شده نیست.
  • فر شدن موها: از دیگر عوارض طولانی مدت پس از کاشت مو می­توان به فر شدن موها اشاره کرد. این بدان معناست که فولیکول مو که به پوست سر پیوند زده شده، در زیر موی اصلی فر می­‌شود. فر شدن مو ممکن است برای بیمار بسیار آزاردهنده باشد و منجر به عفونت شود. به‌­علاوه، اگر تعداد زیادی از موهای روی سر فر شوند، ممکن است نتایج کاشت مو غیرطبیعی به نظر برسد.

عوارض کاشت مو مصنوعی چیست؟

از مهم‌­ترین دلایلی که کاشت موی مصنوعی منسوخ و ممنوع شد، عوارض جانبی آن است. درمان این عوارض گاهی بسیار دشوار و در مواردی امکان­‌ناپذیر است. شایع­‌ترین عارضه جانبی این تکنیک، ماندن اثر زخم روی پوست سر است که به هیچ روشی نمی­‌توان از آن پرهیز کرد. سایر عوارض احتمالی کاشت موی مصنوعی عبارتند از:

  • بروز عفونت
  • التهاب فولیکول­‌های مو
  • خون‌­ریزی
  • احتمال بروز سرطان پوست
  • از دست دادن حس لامسه در نقاط جراحی­‌شده
  • ریزش مجدد مو

عوارض کاشت مو در ناحیه گیرنده چیست؟

پس از کاشت مو، ناحیه گیرنده دچار عوارضی شود. این عوارض عبارتند از:

  • التهاب فولیکول­‌ها: التهاب فولیکول‌­ها یک عارضه غیرمعمول در کاشت مو است که ممکن است در صورت عدم رعایت مسائل بهداشتی ایجاد شود. این عارضه به‌ ­صورت زخم یا جوش ظاهر می‌­شود و روی زیبایی سر تاثیر می­‌گذارد. برای درمان یا جلوگیری از التهاب فولیکول­‌ها می­‌توان از آنتی­‌بیوتیک­‌ها و دارو­های موضعی آنتی‌­باکتریال استفاده کرد.
  • رشد کم گرافت­‌ها: در بعضی از روش‌­ها ممکن است گرافت‌­ها حین برداشت یا آماده­‌سازی دچار آسیب شوند. این آسیب روی رشد موهای کاشته شده تاثیر می­‌گذارد. البته درمواردی هم بی‌­کیفیت بودن بانک مو منجر به رشد کم گرافت‌­ها می­‌شود. برای رشد بهتر گرافت‌ها داروهای تقویت مو بعد از کاشت مو تجویز می‌شود.
  • خط روش نامناسب و ظاهر غیرطبیعی یا عروسکی: این مشکل کاملا در اثر مهارت و تجربه کم پزشک حاصل می­‌شود.
  • بعضی عوارض مانند خونریزی، ایجاد جوش، ریزش مو و … بسیار نادر است.

چگونه می‌توان از عوارض کاشت مو جلوگیری کرد؟

همان­طور که قبلا گفته­ شد، کاشت مو به­ خودی خود هیچ‌­گونه عارضه جانبی به همراه ندارد. اما روش‌­های غیراستاندارد، عدم رعایت نکات مراقبتی و کم‌تجربه بودن پزشک می‌­تواند باعث بروز مشکلات کوتاه­‌مدت و بلندمدتی شود که در برخی موارد پیامدهای آن تا پایان عمر باقی می­‌ماند. کلینیک صدف با وجود تیم حاذق و با سابقه بیش از ۱۵ سال تجربه موفق در زمینه کاشت مو، تمام خدمات کاشت و پیوند را انجام داده و تمام عمل‌­های جراحی شامل ضمانت‌­نامه می­‌شوند. همچنین برای رسیدن به نتیجه مطلوب، مشاوران کلینیک صدف به صورت شبانه‌­روزی آماده خدمت‌­رسانی به مشتریان هستند.

کلینیک صدف و پوشش عوارض کاشت مو

همان­‌طور که گفته شد، کاشت مو در صورتی­‌که با روش‌­های استاندارد و توسط پزشک ماهر و باتجربه انجام شود، هیچ‌­گونه عوارضی ندارد.

کلینیک صدف با داشتن مجوز رسمی از وزارت بهداشت جزو بهترین، مطمئن‌­ترین و مجهزترین کلینیک‌­های  منتخب تهران است. این کلینیک تمامی استانداردهای وزارت بهداشت را رعایت کرده و جهت انجام جراحی‌­های کاشت مو دارای مجوز است. با وجود تخصص ۱۵ ساله در زمینه کاشت، این عمل با کیفیت بسیار بالا برای تمامی مراجعان انجام می­‌شود. در این مجموعه مشاوره‌­ها به صورت غیرحضوری هم انجام می‌­گیرد. عمل کاشت مو توسط تیم باتجربه و زیر نظر پزشک متخصص پوست و مو از کانادا انجام می­‌شود.

با این وجود، برای اطمینان خاطر بیشتر تمامی جراحی­‌ها با ضمانت­‌نامه بیمه ایران انجام می‌­شود.

سوالات متداول در مورد عوارض کاشت مو

عوارض کاشت مو در زنان چگونه است؟

عوارض کاشت مو در زنان و مردان تفاوت زیادی ندارد. تنها نکته قابل توجه این است که زنان به­‌خاطر بلند بودن موهایشان نسبت به مردان نیاز به مراقبت بیشتری دارند. از طرفی زنان نسبت به موهایشان حساسیت بیشتری دارند؛ این استرس و حساسیت زیاد ممکن است قبل از عمل و موقع تزریق بی‌­حسی مشکلاتی را برای آنان به­ وجود آورد. خونریزی از دیگر عواملی است که موجب ترس و وحشت در خانم­‌ها می­‌شود و احتمال دارد در حین یا بعد از عمل اتفاق بیفتد. پس بهتر است قبل از عمل با پزشک خود برای جلوگیری از بروز عوارض احتمالی مشورت کنند.

آیا قبل از کاشت مو لازم است کل موهای سر تراشیده شود؟

لطفا قبل از ویزیت پزشک موهای خود را اصلاح نکنید؛ زیرا پزشک باید تراکم موها و جهت رشد آ‌‌ن‌ها را ببیند. از آنجا که کاشت مو در یک ناحیه خاص انجام می‌­شود، لازم نیست که همه موهای سرتان را بتراشید. فقط ناحیه اهداکننده تراشیده خواهد شد.

بااین­‌حال، توصیه می­‌شود که تمام موهای سر خود را بتراشید تا کادر پزشکی بتوانند عمل را با دقت و به راحتی انجام دهند. به­‌علاوه، تراشیدن موهایتان قبل از عمل باعث کاهش عوارض جانبی مانند خارش بعد از عمل می­‌شود.

آیا بعد از کاشت مو می­‌توانم ورزش کنم؟

انجام ورزش یا شرکت در هرگونه فعالیت بدنی سنگین به مدت یک ماه پس از عمل کاشت مو توصیه نمی‌­شود. بعد از دو هفته فرد می­‌تواند شروع به تمرین کند؛ به شرطی که تمرین خیلی سخت نباشد زیرا افزایش فشار خون بر روی پوست سر پس از عمل کاشت مو فشار زیادی بر پیازهای تازه پیوند شده می‌آورد.

همچنین بسیار مهم است که دقت کنید در حین هرگونه فعالیتی، هیچ چیزی با پوست سر در تماس نباشد. به یاد داشته باشید که فشار خون بالا می‌­تواند به پیوند مو شما آسیب برساند و عوارض جانبی بعد از عمل را تشدید کند.

مصرف سیگار یا تنباکو بعد از عمل مشکل‌­آفرین است؟

لازم است چند هفته قبل و بعد از عمل مصرف سیگار، سیگار برگ، مواد مخدر، قلیان و … را ترک کنید. بلافاصله بعد از کاشت مو به هیچ­ عنوان سیگار نکشید؛ چون در این زمان بدن شما به شدت به اکسیژن نیاز دارد و استعمال سیگار مانع رسیدن اکسیژن به بدن می­‌شود.

به­‌علاوه، نیکوتین خون‌ریزی حین و بعد از عمل را تشدید می‌­کند و روی فولیکول­‌های مو یا پیوند تاثیر منفی می­‌گذارد. اگر نمی‌توانید سیگار را قبل از عمل ترک کنید، توصیه می­‌کنیم مقدار مصرف سیگار را از چند هفته قبل از عمل، بسیار محدود کنید.

کلام آخر

در این مقاله به‌­طور مفصل به توضیح عوارض کاشت مو با روش‌­های مختلف پرداختیم و دانستیم که اگر این عمل با روش­‌های غیراستاندارد و توسط پزشک کم‌­تجربه انجام شود، عوارض جانبی به همراه خواهد داشت. در حالت کلی این عوارض عبارتند از: تورم، خونریزی، عفونت، ایجاد کیست، فولیکولیت، نازک شدن مو، ریزش مو، زخم و …

کلینیک صدف با پیشرفته‌­ترین تجهیزات کاشت مو و مجرب‌­ترین کادر درمانی آماده خدمت‌­رسانی و انجام هرگونه عمل در حوزه کاشت مو است. استفاده از روش‌­های مناسب و استاندارد کاشت مو و همچنین وجود تیم پزشکی حاذق و باتجربه از بروز هرگونه عوارض جانبی جلوگیری می­‌کند؛ بااین­‌حال، کلینیک تخصصی پوست صدف در تهران برای اطمینان دادن به مشتری­‌های خود به ازای هر عمل یک ضمانت‌­نامه ارائه می‌­دهد.

تجربه شما در زمینه کاشت مو چیست؟ لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

۴ comments

فربد ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۹

ورم صورت بخصوص دور چشم بعد از کاشت مو طبیعیه؟

Reply
کلینیک صدف ۷ تیر ۱۴۰۰ - ۰۵:۳۳

با سلام بله در هفته اول ورم طبیعیه نگران نباشید و از روشهای کاهش ورم استفاده کنید مثل قرص آناهیل یا کمپرس یخ

Reply
حامد ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۰

من چند روزه کاشت مو انجام دادم. کلا آدم استرسی هستم ولی سطح استرسم الان خیلی بالاس به نظرتون مشکلی ایجاد میکنه برای موهام؟

Reply
کلینیک صدف ۷ تیر ۱۴۰۰ - ۰۵:۳۰

با سلام
بله استرس شدید میتونه عملکرد بدن رو مختل کنه و به تمام قسمت های بدن آسیب بزنه. بهتره به روانشناس مراجعه کنید.

Reply

Leave a Comment